Kdyby snad dnes nebyl první duben, nikdo by nepochyboval o tom, že se jedná o nějaký vtípek. A protože se tato první fotografie připravovaného GT-čka objevila zrovna dnes, pochybovat by se dalo. Jenže Jawa uveřejnila fotografii na svém oficiálním blogu a příchod GT-čka předem avízovala.

Pohledem na stroj nenechá nikoho na pochybách fakt, že se Jawa stále drží potřeby se nějak odlišovat. Sportardy vynikaly třemi předními světly a připravovaná Jawa 1300 GT se od konkurence odlišuje motorem. Již před několika lety byla společnost Jawa příjemcem dotace ze státního rozpočtu na vývoj dvouválcového řadového motoru. Ten se poprvé měl objevit v bájné Jawě 1000, která byla zrušena. A protože tento motor byl očividně původem z motoru MZ, začala Jawa motor vyvíjet znovu a od podlahy.  Od začátku dle vlastní představy o tom, že pokud chce na trhu uspět, nemůže stavět identické motory s konkurencí a musí se nějak odlišovat.

A tak je tento dvouválcový motor uložen diagonálně v rámu. Klika a olejový management je dole na levé straně motocyklu a válce jsou diagonálně vedené pod nádrží, aby vyčnívaly na pravé straně nahoře. Tato konstrukce má své mnohé výhody, které jsou zřejmé - snižuje se tak zástavbová výška motoru. Motor pak může být umístěn níže, což snižuje celkové těžiště stroje. Objem dvou válců by měl být 1215 ccm a tak stroj získává označení 1300 Grand Turismo. Výkon je prozatím neznámý, ale můžeme odhadovat dle moderních motorů konkurence, že by mohl mít kolem 120 koňských sil.

Zbytek stroje je vystavěn v univerzálním cestovatelském duchu. Rozměrná kapotáž, vysoké plexisklo a sedačky dimenzované pro pohodlí posádky. Nad zadním kolem jsou vidět opěrky pro kufry na na místech madel pro ruce spolujezdce jsou jejich držáky. Celá zadní část vypadá trochu nedodělaně, ale je nutné vzít v úvahu, že stroj je stále prototyp a jisté věci se mohou změnit. Vidět je to třeba na sedačce, která nemá prozatím kvalitně zpracované čalounění. Zcela určitě se změní podvozek. Na prototypu je přední vidlice značky Öhlins, se kterou by se Jawě obtížně konkurovalo, protože by výrazně zvyšovala cenu stroje. Zadní plně nastavitelný tlumič je značky Kayaba. Podle (neověřených) zpráv z továrny by měly být v sériovém stroji Kayaby i přední vidlice.

Co je jisté jsou brzdy, Vpředu jsou dva 320 mm kotouče značky Braking a brzdové třmeny Brembo P4.32. Ty by měly zůstat až do sériové výroby.  Překvapivá je zadní vidlice, která je svařovaná příhradová a napínání řetězu je skrze excentry, jaký používají například některé stroje Benelli. Datum oficiálního uvedení je neznámé, ale je možné, že se Jawa poučí z loňské neúčasti na Bohemia Custom Show a Jawu 1300 GT ukáže veřejnosti na letošním ročníku, který proběhne již za 12 dní v Pražském PVA.

 

Doufám že jste si při čtení článku všimli datumu vydání 😆