Strana 3 z 5
Jakou helmu vybrat podle stroje?
Předně, motocyklová helma by měla chránit dutinu lebeční, což všechny více či méně chrání. Zákon neříká jakou máte mít helmu. Máte ji mít a máte mít ochranu očí. Do výběru helmy poté přichází další vlivy, jako je větrání helmy, její hmotnost, systém bránění proti zamlžování plexi, způsob zapínání pásku pod bradou a v poslední době také systémy instalace bluetooth konektivity se spolujezdci a se svým mobilním telefonem.
Druh helmy:
- otevřená helma bez hledí a ochrany brady se hodí pro jezdce, kteří chtějí mít co nejvíce autentický pocit z jízdy na stroji. Je třeba použití dodatečných brýlí a za jízdy se moc nesmát, protože veselý motorkář má potom zuby plné much. Obvykle jsou tyto helmy zcela kulaté, odkazující na vintage modely šedesátých a sedmdesátých let. K těmto helmám lze přiřadit i skůtrové JET helmy, které mají před očima menší či větší sklápěcí plexi. Je třeba mít na paměti, že empirické zkušenosti výše uvedené organizace SHARP říká, že téměř 35% tzv. prvonárazů hlavou na asfalt se odehrává právě bradovou částí, takže tyto Open Face helmy obvykle nesplňují mnoho bezpečnostních měřítek
- uzavřená helma se někdy také označuje jako full face. Jasně to naznačuje, že takováto helma plně chrání bradu a čelistní část proti pádu. V našich podmínkách jim také říkáme integrální helmy, také proto, že prakticky vždy integrují i sklápěcí plexi. A nebo i dvě, protože často mají integrovanou ještě jednu zatmavovací sluneční clonu. Uzavřená helma plně chrání celou hlavu a u těchto helem se již často setkáváme s velmi sofistikovanými systémy větrání a s integrací moderních komunikačních technologií. Takováto helma je vhodná pro všechny stroje a zajišťuje maximální úroveň ochrany hlavy. A rozhodně se nemusíte stydět si ji koupit na skůtra. Ono praštit hlavou v 50 km/h na skůtru do asfaltu bolí stejně jako s ní praštit v 50 km/h na supersportu. Oproti otevřené helmě můžete často narazit na stísněnější podmínky při nasazování helmy na hlavu. Čímž mohou trpět zejména ženy, protože tím utrpí jejich účes. Uzavřená helma je z tohoto důvodu méně praktická než otevřená.
- enduro helmy se někdy označují jako dual sport helmy. Často vycházejí z uzavřených helem, včetně systémů větrání, dvojitého plexi, nebo integrace komunikačních technologií. Navíc mají obvykle polohovatelný kšilt, který nejen že částečně chrání proti oslnění sluncem, ale v případě občasného výletu do přírody pomáhá rozrážet větvičky, takže hlavní plexi netrpí tolik rizikem poškrábání. Enduro helmy se používají i na čtyřkolky, kde se také předpokládá s pohybem mimo asfalt. U těchto helem je dobré dbát na dobré větrání a také na systémy proti mlžení plexi (Pinlock a podobné). Enduro pohyb je občas fyzicky náročnější a plexi takovéto helmy se pak snadno zadýchá. Některé enduro helmy (jako například na obrázku uvedená) umožňují provoz i s motokrosovými brýlemi. Což se může hodit jakmile vjedete do prašného terénu. Motokrosové brýle vám potom ochrání oči proti prachu.
- vyklápěcí helmy se označují jako modulární helmy. Spojují v sobě výhody otevřených a uzavřených helem. Výklopná bradová část dává pohodlnost nasazování helmy jako u otevřené helmy a zároveň bezpečí ochrany brady téměř jako mají uzavřené helmy. Výklopný mechanismus nikdy není tak pevný jako pevná bradová část a tak laboratoř SHARP u takovýchto helem speciálně testuje jejich odolnost. Z tohoto důvodu jsou ve statistice bezpečnosti SHARPu na předposledním místě. Zaměřte se na stránkách SHARPu na to, jestli vámi vybraná helma prošla testem bez ztráty kytičky. Výklopné helmy jsou také velmi sofistikované, co se týče větrání, dvojitého plexi, odmlžování, nebo komunikace. Velikou výhodu v odklápěcích helmách spatřují řidiči nosící dioprtické brýle - výrobci modulárních helem často optimalizují výstélky kolem uší tak, aby se daly do nich snadno zasunout nožičky brýlí.
- motokrosové helmy se vyznačují maximálním větráním skořepiny. Již od pohledu jsou lehké, s velikým kšiltem a je nutno k nim dokoupit motokrosové brýle. Jsou designovány pro sportovní použití a proto se u nich můžeme občas setkat s dodatečnou homologací sportovních organizací jako je třeba FIM. A naopak, občas postrádají silniční homologace. Samozřejmě je můžete použít jak na motokrosovou motorku, tak na enduro i na čtyřkolku. Nebo také na superbike. Na silnici je ovšem jejich použití krajně nepraktické. Jsou hlučné, při vyšších rychlostech do nic moc fouká. A při rychlé jízdě vás aerodynamický odpor kšiltu klidně i vysadí ze sedačky. Tyto helmy často používají adventure jezdci, u kterých není pojem "adventure" pouhou frází. Při rychlých přesunech jsou kryti vysokým plexi svého motocyklu a v terénu určitě ocení, že motokrosové brýle dobře chrání oči proti prachu.
- helmy do sněhu a na sněžné skůtry vycházejí často z enduro helem. Někteří výrobci ale vyrábí zcela speciální modely, které jsou připraveny na pohyb v mrazivém počasí. Tyto helmy mají obvykle volitelné plexi nebo brýle, ale také se můžeme setkat s elektricky vyřívanými helmami, nebo s elektricky vyhřívanými plexi proti mlžení.
Modely jsme si řekli a ukázali i příklady. Ale z čeho má být helma vlastně vyrobena? ->