Japonské značky se v honbě za splněním emisních norem Euro 5 ubírají různými směry. Kawasaki a Honda intenzivně pracuje na elektrifikovaných strojích, Suzuki již delší dobu ladí oturbený motor malého objemu. Podobným směrem by se mohla ubírat i Yamaha.

Nedávno jsme uvedli článek, podle kterého se japonská čtyřka dohodla na jednotném designu bateriových výměnných packů. Vedle toho již předtím prosáklo, že Honda i Kawasaki vyvíjí elektrické motocykly. Suzuki se již 2 roky zaobírá svým modelem GSX-T 700 Turbo a v kuolárech se taktéž hovoří o oturbené Hayabuse.

 

Svůj turbo model by měla připravovat i Yamaha, o čemž svědčí nový zápis na patentovém úřadu. Ten ukazuje nákres dvouválcového řadového motoru, jehož výfukové svody končí svedeny do turbíny s přetlakovým ventilem. Není náhodou že model na nákresu není nepodobný Yamaze MT-07? Řadový dvouválcový motor by se hodil. Zejména proto, že aplikace turbo přeplňování je u tohoto motoru poměrně snadná. Dá se totiž již dnes koupit kit, který dává 112 - 125 koňských sil, což je až +60% výkonu navíc. V tovární oficiální verzi by to nemuselo být tolik, ale i kdyby to bylo 100 koní, bylo by to nezanedbatelných 30% navíc.

Jak pro Yamahu, ani pro Suzuki a vpravdě pro celou japonskou čtyřku není přeplňování turbodmychadlem nic nového. Již v osmdesátých letech měl každý z výrobců nějaký ten oturbený model. Dobové modely disponovaly dobovou technikou. Ta trpěla nižší životností a nepříliš přívětivým chováním směrem k řidiči. Na vině byl turbolag a turboefekt, tedy dočasný nedostatek výkonu následovaný brutálním nástupem, který nebyl uživatelsky příjemný. Tyto dva faktory daly turbomotorům krátkého života a firmy šly později cestou spíše vyššího objemu motoru, než jít po cestě přespříliš složitých technických řešení.

Řadový dvouválcový motor Suzuki GSX-T 700

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Dnes je technika někde jinde. Turbodmychadla mají natáčecí lopatky, sekunduje jim lépe vyladěná elektronika a elektronické vstřikování paliva. Uvidíme, zda-li se nebude historie opakovat. Důvody pro moderní turbo by mohly být dané potřebou snížení emisí.