Jak je všeobecně známo, KTM se už od půlky loňského roku zmítá v problémech. Do ní ji dostala nadvýroba, finanční nestřídmost a dalších několik nevhodně provedených akvizic. Z problémů ji má pomoct finanční injekce, kterou hledá u stávajících akcionářů.
Za problémy vždy někdo stojí a zde to byl majitel Pierer Mobility AG a KTM AG Stefan Pierer. Ten se počátkem roku 2025 stáhl ze správní rady jak KTM AG, tak samotné Pierer Mobility AG. Jako CEO byl jmenován Gottfried Neumeister. Pierer měl potřebu vedle vlastní KTM vlastnit i Husqvarnu a také koupil a prakticky zlikvidoval španělský Gasgas, který nyní prodává pouze levnější KTMky v červené barvě. K tomu přišel nezřízený nákup MV Agusty, kde chtěl zasáhnout podobným způsobem.
Vývojové středisko KTM
Brutální nadvýroba, kdy společnost vyrobila 2x víc motorek než dokázala za rok prodat (235 000 motocyklů na skladech) a uvedené skupování konkurentů zapříčinily, že ke konci roku 2024 naakumulovaly ztráty kolem 1,5 miliardy €, vlastní kapitál Pierer Mobility AG klesl pod 50% a společnost KTM AG byla uvržena do restrukturalizace. Což je dobrovolný krok, který na sebe může dle evropského a rakouského práva firma vyhlásit, aby se vyhnula návštěvě insolvenčního správce. Jako takovou ji restrukturalizace silně zasáhla, protože byla na první 3 měsíce roku 2025 prakticky zastavena výroba a o místo přišlo 1800 zaměstnanců.
KTM koupila MV Agustu, aby ji byla nucena po roce prodat (údajně za půlku) nazpátek.
KTM dostala dle evropského práva 90-denní lhůtu na vypořádání se s věřiteli, což sice se skřípěním zubů nakonec dopadlo, ne ovšem úplně tak, jak si KTM představovala. Což nakonec vede k potřebě navýšení vlastního kapitálu formou emise akcií. Těch bude za 150 milionů € a jedna akcie bude mít nominální hodnotu 7,5€. Vzhledem k aktuálním cenám Pierer Mobility je možné, že k 7,5€ přibude ještě nějaké emisní ážio (přirážka). Ta by se ale mohla týkat pouze nových držitelů. Ti stávající dostanou při nákupu přednostní právo a ti je zřejmě budou nakupovat za nominální cenu. Neupsané akcie pak může získat společnost Pierer Bajaj AG, v souladu s běžnými postupy veřejné nabídky. Přednostní právo znamená, že přednostně budou nové akcie nabídnuty indické společnosti Bajaj Auto (Pierer Bajaj).
Stefan Pierer, někdejší šéf KTM
Vedle peněžního navýšení kapitálu dojde i nepěněžnímu. A to tak, že stávající a budoucí dohodnuté půjčky od Bajaj Auto v hodnotě 200 milionů € budou vyměněny za akcie. Tato transakce proběhne pouze v případě úspěšně provedené restrukturalizace. Transakce sestává z 150-milionů současné půjčky a další budoucí 50-milionové. A bude mít za příčinu, že Pierer Bajaj AG získá v KTM majoritu. Toto nepeněžní navýšení kapitálu ale není z pozice Pierer Bajaj povinné. Pokud restrukturalizace neproběhne úspěšně, nebo bude stávajícími akcionáři zamítnuta, má Pierer Bajaj AG právo od ní odstoupit.
Nic z výše uvedeného není prozatím schváleno. Jsou to návrhy které leží na stole a kterými se všechny strany zaobírají. Současný CEO Gottfried Neumeister a nový předseda dozorčí rady Stephan Zöglich jsou společně za to, aby zůstala kontrola nad KTM v Rakousku. Pokud bude ale návrh schválen, dojde k 2,4-násobnému zředění podílu stávajících akcionářů, což by ovšem mohlo splnit povinnou kvótu 30% hotovosti, kterou stanovil rakouský soud, který dohlíží nad 3847 věřitelskými nároky vůči KTM (Pierer Mobility, či Pierer Industrie). A nároky bank, které by měly údajně přesahovat 1 miliardu €.
Finanční výsledky za rok 2024 byly drsné. Tržby klesly o 29%, hotovostní tok zcela vyschl a provozní zisk (ztráta) spadl na -300 milionů €. Bajaj může mít v KTM hlavní slovo. Pokud bude schváleno výše uvedené a Bajaji se podaří do června 2025 splatit věřitelům 600 milionů €, získá nad KTM kontrolu.
Té by se mohla KTM vyhnout, ale jak se zdá prozatím od ní dávají všichni ruce stranou. Hovořilo se o čínském partneru CFMOTO, ten ale údajně svou nabídku stáhnul. Ve hře by měla být ještě kanadská BRP Group (Bombardier, Can-Am), ale také se spekuluje o Siegfriedu Wolfovi, bývalém šéfu Magna Europe. Svého času se také spekulovalo o Red Bullu, ale tyto spekulace utichly tak rychle, jak přišly na svět.
Takže se může stát, že se Bajaj ke KTM nakonec nedostane. Nakonec ještě existuje scénář, že ze žádnému ze zúčastněných nebude chtít jít do takového rizika a KTM skončí jen jako historie na Wikipedii.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Samostatnou kapitolou je závodní tým KTM, který se účastní MotoGP. Ani u něj není situace jasná. Týmu se v této sezóně nedaří a kolují zvěsti o nespokojenosti jezdců. Podle všeho je finanční situace týmu zastihla nepřipravené. A také zde se spekulovalo, o tom, že MotoGP tým by chtěl odkoupit jezdec Formule1 Louis Hamilton.