Ono to celkem letí, protože rok ve kterém poprvé přišla na trh helma Arai Tour-X se psal 2003. Rok na to s nimi Ewan McGregor a Charley Boorman objeli svět a dali vzniknout legendárnímu seriálu Long Way Round. Během následujících devíti let prošel model Tour-X poměrně překotným vývojem, který helmu poslal o další tři evoluce dál. A potom deset let nic, dokud....
...doba pokročila tak daleko, že se japonským inženýrům pozdávalo hodit historii za hlavu a napsat její zcela novou kapitolu. Historie modelu Tour-X byla totiž plná evolucí a všechny jeho následující řady byly pouhým vylepšením řady předchozí. Všechny následující modely nesly podobnou designovou linii a nosnou myšlenku. U Arai Tour-X5 je vše jinak, přesto se firma nevzdala svého dědictví a i nová pětka dává jasně najevo, kde jsou její kořeny.
Tour-X5 přichází ke svému majiteli v poměrně skromném balení. Uprostřed krabičky je helma zabalena v měkkém pytlíku, doprovázena lahvičkou mazadla pro preventivní údržbu pantů plexiskla a posuvníků ventilace. V dalším přiložením pytlíku nalezneme mimo několika samolepek také dva manuály, které buhužel viděly češtinu jen z rychlíku a tak se pro některé informace musíte uchýlit do turečtiny, nebo spíše se orientovat podle nepříliš vydařených obrázků. Což je, zejména pro splnění bezpečnostních parametrů lícnic nezbytné. A přesto že mi prošlo rukama mnoho helem, musel jsem pro pečlivé nasazení lícnic manuál otevřít a příslušnou kapitolu si nastudovat.
Stejně jako u předchozích modelů, i X5 má na spodku lícnic bezpečnostní strapy, pro vytržení lícnic z helmy v momentě, kdy má jezdec helmu na hlavě a vy mu ji potřebujete sundat bez rizika jeho poranění. Pětka využívá v podstatě podobného principu jaký používala čtyřka - za strap zatáhnete, povytáhnete ho z lícnice a poté za něj lícnici s přispěním nemalé dávky síly z helmy vytrhnete.
INTERIÉR
Když jsme začali interiérem, ještě u něj na chvíli zůstaneme. Lícnice mají pod textilním převlekem tři vrstvy molitanu, stejně jako má na svém vrcholu vrstvu molitanu i interní čepička. Pokud byste usoudili že potřebujete interiér zmenšit (zvětšit prostor pro hlavu a obličej), je možné minimálně jednu z těchto vrstev odloupnout. Nová X-5 využívá v tomto případě stejné principy, které nabízela již starší X4. Vyndání vnitřní čepičky již nemůže být snažší.
V přední a v zadní části je čepička do helmy nacvaknuta pomocí čtyřech cvočků a vyndat čepičku trvá maximálně pět vteřin. Nandat potom deset. Což nabízí majiteli možnost její snadné výměny a vozit si sebou čepičku náhradní a během dne si ji snadno vyměnit, pokud se mu jedna propotí. Značnou výhodou je, že čepička je zcela nezávislá na lícnicích, takže ji můžete rychle vyměnit zcela samostatně. Demontovatelné je na helmě vše uvnitř. Takže můžete sundat i vyprat jak límec helmy, tak bradový deflektor.
VĚTRÁNÍ
Vraťme se zpět k designu. Ten je od předchozích generací zcela odlišný a jakés takés podobnosti lze vzdáleně spatřit jen na tvaru kšiltu. Ten je oproti X4 o 7 milimetrů delší a účinněji tak ochrání proti létajícímu bahnu, či nízkému slunci. Celkový design nové X5 je v duchu zjednodušení, zejména co se týče aerodynamiky a množství větracích otvorů. Ty tam jsou boční nasávací otvory s mřížkou a rozměrné krytky zadních výdechů. I na vrchu helmy je nyní jeden veliký čelní nasávací systém, doplněný jedním centrálním za ním na temeni helmy. Zadní deflektor je jen jeden, přesto jeho klapka zakrývá hned tři ventilační odvětrávací otvory. Bradová ventilace je oproti X4 o 40% větší a je opatřena dvěma klapkami. Vnější klapkou můžete ve třech krocích regulovat množství nasávaného vzduchu. Vnitřní klapnou uvnitř helmy pak můžete vzduch posílat buďto na ústa, nebo nahoru na odvětrávání plexiskla.
V polystyrénové vystýlce helmy najdeme celkem tři nasávací otvory a pět odvětrávacích. Což je sice méně než měla stará X4, ovšem Arai tvrdí, že jejich optimalizace ve výsledku přináší až o 40% vyšší aiflow. Jasnou výhodou je, že absence přeních bočních mřížek, zadních bočních deflektorů a jen jednoho temenního deflektoru přináší znatelně nižší aerodynamický hluk.
INTERKOM
Samostatná kapitola je možnost instalace interkomu. Na ten je nová Tour-X5 nadmíru dobře připravena. Oproti X4 nemá X5 na svém boku žádné prolisy a aerodynamické cukrbliky, takže je na ní velmi snadné nalepit interkom i slabší oboustrannou páskou. Pro protažení interkomu dovnitř helmy má X5 ve svém levém límci připraven rozměrný otvor umožňující protáhnout kabeláž. Nadmíru dimenzovány jsou i otvory, do kterých je možné přilípnout audio sluchátka. Ty jsou tak hluboké, že se do nich s přehledem vejdou i veliká Hi-Fi sluchátka, která můžeme například najít u nejlepších sluchátek interkomů Cardo. Helma je dokonce připravena na instalaci pevného mikrofonu a na bradové části již má továrně připraven suchý zip na jeho přilepení. Jedinou zásadní vadu spatřuji v dělící rovině lícnice a EPS výstélky helmy. Sluchátko se lepí v poměru 50/50% do obou z nich. V případě že bude někdo nevědomý chtít přes bezpečnostní strap vytrhnout lícnici, nalepené sluchátko mu to značně ztíží, případně může dojít i k přetržení kablíku sluchátka.
BEZPEČNOST
A když už jsme zmínili EPS výstélku, chvíli zůstaneme u bezpečnosti helmy. Skořepina helmy pochází z typického Arai líhně - vyrobena ze sklolaminátového kompozitu, který využívá firemního resinu zajišťující značnou tuhost kompozitu. Podle údajů Arai, je tato kombinace materiálu o 40% pevnější než běžně užívané sklolaminátové kompozity konkurence. Jako první z helem Arai má X5 vnitřní EPS (polysteronovu výstélku) nikoliv vrstvenou, ale vyrobenou z homogenního materiálu, který má ovšem variabilní hustotu a tudíž tvrdost materiálu. Současně má X5 oproti X4 snížený otočný bod, kolem kterého se otáčí plexisklo o 10 milimetrů, čímž helma dostala větší plochu pro absorbci bočního nárazu než předchozí generace. Snížení tohoto otočného bodu má za sebou už většina helem Arai a adventure helmy této značky byly jedny z posledních, které na tuto inovaci čekaly. Helma samozřejmě splňuje všechny bezpečností standardy.
ERGONOMIE
X5 se lépe nasazuje než X4 proto, že skořepinu má ve spodní části o 10 milimetrů širší. Na první pohled fajn, na druhý zase někomu vadí o to rozměrnější lícnice. Helma má i o něco kulatější tvar a tak by měla lépe sednout evropským zákazníkům. Zapínání helmy se děje skrze typické DD kroužky. Pro zabránění mlžení je helma vybavena fólií Pinlock a to rovnou v té nejvyšší kvalitativní specifikaci 120XLT. Interiér helmy je značně variabilní. Možnost variability molitanových vystélek interiéru jsme již zmínili. Existuje ale i možnost si posunout čepičku na jejích páskách, aby si každý nastavil podle velikosti své hlavy. Podle výšky svých očí je možné si nastavit i výšku kšiltu do dvou úrovní. A podle velikosti brady si můžete vytáhnout bradový deflektor až o 15 milimetrů. Samostatnou kapitolou je plexisklo, které doznalo všeobecně větších rozměrů, pro větší vertikální i horizontální výhled.
Přes zjednodušení designu nedošlo u helmy ke snížení hmotnosti. A spíše naopak. Mezigeneračně přibrala téměř 100 gramů, což vnímáme jako daň za splnění přísnějších norem, než které platily před nějakými deseti lety, kdy přišla na trh Tour-X4.
VYHODNOCENÍ
Už předchozí helmě Arai Tour-X4 bylo málo co vytknout. Přesto je v kontrastu s X5 zřejmé, že je X4 dávno za horizontem. Pokud se podíváme do nejvyšších příček konkurenčních helem, i s nimi X4 již horko těžko držela krok. Nová Arai Tour-X5 tento krok směle srovnává, byť bych řekl že mi chybí nějaké další technologické inovace, u kterých se porůznu můžeme na trhu setkat. Helmu jsme měli ve velikosti M a je to M-ko spíše větší, než třeba i AGV, Schubertha, nebo u Nolanu. Rozhodně je dobré si helmu vyzkoušet na prodejně, než si pinkat různé velikosti spedicemi tam a nazpátek. Designem je helma velmi příjemná, zejména její nekomplikovanost a také kompaktnost. Jako jedna z mála adventure helem vypadá poměrně dobře, i když sundáte kšilt a chcete s ní vyrazit na rychlé silniční motorce.
Za zapůjčení helmy ARAI Tour-X5 děkujeme společnosti Yshop.cz, Vrbova 1427/19, 147 00 PRAHA 4 – Braník
+ nízká hlučnost + výborný rozhled z helmy + větrání +variabilita interiéru - vyšší hmotnost - sluchátka kryjou dělící rovinu s lícnicí |