Derbi Sparta - Slavia si nic nezadá s emocemi, které vůči sobě projevují fanoušci oranžového a modrého tábora. Obě společnosti uveřejnili objemy prodejů za rok 2019, která ukazují zajímavá čísla.

Předně, a co je potřeba kvitovat, obě společnosti jsou na vlně růstu prodejů. BMW si za rok 2019 připsalo nárůst prodejů o 5,8% na celkových 175162 motocyklů.

Což není nic oproti KTM, která jede jak lokomotiva. Za rok 2019 zvýšila prodeje o celých 9,7% na 280099 motocyklů. A do toho nezapočítáváme dceřinnou Husqvarnu, která roste devátý rok za sebou. V roce 2019 prodala 45650 motocyklů, což je o 7% více než v roce předešlém.

KTM masivně investuje do indické výroby a tak by se dalo očekávat, že masivní nárůsty realizuje skrze své malé a levné stroje. Opak je pravdou. V roce 2019 si připsala nárůst prodejů motocyklů o objemu nad 1200 ccm (+14,5%), přičemž celosvětový trh těchto motocyklů klesl o ošklivých 6,3%.

KTM se tedy daří si udržet a rozvíjet prodej velikých motocyklů. Což se bohužel nedá tvrdit u BMW, kde prodeje zejména R-kové, boxerové řady, dlouhodobě stagnují. BMW si tak může nechat zdát o svém plánu 200/20, tedy prodávat 200 tisíc strojů v roce 2020, který oznámila veřejnosti a investorům v roce 2016. V současné situaci této mety zdaleka nedosáhne.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

A KTM pokračuje dál. Opatrná akvizice firmy Gas Gas bude pokračovat v rozvoji tohoto španělského výrobce. Pod touto značkou (a možná že dokonce na jejích linkách) by se mělo montovat první cestovní enduro Gas Gas, s motorem 790, či 890 ccm.

A uděláme ještě odbočku vedle. Harley Davidson zaznamenal za rok 2019 poklesy prodejů na 218273 kusů motocyklů. Což nadále více otevírá nůžky mezi KTM a HD. Jenže... jaký byl zisk? Přes výrazně nižší počty prodaných kusů odhadujeme, že HD bude mít trojnásobný zisk než celý koncern KTM dohromady.