KTM se trápí s problémy likvidity. Špatná manažerská rozhodnutí, nadvýroba a přílišná orientace na elektrokola ji uvrhly do dluhů. Ty se nyní snaží umořit.

Situace KTM se až příliš nápadně podobá ne zcela neobvyklému germánskému systému hospodaření: "Vyrábíme, investujeme, skupujeme konkurenci, půjčujeme si a jednou za čas se hodíme do insolvence, abychom se zbavili závazků." KTM se se svým stylem podnikání dostala do dluhů, které se odhadují v rozmezí 1,8 - 2,8 miliardy €. Záleží na to jakým úhlem pohledu se na ně podíváte. Zdá se, že vyšší číslo by mohlo být i reálné, ne všichni věřitelé ale byli schopni prokázat pohledávky a tak se firma vypořádává s částkou na spodní hranici obecně známého odhadu.

ktmi4

Podle evropského a rakouského práva, má dlužník v rámci insolvenčního řízení povinnost uhradit část závazků, aby na něj nebyl uvalen bankrot. Míra je stanovena na 30%, tedy cca 600 milionů €, které musí do dnešního dne KTM vyplatit věřitelům, aby se vyhnula bankrotu. Jak jsme psali v jednom z našich předchozích článků, KTM samozřejmě je nucena dělat restrukturalizační kroky, mimo to že hledá financování zejména u svých akcionářů. Což se ji podařilo, protože včera jak KTM, tak Bajaj Auto oznámili, že Bajaj poskytl financování ve výši 685 milionů dolarů na úhradu těchto závazků.

ktmi3

"Záchrana" se týká jak KTM AG, tak také přidružených společností holdingu, tedy KTM Components GmbH a KTM Forschung & Entwicklungs GmbH. Pierer Mobility přitom dělá všechno pro to, aby zůstala KTM v rakouských rukách. Realita je taková, že Bajaj Auto poskytl KTM hotovost výměnou za podíl ve firmě. Tu si půjčil od JP Morgan Chase & Co, DBS Bank Ltd. a Citigroup Inc. 566 milionů €, kdy sama Citigroup nebyla již ochotna KTM pomoct jen tak na "hezké oči". Tato půjčka pak byla za určitý podíl v KTM poskytnuta KTM AG.

ktmi2

KTM tuto finanční transakci označila za "hledání variantních alternativ pro účast na restrukturalizaci KTM AG" Což tedy na druhou stranu není nic jiného, než vytloukání klínu klínem, protože se stále jedná u půjčku, která s sebou ponese dluhovou službu v podobě úroků. Byť na účet Bajaj Auto. Přičemž nekončí pouze u tohoto. Bajaj nejen že se zaručil za půjčku, uvázal se také k dalšímu financování pro rozjezd výroby (opět ve formě půjčky) ve výši 200 milionů €. Tato částka půjde přímo na vrub KTM AG, která z ní bude platit i úroky.

ktmi8

Bajaj se na to dívá indickýma očima. V obecném prohlášení napsal, že: "Tento dvojitý tah, který povede k převzetí vlastnictví (pokud bude schváleno) a snížení dluhů tím, že bude zvýšena likvidita KTM, dává Bajaj Auto významnou sílu pro směřování do budoucnosti tohoto významného výrobce vysoce výkonných motocyklů"

ktmi1

Vlastnická struktura celé KTM AG je poměrně složitá. Figuruje v ní  8 různých společností, ve kterých má jak Stefan Pierer (dosavadní vlastník největšího podílu), tak Bajaj Auto různé poměry sil. Tyto společnosti se porůznu vlastní mezi sebou a kvůli daňové zátěži sídlí nejen v Rakousku, ale i v jiných zemích, jako je třeba Nizozemsko. Pierer Mobility AG, který vlastní KTM AG je z 74,9% vlastněn jinou společností, s názvem Pierer Bajaj AG. Ta je zase z 50,1% vlastněna společností Pierer Industrie AG a ze 49,9% Bajaj Auto International Boldings BV. Bajaj Auto International Boldings BV je ze 100% vlastněna Bajaj Auto Limited (Indie). Současně je Pierer Mobility AG ze 100% vlastněna společností Pierer Konzerngesellschaft mbH. Zbylých 25,1% Pierer Mobility AG je v držení různých drobných akcionářů.

 

Jak velký podíl získal Bajaj v KTM není prozatím známo, ale rozhodně bude již nadpoloviční. Pierer Mobility jako významný minoritní akcionář bude jistě chtít zachovat provoz v Rakousku. V továrnách, které aktuálně stojí. Ty by se mohly opět rozjet (letos už 1,5 měsíce jely, byť jen na částečný výkon) na konci srpna.

Na konec je ovšem potřeba říci, že to, že se KTM šikovně zbavila 70% dluhů nutně neznamená, že je ze všeho venku. KTM si udělala špatné jméno u zákazníků, kteří marně čekají na náhradní díly, protože továrny stojí. Což se projevilo již v roce 2024, kdy spadly prodeje KTM o brutálních 26% z 372 tis. motocyklů v roce 2023 na 292 tis. v roce 2024. Pro rok 2025 se očekává opět pokles, možná i pod 200 tis. kusů motocyklů.

ktmi6

KTM si nerozlila mlíko jen u zákazníků, ale také u téměř všech dodavatelů. Mnoho z nich se od KTM odstřihli a nechtějí s ní mít ani do budoucna nic společného. Aby se KTM rozjela, bude muset znovu vybudovat celý dodavatelský řetězec, u kterého se již nyní ozývá, že bude pro KTM pracovat často již pouze při platbě předem.

Nehledě na to, že brány KTM opustily již tisíce zaměstnanců, za které bude muset KTM hledat náhradu, což rozhodně nebude běh na krátkou trať. Což sebou přináší hlasy přímo z Indie, že je Bajaj ani nebude hledat a modely, které nebude schopen vyrábět v Evropě, přesune rovnou do Indie.