Kdo by neznal Monkey? Malá motorka, která se vyrábí již od roku 1961 a která změnila svět. Jet někam na Monkey se stalo pro mnoho lidí výzvou. Monkey jela Dakar, stejně tak jako trhala rekordy na solném jezeře v Bonnevillu.

Honda Z50 (Monkey) z roku 1961

Srdcem Monkey byl hned od začátku čtyřtaktní motor o objemu 49 ccm. Ten dával výkon 4,5 koní, měl odstředivou spojku a třírychlostní manuální převodovku. Honda vyráběla několik modelů, přičemž největší slávy se dočkal model Z50R, který vybavený tlumiči a offroadovým paketem, se stal vyhledávaným strojem na volnočasové projížďky, nebo téměř povinnou výbavou každého karavanu.

 Výroční model k padesátiletému výročí

Svojí nesmazatelnou mezinárodní stopu zanechal i náš jezdec Ivo Kaštan, který s Monkey pokořil rekord v Bonnevillu, stejně jako s Monkey startoval na Rally Dakar. V roce 2008 dostala Monkey elektronické vstřikování paliva, aby se pak následně stroj schovával do ústraní. Vyrojila se levnější čínská klonovací mašinérie, která více či méně úspěšně Monkey kopírovala. V roce 2013 vyjela Honda s modely MSX a Grom, které si podobně jako Monkey získaly velké množství fanoušků. Slávy Monkey ale nikdy nedosáhly. MSX i Grom byly příliš moderní, případně výrazně větší než Monkey.

   

 

V roce 2017 oslavila Monkey 50 let svého "posledního" modelu, přičemž už v září 2016 si nechala Honda patentovat design nové opičky a bylo jasné, že se po letech objeví důstojný nástupce, který by zachoval charakteristický vzhled a k němu přidal moderní technologie.

 Monkey 2018

Nová Monkey je tedy dle očekávání výrazně nová. LCD display, LED světla s denním svícením, ABS, stabilizační systém s inerciální jednotkou a USD přední vidlice dělají z nové Monkey moderní stroj pro moderní dobu. Motor o objemu 125 ccm dává 9,3 koní a 11 Nm kroutícího momentu. Styling, design a barevné pojetí stroje úspěšně navazuje na desítky let starou původní opičku a je dobře, že se Honda nenechala zlákat k hranatým světlům, nebo blinkrům. Celkově "plnější" pojetí stroje společně s větším motorem a moderními technologiemi se podepsaly na hmotnosti stroje, kdy 107 kilogramů mokré váhy je více, než 69 kg původní opice.


Dvanáctipalcová kola jsou litá, s deseti paprsky. Přední je bržděno 220mm kotoučem, zadní kolo potom kotoučem o velikosti 190mm. Do brzdného účinku zasahuje ABS skrze inerciální řídící jednotku, která taktéž obsluhuje kontrolu trakce. Inerciální jednotka také zasahuje do brzdného účinku tak, aby nedocházelo k přílišnému zdvihání zadního kola při krizovém brždění - funkce, které obvykle mají elektronikou prošpikované supersporty.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY


Perličkou je deklarovaná spotřeba, která dosahuje 1,5 litru na 100 kilometrů. S plnou nádrží by tedy měla mít Monkey dojezd kolem 375 kilometrů.