A 30% nemusí být konečné číslo. Vyšší cena materiálu kvůli dovozním clům hliníku a oceli a vývozní cla do Evropy mají zvýšit cenu motocyklů v průměru o 2200 amerických dolarů.

HD tvrdí, že se bude snažit minimalizovat dopady obchodní války USA s Evropou tak, aby koneční spotřebitelé nic nepocítili. Realita je ovšem taková, že HD v roce 2017 prodal v Evropě téměř 45 tisíc motocyklů. Vyšší náklady o 2200 USD na každém kusu motocyklu vytváří nižší tržby o 100 milionů dolarů. A to není všechno. Dovozní cla na ocel 25% a hliník 10% zvednou ceny materiálu potřebného na výrobu strojů o 31 mil. USD. A to jsou částky, které HD v jeho nelehké situaci nemůže dlouhodobě ignorovat. Udržet stávající ceny, když si z nich 31% (6% stávající daně +25% nové daně) ukousne Brusel může HD pouze dočasně. Tvrdí, že z důvodu cel z USA přesune výrobu produkce pro Evropu kompletně do Thajska, do jeho rozestavěné továrny v Bangkoku.

Její dokončení je ovšem ještě na míle vzdálené. Navíc se při její stavbě uvažovalo, že bude vyrábět produkty pro Asii, kde v roce 2017 prodal 30 tisíc kusů. Pokud by měla továrna začít vyrábět produkci pro Asii a Evropu, musela by se skokově nafouknout téměř trojnásobně. A to je něco co nelze udělat ze dne na den. HD říká, že by to mohl stihnout za 18 měsíců. I kdyby to stihl, za onu dobu by musel odepsat téměř čtvrtinu svého ročního zisku, který byl za rok 2017 521 milionů USD. Zisk mu navíc setrvale klesá, kdy mezi roky 2016 a 2017 šel zisk dolů o 20% a podle výhledu na rok 2018 to vypadá na podobný scénář. Ztráta 131 milionů dolarů by tak mohlo znamenat 1/3 zisku.

 

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Investoři nejsou z nastalé situace nadšeni. Za půl roku odepsali 20% z ceny akcií HD a výhled do budoucna ve světle těchto událostí nevypadá lépe.