Aprilia Tuareg 660 - nově příchozí do segmentu menších cestovních endur si vzala na paškál svého největšího konkurenta - Yamahu Ténéré 700. Ne že by stroj byl konstruován do přímé konfrontace, ale nakonec Yamahu konfrontuje, díky podobnému objemu, podobnému zaměření, podobným technickým údajům a v neposlední řadě také díky (s hodně zavřenýma očima) podobnému vzhledu.

Oba dva stroje jsou cestovní endura rally kategorie - dostatečně veliká nádrž pro stovky kilometrů cestování, vysoké kokpity a vskutku endurová kola o průměru 21 a 18 palců. Najdeme ale i nemálo rozdílů. Některé z nich vyplývají z faktu, že Ténéré 700 je v podstatě již 3 roky starý stroj a v době svého uvedení ho výrobce nevybavil tím, čím v oné době již bylo možné motocykl vybavit. Namísto již tehdy často používaných TFT displejů zůstal v kokpitu LCD displej ve stylu Tetrisu, motocykl nemá žádné jízdní režimy ani moderní funkce.

Přečtěte si články o těchto strojích:

Na druhou stranu, v nadcházející iteraci Téméré 700 již Yamaha naznačuje, že modernizovaný model bude mít vertikální TFT displej, rozsáhný infotainment a ani ty jízdní režimy, kontrola trakce a různé ABS módy se mu nevyhnou. Letitá Ténéré 700 tak nemůže být adekvátním soupeřem nového Tuaregu 660, alespoň co se technologické výbavy týče. To ale neznamená, že se motocykly nedají porovnat. Do toho se pustil italský magazín Moto.it , který měl oba motocykly již na dlouhodobém testu, do kterého zapoji jak své zkušené redaktory, tak závodní jezdce, například i z Rally Dakar. V níže uvedeném videu je detailně popsáno chování motocyklů, jejich vlastnosti a za ně jim byly přiděleny nějaké body.

Vizualizace připravované modernizované Ténéré. Vidíme celou plejádu elektroniky

Můžeme si tedy vytáhnout nějaké zajímavé body, které z videa vyplývají:

  • Aprilia s 659 ccm v nízkých otáčkách lehce ztrácí na výkonu oproti Yamaze s objemem 689 ccm. O to více je výkonnější v horní sféře otáčkového spektra
  • Aprilia má níže posazené těžiště, proto je ovladatelnější, zejména ve městě. Mimo asfalt ji Yamaha dohání, protože svou hmotnost může lépe opřít o vyšší točivý moment
  • Aprilia má lepší plexisklo, které je jednak mírně vyšší, za druhé i širší a lépe tvarované. Při jízdě po silnici tak lépe chrání řidiče než u Yamahy (zde bych podotkl, že i nadcházející Ténéré 700 bude mít plexisklo v podobných intencích modernizované)
  • Na asfaltu má Yamaha lepší podvozek, protože je tvrdší. Aprilia má výrazně vyšší zdvihy odpružení a proto rozvrhla tlumící schéma do delšího kroku. Mimo asfalt zase boduje Aprilia, protože má o 30 milimetrů delší zdvihy odpružení
  • Mimo asfalt dominuje Aprilia, kde se karty přesně obracejí. Přesto není podvozek Aprilie výrazně lepší než Yamahy
  • Přestože má Aprilia delší tlumiče, má o 5 milimetrů níže posazenou sedačku, která je navíc pohodlnější
  • Spolujezdci si u obou strojů stěžují na absenci zadních madel. Sedačka Aprilie je ale širší a pohodlnější
  • Yamaha je hůře vybavená (viz. o 3 roky starší), ale také znatelněji levnější než Aprilia

  • U Yamahy je vysoce hodnoceno to, že nemá z elektronické výbavy nic navíc. U Aprilie zase to, že má všechno. Oba stroje za to dostaly shodné hodnocení
  • Příplatek 1800€ (za výroční barevný model) se u Aprilie oproti Yamaze vyplatí.
  • Aprilia má cca o 10% nižší spotřebu, přesto má o 2 litry větší nádrž než Yamaha
  • Motor Yamahy má nižší vibrace a lepší převodovku. Je to znát především v městském provozu
  • Obě motorky mají brzdy, kterým se nedá říci dobré
  • Aprilia má v režimu Enduro lepší odezvu motoru a projev než Yamaha
  • Na Yamaze se v offroadu lépe jezdí ve stupačkách než na Aprilii. Pokud v offroadu více sedíte, je zase lepší Aprilia

Pustťe si video magazínu Moto.it (55 minut):

 

  Aprilia Yamaha
 Ergonomie a jízda ve stupačkách 9 8,5
 Komfort, vibrace, ochrana 8 8
 Hodnocení spolujezdce 7,5 7,5
 Ergonomie vybavení, nastavení 8,5 8
 Technologie vybavení 9 9
 Zpracování, sváry, lak 8 8
 Motor, dynamika, chování 8 8,5
 Motor - sportovní jízda asfalt 9 8
 Motor - jízda po městě 8 9
 Vlastnosti - cestování po dálnici 8,5 8,5
 Vlastnosti - okresky 9 8,5
 Chování v offroadu 9 9
 CELKOVÉ HODNOCENÍ  101,5  100,5

Z tabulky i z celkového hodnocení je zřejmé, že souboj nemá vítěze. Oba účastníci se přetahují o desetinky a rozdíl pouhého jednoho procenta by se dal považovat za subjektivní chybu v hodnocení. Z celého videa vyplývá, že Yamaha i přes své stáří dokáže úspěšně držet krok s modernějším strojem. Nejvíce je hodnocen o něco silnější motor, který produkuje méně vibrací a přesnější převodovka.

Aprilia je hodnocena za dobrou a moderní výbavu, lepší chování podvozku mimo zpevněný povrch a celkově vyšší komfort jízdy.

Celkově lehce nižší skóre dohání Yamaha cenou, která je o necelých nezanedbatelných 55000 Kč nižší.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY