Stačí baterie, kladívkový senzor otáček klikové hřídele a zapalovací svíčka? Stačily před sto lety, ale dnes již nikoliv. Motorkářský průmysl jde s dobou a často je leaderem nových technologií.
Ukažte mi auto, kde si můžete navolit výkonostní módy motoru, můžete si elektronicky nastavit úroveň odpružení, nebo je podvozek dokonce semiaktivní. Na takové auto potřebujete částku blížící se dvěma milionům. U motocyklu jste na čtvrtině této ceny. Stačí se podívat na nákres a vidíme, že moderní motorka je elektronickými součástmi doslova prošpikovaná. Je jich 30 a to je jich vyznačena asi tak polovina z toho, co moderní motorka má, nebo může mít.
Senzory jsou tam proto, aby jednak motocykl jako takový jel, za druhé, aby měřily její (vaše) chování v provozu. Jsou to senzory snižující emise a chránící životní prostředí, ale také senzory chránící vás a zvyšující bezpečnost provozu. Různá zařízení komunikují s jezdcem, ať již vizuálně přes LCD panel a kontrolky, ale také zvukově, přes systémy hlasové komunikace. Zanedlouho budou motocykly komunikovat mezi sebou a mezi ostatními účastníky silničního provozu skrze standardizovaný komunikační protokol C2C (Car 2 Car), nebo někdy již označované jako V2V (Vehicle 2 Vehicle). Komunikace bude probíhat pomocí bezdrátové infrastruktury pWLAN s dosahem zhruba 500 metrů. Vozidla si budou mezi sebou vyměňovat informace ze svých senzorů - viz níže uvedený obrázek.
Mnoho motorkářů říká, že k řízení své motorky elektroniku vůbec nepotřebují. Je to do jisté míry pravda, ovšem pouze v kontextu místa, kde se vozidlo pohybuje. Dnešní silniční provoz je oproti dobám minulým mnohem hustší. S používáním mobilních telefonů, navigací a s přehršlí reklamních poutačů kolem silnic jsou řidiči automobilů méně pozorní k dopravnímu provozu a řízení motocyklu v městské aglomeraci je rok od roku obtížnější.
Jednou ze společností zabývající se uvedenými systémy je Continental. Tu známe jako dodavatele pneumatik, které v dnešní době tvoří jen 25% jejího obratu. Nejdůležitější část její činnosti je dodávka elektronických komponent do automobilového a motocyklového průmyslu. Společnost založená v roce 1871 s ročním obratem 44 miliard € zaměstnává 227 000 lidí.
U automobilů není přehršel elektronických pomocníků takový problém. U motocyklů se ovšem hledí na každý kilogram. Elektronika dnes váží nezanedbatelné procento hmotnosti motocyklu, kdy se navíc konstruktéři motocyklů snaží o takzvanou centralizaci hmoty. To vše nemusí tvůrci automobilů řešit. Alessandro Cataldi je ve firmě Continental zodpovědný za dodávky elektronických systémů do motocyklů a v rozhodvoru nám odpověděl na pár otázek.
Myslíte že bude existovat motocykl, který řídí zcela sám?
Je potřeba začít tím, že motocykl je menší vozidlo než automobil. Je tedy kladen vyšší důraz na bezpečnost než u automobilů. Řidič motocyklu je méně chráněn, vozidlo je méně stabilní a autonomní řízení motocyklu je více obtížné, než u automobilu. Vpodstatě je to zcela bez problému možné, ale to by na motocyklu nesměl sedět člověk, vzhledem k tomu že lidské tělo reaguje jinak, než kus kovu. Naše implemetace stávajícíh prvků asistenčních systémů, jako je asistované brždění, náklonové ABS, nebo systémy kontroly trakce ukázaly, že to není nemožné.
Automobily mají radary, které automaticky upravují rychlost, nebo zasahují bržděním. Kdy se tyto systémy dostanou do sériové výbavy motocyklů?
Asistovaného, nebo autonomního brždění motocyklu není nemožné dosáhnout. Máme je již velmi dobře vyzkoušené u automobilů. Implementace do motocyklů je obtížnější vzhledem k fyzickým specifikům napojení jezdce na stroj. Na systémech ovšem pracujeme a blížíme se k době, kdy je budeme moct uvést v praxi.
Ve vaší dříve uveřejněné vizi jste předpověděli zvýšení počtu převodů a automatickým převodovek v motocyklech. Co vy na to s odstupem času?
Vyšší množství převodů by bylo vhodné, z důvodu snížení znečištění. Vyšší množství převodů ovšem nese více nároků na pilota motocyklu a proto pracujeme na elektronicky řízené automatické převodovce, kterou chceme uvést do pěti let. Převodovka bude zcela odlišná od stávajících řešení. Bude používat krokové motory, které budou spínat a oddělovat jednotlivá ozubená kola, budou působit na spojku a bude spojená s dalšími dílčími systémy v motocyklu. Převodovka bude, stejně jako zbytek stroje volitelně řízená skrze aplikaci v mobilním telefonu a její softwarová stránka bude napojená skrze internet s našimi aktualizačními servery. Převodovka není naším nápadem, ale její vývoj jsme dostali zadán od jednoho z největších výrobců motocyklů.
Bližším zkoumáním problematiky jsme zjistili, že zadavatelem výše uvedené převodovky je BMW. Continental již má nyní k dispozici řídící elektroniku TEHCM (Transmission Electro Hydraulic Control Module), která dokáže řídít 7 solenoidů a 4 tlakové přepínače. TEHMC byl startovacím bodem, kolem kterého nyní Continental staví mechanickou stránku s tím, že namísto hydrauliky bude systém plně elektronický.
Pokusná implemetace TEHMC do motocyklu KTM (prozatím je řazeno ještě tlačítky na levém palci):