Samoopravitelný lak není úplnou novinkou. Polymerový lak s pružnými částicemi byl představen již v roce v roce 2000. Do širokého povědomí se dostal v roce 2013, kdy uvedlo LG mobilní telefon G-flex, který měl kryt nastříkán tímto lakem.

V automobilovém průmyslu to není nic vyjímečného. Již v roce 2010 nabízely tento lak prémiové značky, za tučný příplatek. Nyní ho například masově nabízí Nissan u vybraných modelů pod názvem Scratch shield. Aplikace tohoto laku u Kawasaki Ninja H2 (R) je ovšem poprvé, kdy byl tento lak sériově aplikován na motocyklech.

Historie tohoto laku sahá do minulého tisíciletí. První aplikace byla provedena v roce 2008, kdy několik vědců z katedry Polymers and High performance na University of Missisipi ukázalo lak, který má v sobě složku chitosan, což je chemicky vytvořená analogie látky chitin, kterou mají ve svých krunýřích humři. Právě humři jsou známí tím, že se jim jejich krunýře rychle zacelují, jakmile dojdou k úhoně. Vzniklý polymerový lak je poté aplikován jako poslední vrtsva na již stávající lak automobilu, mobilhího telefonu, nebo motocyklu jako v našem případě. Můžeme shlédnout technologické demo výše uvedeného telefonu LG

Podle hloubky tohoto laku (nebo výšky laku, nebo síly vrstvy) se odvíjí, jak hluboké šrámy dokáže lak sám o sobě opravit. Podstata funkce tohoto laku spočívá v pružné struktuře molekulové mřížky. Konvenční lak v případě svého poškrábání má poškozenou molekulovou mřížku, jednotlivé molekuly jsou od sebe odtrhnuty. Samoopravitelný lak má jednotlivé molekuly spojeny pružnými polymerovými segmenty, takže si můžete představit, jako by jednotlivé molekuly namísto aby byly pevně ukotveny, skákaly na trampolíně.

Kawasaki má na svých strojích nanesený lak Natoco Self Healing Clear, který firma Natoco představila již v roce 2014. Celkově má na nádrži a plastech naneseno 5 vrstev:

 Předně je třeba říci, že takováto samoopravitelná vrstva nezachrání motocykl před všemi šrámy. Primárně má sloužit pro zachovvání zářivého vzhledu laku motocyklu. Běžně jsem motocykly stříkány roboticky. H2(R) je ale stříkaná ručně. Postup je dost složitý, kdy je na blýskavě černý povrch nanášena dvojitou tryskou projekce z chemikálie obsahující značný podíl čistého stříbra. Ruční práce a materiály jsou tak drahé, že je potřeba výslednou práci chránit. Drobné mikroskopické šrámy, třeba když se kdykoliv o motocykl otřete obyčejným oblečením, způsobují časem ztrátu lesku. Lak na H2(R) by tímto velmi utrpěl, protože je na něm vidět sebemenší poškození. Samoopravitelná vrstva laku tomu má zabránit.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

 

Nic není zadarmo. Kawasaki H2 a H2R není ale stroj pro masy. Má naležitou cenovku a proto se aplikace této polymerové vrstvy ve výsledné ceně moc neodráží.