Vezměte šasi tradičního evropského výrobce enduro motorek a motor jednoho z největších asijských výrobců motorek. Vznikne vám povedený a nenáročný stroj pro spoustu radosti mimo asfalt.

Je to podle úhlu pohledu. PR4 je klasickým produktem globalizovaného světa, nebo také rozumná cesta, jak levně vyrobit motocykl. S cenou lehce přesahující 100 tisíc korun je to potom střední cesta mezi malým pitbajkem a velikými enduro motorkami. Ideální stroj pro enduro začátečníky, nebo scrambler pro každodenní objíždění luk a pastvin.

Značka AJP je odvozena od jména bratrů Antonio a Jorge Pinto, kteří tuto značku založili před třiceti lety. Přičemž Antonio byl sedminásobný mistr Portugalska v enduru. Továrna AJP leží ve městě Penafiel v severní části Portugalska. Značka si vždy zakládala na tom, že se nedržela konvencí a v jejích motorkách byly vždy nějaká unikátní konstrukční řešení. Podobně tomu je i v případě PR4. Spodní rám je tvořen chrom molybdenovými trubkami, které jsou napojeny na tlakově litý hliníkový rám.

POSLEDNÍ NOVINKY


Set doplňuje tlakově litá, CNC obrobená, leštěná kyvná vidlice a podsedlový svařenec z chrom molybdenových profilů. Do rámu je vsazen motor čínského výrobce Zhongsen, kterýžto je prakticky kopií motoru Honda CRF230R. Motor je vzduchem chlazený. Jedna vačka obsluhuje dva ventily a čtyřtaktní motor o objemu 233 ccm dává výkon 20 koní (na zadním kole naměřeno necelých 15 koní) a kroutící moment 18 Nm. To jsou porovnatelné hodnoty jako má Honda CRF230R, nebo Yamaha TT-R 225.

Stroj jako takový je stavebnicí produktů dnešního globalizovaného světa. Nové přední trojitě šroubované brýle svírají USD vidlici o průměru 43mm Taiwanského výrobce FastAce. Zadní tlumič o zdvihu 300mm je od německé firmy Sachs, přičemž v průběhu roku 2018 bude PR4 přecházet na tlumič od japonské KYB. Výfuk a tlumič výfuku vlastní výroby vyprojektovala americká FMF, řídítka a spojkovou páčku dodal italský Reikon, ovladače italské Domino, karburátor PZ30 japonský Keihin, brzdová páčka a brzdy jsou od španělského JJuan (BrakTec), španělská kola Morad, Li-ion lehká baterie americké značky Shorai.

Oproti roku 2017 je zásadní změna na straně přední vidlice. Původní Marzocchi byla vyměněna za FastAce - v motocyklové branži nepříliš zavedeného výrobce, který je známý více ve světě MTB s rozsáhlou nabídkou odpružení pro horská kola. Přední tlumiče s výškou zdvihu 265mm jsou částečně nastavitelné - je možné regulovat útlum a odskok kola. Je možné si pořídit i model Extreme, který poskytuje jednu koňskou sílu výkonu navíc a vpředu má mimo jiné plně nastavitelnou vidlici Marzocchi o zdvihu 300 mm.

Motor, respektive jeho karburátor disponuje akcelerační pumpičkou, která dodává dostatek paliva při razantní akceleraci. Tedy, v tomto případě je pojem razantní akcelerace poněkud nadnesený pojem, protože dvouventilový motor staré školy s mírně podčtvercovým profilem nedisponuje takovou razancí. Svou sílu dodává lineárně a neagresivně, proto je dobré motor dostatečně roztočit již pod výjezdem, protože uprostřed stoupání z něj už žádný extra výkon nevymáčknete. Na druhou stranu, tupý výkon motoru vám nepřipraví překvapení ve smyslu nekontrolovaného prokluzu zadního kola a tak většina výjezdů je velmi snadno vyjeta. Pětistupňová převodovka je akorát nastavena pro obtížnější výjezdy, stejně tak pro přesun po asfaltu předpisovou devadesátkou.

PR4 má povedenou ergonomii. Ouzkému profilu stroje není co vytknout, až na řídítka, která by mohla být malinko širší. Sedmilitrová nádrž je ukryta pod sedačkou, což snižuje těžiště stroje a mezi koleny svíráte pouze airbox. Nenáročný motor není ovšem nijak žíznivý a proto i přes malou kapacitu nádrže vám dává dojezd kolem 200 kilometrů. Stejně tak je nenáročná údržba, kterou dokládá například přístup ke vzduchovému filtru, který je přístupný pouhým odklopením sedačky.

Brzdy španělského výrobce JJuan jsou jako nové dost syrové. Přední páčka chvílemi působí trochu prkenně, na zadní brzdovou páku se zase musí trochu větší silou. Celkový brzdný účinek je ale dostatečný a zcela odpovídající celkovému naturelu stroje a jeho výkonu. 

PR4 je ideální stroj pro začátečníky, nebo pro lidi, kteří si chtějí užít vyjížďky mimo asfalt na nenáročném stroji. Nenáročném jízdně a nenáročném servisně. Motor není určen pro žádné závodní výkony, na druhou stranu má rozumné servisní intervaly a jak se říká, kde nic není, tam se nemá co rozbít.

Motocykly AJP si můžete zapůjčit na zkušební jízdy například u prodejce Rockway v Liberci