V České republice provádí distribuci motocyklů CFMOTO společnost Journeyman CZ, takže by se nás to nemělo nijak zvlášť dotknout. Jinak tomu bude v dalších velikých evropských zemích.
KTM má se společností CFMOTO podepsáno mnoho smluv. Jedna z nich hovoří o zajištění importu a distribuce motocyklů značky CFMOTO pro Německo, Rakousko, Švýcarsko, Španělsko a Velkou Británii. Suma sumárum, pro nějakých 220 milionů obyvatel.
KTM se snaží vyškrábat z problémů a proto se snaží zbavit aktivit, které přímo nesouvisí s její hlavní činností. Prodává některé dřívější akvizice (MV Agusta), uzavírá provozy, které nejsou momentálně klíčové a také se snaží vyvázat ze smluv, které nemůže, nebo nechce dodržet.
Vydala proto prohlášení, kde hovoří o tom, že:
„Uplynulé týdny byly ve skupině KTM poznamenány významnými změnami. Společnost se nyní plně zaměří na nové uspořádání vlastních značek, aby mohla účinně sledovat své strategické cíle.
V důsledku toho se KTM a její dlouholetý partner CFMOTO dohodli na ukončení dosavadní odpovědnosti KTM za distribuci značek CFMOTO a ZEEHO v Evropě (Německo, Rakousko, Švýcarsko, Velká Británie a Španělsko) s platností k 31. květnu 2025. Do té doby zůstává společnost CFMOTO Motorcycles Distribution GmbH, která je stoprocentní dceřinou společností KTM AG, kontaktním místem pro všechny prodejce v daném prodejním regionu. Od 1. června 2025 převezmou odpovědnost za distribuci CFMOTO noví, dosud nejmenovaní importéři.
Toto rozhodnutí bylo vzájemně dohodnuto oběma společnostmi a vztahuje se výhradně na výše uvedenou distribuční dohodu. Stávající spolupráce, zejména společná výroba v Číně, zůstává nedotčena, stejně jako distribuce motocyklů KTM v Číně prostřednictvím společnosti CFMOTO.“
Tento krok by neměl nijak ovlivnit provoz CFMOTO jako takového a také provoz společného podniku CFMoto-KTMR2R, který otevřeli v roce 2017. Motocykly KTM vyráběné v této továrně budou i nadále součástí evropského trhu.
KTM v zásadě neví, kdo se distribuce zhostí. Je možné že najde (či počká kdo se přihlásí) lokální partnery z jednotlivých zemí, či si najde jiného velikého partnera, kterému distribuci předá jako celek. A tento partner bude suplovat stávající rozsah, které zajišťovala KTM.
Nakonec je možné, že po vzoru jiných velikých výrobců, i CFMOTO samo si v Evropě postaví vlastní distribuci. Tento záměr již CFMOTO prezentovalo na začátku roku 2023, kdy zvažovalo, že si bude samo řešit 30 stávajících dealerů ve Velké Británii. CFMOTO vyrobí ročně přes 140 tisíc motocyklů a celosvětové tržby se blíží 1,5 miliardě dolarů. Takto velicí výrobci mají často již dost síly na to, aby si prováděli distribuci sami.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Vrátíme se ale na naši českou zem, kde má CFko silné zastoupení ve formě importéra, firmy Journeyman CZ. Na to jak jsme malý trh, je Journeyman nebývale schopný a tak je dost dobře možné, že některé země (Rakousko a Německo se vyloženě nabízejí) my mohly být obsluhovány z České republiky.