Cestovní enduro SWM Superdual nám přišlo na svět v roce 2017 a nějaký čas se u nás i prodávalo. Poté jeho prodej na nějaký čas zbrzdila emisní norma Euro5, ale nyní se vrací, protože ji již splňuje.

Po usednutí za řídítka si říkám, že mi Superdual velikostně parádně sedne. Jo, jsem prcek, kterému je s mými 172 centimetry leckterá motorka veliká. Tahle mi sedne akorát, což může být pro zájemce malých postav dobrá zpráva. A naopak, pro lidi co mají nad 180 ta špatná.

ssd1

SWM nezapře své italské kořeny, protože se při aktuálních pěti stupních Celsia celkem nechá přemlouvat a musím ho několikrát protočit, než si motor nechá říct a naskočí. A pak přichází ona óda na jednoduchost. Po rozjetí mám pocit, že sedím na "staré dobré" Kawasaki KLR 650, či podobnému stroji z přelomu tisíciletí. A to rozhodně nemyslím špatně a spíše naopak.

ssd3

Pohledem na konstrukci a zpracování stroje dává SWM najevo, že se předem vzdává boje o technologickou výbavu. Jednoduchý LCD segmentový přístrojový panel, protiblokovací systém ABS a.... a to je vlastně všechno. Žádnou další "pokročilou" výbavu motocykl nenabízí a to je vlastně dobře. Ale abych byl zcela přesný, jednu moderní vychytávku SWeMko přeci jen nabízí. A tou je Offroad ABS, které umožňuje vypnout ABS na zadním kole a motorku poslat v zatáčce do smyku a projet ji driftem, či se prostě hodit víc do chillu při sjezdu obtížnějších kopců.

ssd2

Při konzumaci prvních několika kilometrů se můžu (a nebo musím?) soustředit jen na jízdní projev jako takový. SWeMko mě nenutí se prokousávat hlubinami softwaru jakéhokoliv multifunkčního barevného TFT přístroje, nebo mnoha tlačítky na řídítkách. Zůstává mi čistý pocit z jízdy, umocněný jednoválcovým motorem, který při jízdě po městě cítím pod sedačkou a nemalou míru zpětné vazby posílá i do řídítek a stupaček. Ovšem pouze za agresivnější akcelerace.


Pokud se se strojem ploužím ustálenou rychlostí, nebo vyjedu na rychlejší okresku, je tento 600-kubíkový jednoválec, který pochází z dílny značky Husqvarna, zcela sametový a vůbec o něm nevím. Z pod nádrže se ozývá pouze cvrdlikání, jako by mi tam vrněl šicí stroj.

ssd4

Brzdy brandované logem Brembo nejsou žádným etalonem brzdného výkonu a tak je potřeba za ně trochu trochu intenzivněji vzít. To samé platí pro spojkovou páčku, která sice pohání hydraulickou pumpu, ale také je vhodnější ji mačkat hned dvěma prsty. Motor, který poskytuje maximální výkon 54 koní se parádně ochotně sbírá od nejnižších otáček, přesto není nijak zvlášť výbušný, jak některé velkoobjemové jednoválce umí být. Povolených 130 na dálnici pro něj znamená že se poflakuje kolem nějakých 6500 otáček, přičemž ho můžu roztáhnout až někam ke 180 kilometrům za hodinu.

ssd5

SWeMko má rozvor pouhých 1495 milimetrů, což je nějakých 50-100 milimetru méně, než mají konkurenti v podobné třídě. Na žádné dlouhé cesty se spolujezdcem za zády to tudíž nebude. Naopak, společně s hmotností pouhých 169 kilo to bude ideální parťák pro single projížďky utaženými zatáčkami, protože motorka je díky svému krátkému rozvoru velice hbitá. Na rozbité cestě nebo šotolině tomu pomáhá i poměrně měkký podvozek, který má na druhou stranu možnost si ho přitvrdit, nebo naopak ještě změkčit, pokud jste třeba "lehká žena".

Vracím se na začátek svého zážitku a znovu si užívám syrovosti celého stroje. Není na něm nic co by bylo striktní. Řazení jde zcela zlehka, což je díky tomu, že se v převodovce vůbec nepočítalo s nějakým quickshifterem. Nástup brzd je také poměrně vlažný, takže ani tady mě nečeká žádný ultimátní zážitek. A takový je Superdual odpředu až dozadu. Rozhodně to není v ničem skvělá motorka. Je to ale motorka, u které si můžu být jistý, že mě v ničem nepřekvapí, ať v pozitivním, či v negativním smyslu slova. Ovládání stroje je zcela snadné a samozřejmé.

Za zapůjčení stroje SWM Superdual 600 děkujeme společnosti SWM Motor - Nevima Group

+ nízká hmotnost

+ ovladatelnost

+ jednoduchost celého stroje

+ standardní výbava

- vlažné brzdy

- nenastavitelné plexi

Co mi přijde jednoznačně fajn je fakt, že za svou cenu je motocykl osazen hromadou výbavy. V ceně jsou jak mlhovky, tak kryty rukou, zadní nosič, hliníkový kryt motoru, spodní i horní padací rámy a v neposlední řadě je obut do solidních značkových pneumatik. Zájemce o koupi stroje si tak nekupuje polotovar, do kterého musí obratem "nasypat" další tisíce korun, ale prodejce už mu dá všechno krásně na stříbrném podnose.