Stark hovoří o Vargu EX, že se jedná o zcela nový model motocyklu, který disponuje silniční homologací a mimo enduro radovánek se s ním můžeme posouvat po silnicích, protože bude mít přidělenou SPZ.
Existuje na světě nemalá skupina lidí, kteří skočí na motorku, přejedou pár kilometrů po asfaltu, skočí s ní do lesa a během několika hodin se v několika lesních úsecích fyzicky vyšťaví natolik, aby se spokojeně zase vydali k domovu.
Neřeší, že motorka nemá dojezd 300 kilometrů, neřeší že nabíječka není na každém rohu a už vůbec neargumentují tím, že všude v albánských horách lze natankovat benzín, ale elektřinu ne. Právě pro takovéto lidi je určen nový Stark Varg EX. Ocení u něj levný provoz, absenci nutnosti zahřívání motoru a pohotový přísun výkonu na zadní kolo.
Nedávno jsem strávil několik dnů s Vargem v motokrosové specifikaci na endurové trati brněnského okruhu. Pro všechny přítomné byl tento stroj velikým překvapením v pozitivním slova smyslu. Poté jsme vzali tento stejný kus na celodenní enduro výlet (rozuměj - 4 hodiny ničení sebe sama ve výjezdech) a Varg obstál, až na to že mu 5 kilometrů před cílem došla šťáva a musel být potupně dotažen do cíle na kurtě. Nový Varg EX má o 20% větší baterii (kapacitu, nikoliv rozměry), která by se tenkrát hodila pro 100-procentní hodnocení.
Motoricky zůstává Varg EX stejný. K dispozici bude 60 a 80-koňová verze, v obou dvou případech s baterií o kapacitě 7,2kWh. U MX verze proklamovat Stark, že kapacita je dostatečná na celodenní enduro výlet. Což se dle předchozího odstavce příliš nepotvrdilo. 20% šťávy navíc není málo a dle Starku by to mělo vystačit na 7 hodin endurového brouzdání krajem. Případně dle naší metriky, na čtyřhodinové tahání motorky po výjezdech do skonání fyzičky mého těla.
K Vargu EX je dodávána nabíječka, integrovaná do stoličky pod motorku, která dle volby uživatele (zvolíte si kolik Ampér chcete ládovat) nabije motorku za jednu, nebo dvě hodiny. Baterie v motocyklu není pouhým zdrojem energie, ale její obal tvoří rám stroje. Ten je odpružen tlumiči značky KYB, které si může zákazník nechat přímo při objednávce stroje nechat nastavit na svou hmotnost a styl jízdy. Tlumiče mají dráhu odpružení 295 milimetrů.
Na řídítkách jsou dvě páčky - přední a zadní brzda, jejichž technologii dodalo Brembo. Volitelně si můžete nechat namontovat zadní brzdu klasicky na pravou nohu. Oproti MX verzi Vargu je EX vybaven LED světly, přičemž to přední má svítivost 4000 lumenů, což je cca 2,5x více než běžná halogenová žárovka.
Stroj má samozřejmě blinkry, zrcátka, ale také kryty rukou. Logicky odlišný je i (designově nádherný) kovový ovládací panel na levé straně řídítka, který nově disponuje možnostmi zapínání blinkrů a světel. Disponuje také ochrannými kryty kotoučů, aby je majitel nepomlátil v kamenitých úsecích.
Přes ovladač (i přes integrovaný androidový telefon se specializovanou aplikací) můžeme volit mezi několika úrovněmi výkonu a rekuperace energie při brždění motorem. Tento telefon má již předinstalovanou turn-by-turn navigaci a mnoho statistických funkcí.
EX je oproti MX verzi kvůli světlům, blinkrům a krytům o něco těžší a váží 120 kilogramů. Přesné datum kdy se objeví v prodeji v České republice netušíme, ale stačí si hlídat web českého importéra EMOTO Vlašim. Cena by měla oscilovat kolem 310 tis. Kč, což je mimochodem cena velmi podobná, za kterou koupíte dobře vybavenou oranžovou motorku.
Varg EX bude k dispozici v červené a šedé variantě a také ve variantě supermoto s malými 17-palcovými koly.