Po sedmileté přestávce nám letos na podzim naservíruje Moto Guzzi své největší cestovní enduro, které se od roku 2007 do roku 2016 prodávalo pod názvem Stelvio.

 


S příchodem nové generace motorizace přišel i roadster Moto Guzzi V100 Mandello. A již předem bylo jasné, že se platforma neomezí pouze na jeden model a že bude použita pro modely další. Druhá na řadě je kategorie v Evropě velmi populární - cestovní enduro. A tudíž nová generace Stelvia.

Moto Guzzi aktuálně prodává cestovní enduro označované V85TT - motocykl s motorem typu Small block, vzduchem chlazenými válci o objemu 853 ccm, který dává výkon kolem 80 koní. Nová generace stojí na motoru označovaný jako Compact block, jehož dva válce dosahují objemu 1042 ccm. Jak jinak, motor je podélně uložený, v duchu tradice značky Moto Guzzi, jen vodou chlazený, poskytující adekvátní výkon, antihoppingovou asistovanou spojku a převodovku s řadícím quickshifterem. Stejně jako u čistě silničního Mandella, i v podání cestovního Stelvia poskytuje výkon 115 koní. Což je oproti stávající V85TT značný nárůst, přestože bude nové Stelvio o 15 kilogramů těžší než stávající V85T. Přesto ale o nějakých 10 kilogramů lehčí, než Stelvio původní.

Motor je umístěn v rámu, který je odlišný od Mandella. Je delší, aby bylo Stelvio pohodlnější na dlouhých cestách a má také nižší úhel řízení. Čímž sice oproti Mandellu ztratí trochu na svižnosti ovládání, zase ale dostane větší stabilitu a delších cestách a za vyšších rychlostí. Motor je v tomto novém rámu ukotven na šesti bodech, oproti čtyřem bodům v případě Mandella. Stroj bude podobně jako Mandello ve dvou specifikacích. První, motocykly na zdejších fotografiích, je základní verze, která stojí na předních tlumičích značky Sachs o průměru 46 milimetrů a zadním centrálním monoshocku značky KYB. Obě strany disponují možností předpětí pružiny a nastavení odskoku kola.

Vyšší specifikace Stelvia bude podobně jako Mandello, osazeno podvzkem Öhlins s plnou nastavitelností, který je semiaktivní a elektronicky nastavitelný. Současně bude vybavena předním a zadním radarem pro adaptivní tempomat a pro hlášení vozidel v mrtvém úhlu zrcátek. Vyšší verze by také měla být standardně osazena řadícím quickshifterem a vyhřívanými rukojeťmi. Ve hře je ještě vrcholný model NTX, který by měl být v základu osazen pevnějším krytem motoru, padacím rámem chránícím motor a zřejmě i bezklíčkovým startováním.

Všechny modely budou vybaveny 5-palcovým LCD barevným přístrojovým displejem, stejným jako má V100 Mandello. K němu bude možné připojit mobilní telefon a skrze aplikaci MIA pak může displej fungovat i jako navigace. A budou vybaveny stejnými ovladači, stejnou brzdovou a spojkovou pumpou (Brembo) a také stejnou kolekcí brzd, které zastupují brzdové třmeny Brembo M4.32 na předním kole a dvoupístkový třmen Brembo na kole zadním.

Stelvio bude mít oproti Mandellu o malinko jinou převodovku, kdy budou první dva rychlostní stupně trochu kratší, pro vyšší potenciál jízdy v terénu. A o ten až tolik nejde. Podobně jako původní Stelvio 1200, nové Stelvio bude koncipováno spíše pro silnici, než pro těžší terén. Napovídají tomu zdvihy odpružení o délce 170 milimetrů a kola o průměru 19 a 17 palců. Moto Guzzi tak nepodléhá moderním trendům velikých kol, které poskytují sice lepší vlastnosti v terénu, o to horší ovšem na asfaltu. Kola jsou bezdušová, s dráty do stran a měla by být z výroby, stejně jako V85TT, obuta do pneumatik Michelin Anakee Adventure.

Stelvio nabídne jezdci pět jízdních režimů. Strada, Turismo, Pioggia, Sport a Enduro, tedy Silniční, Turistický, Mokrý, Sportovní a Enduro režim. Je vybaveno náklonovým ABS, které bude možné zcela vypnout, nebo přepnout do režimu Offroad, kdy je potlačená intervence na předním kole a zadní kolo bude možné úplně zašlápnout.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Výška sedačky 830 milimetrů napovídá, že stroj bude vhodný i pro jezdce malinko nižších postav. Bude tedy nižší než Africa Twin 1100, nebo BMW R1300 GS, či KTM 1290 Adventure S, byť v některých případech jen o 15 milimetrů. Dostáváme se k ceně, která by měla podle odhadů oscilovat mezi 16500 a 17500€, v závislosti od základního modelu, po vyšší model S. Přepočteno na koruny, hrubým odhadem by mohla cena nového Stelvia začínat na částce kolem 415 tis. Kč.