Před necelým měsícem představila KTM zcela novou silniční Super Adventure S. Dnes představuje její offroad verzi, připravenou zdolávat těžší terén.
Mezi hlavní inovace nového modelu patří:
- nová geometrie rámu, která přinese vyšší ovladatelnost
- zcela nový systém palivové nádrže, který přinese nižší těžiště stroje
- inovovaný podvozek WP Xplor s dlouhými dráhami odpružení
- poslední generace elektroniky
- nový 7" displej
- inovovaný motor, který splňuje emisní normu Euro 5
- nový airbox, který klade nižší odpor nasávanému vzduchu
- zcela nová LED světla
- nové příplatkové softwarové doplňky
Přečtěte si měsíc starý článek o KTM 1290 Super Adventure S - disponuje rozsáhlým popisem změn v elektronice i v ovládání. Většina těchto informací je shodných s novou Super Adventure R:
Inovovaný motor KTM LC8 je o 1,6 kilogramů lehčí. Produkuje výkon 160 koní a kroutící moment 138 Nm. Aby splňoval Euro 5, vedle nového airboxu disponuje i zcela novým výfukovým systémem. Nový airbox je vybaven novým systémem filtrace vzduchu, který umožňuje snažší výměnu vzduchového filtru. Přední část palivové nádrže se dá čtyřmi šroubky odmontovat a umožní snadnou výměnu vzduchového filtru. Chladící systém nyní disponuje dvěma chladiči. Nová převodovka vyvinutá společně se specialistou Pankl má kratší dráhy řazení, což společně s volitelným řadícím quickshifterem zrychlí řazení rychlostních stupňů. Inovace motoru jsou:
- zcela nový systém mazání
- nové hliníkové trubičky vedení oleje pro nižší hmotnost
- slabší stěny motoru, čímž se ušetřil 1kg hmotnosti
- nová generace katalytického systému splňující normu Euro 5
- dvousvíčkové zapalování s novými cívkami
- spojkové lamely s novým frikčním materiálem
Chrom-molybdenový rám je zcela nový. Laserem řezaný, roboticky svařovaný rám váží 10 kilogramů. Motor v něm je nakloněn o 2° dopředu. Rám je v přední části o 15 mm kratší, pro lepší ovladatelnost. Kompenzuje to o 15 mm delší kyvná vidlice, aby byla na druhou stranu zajištěna stabilita jízdy za vyšších rychlostí. K hlavnímu rámu je přišroubovaný hliníkový podsedlový rám. Tříprostorová nádrž má kapacitu 23 litrů. Boční prostory jsou umístěny zcela dolů po boku motoru, aby palivo přinášelo nižší těžiště. Palivové víčko se otevírá dotknutím na dotykovou plošku.
Tlumiče WP Xplor jsou speciálně navrženy pro offroad ježdění. Přední tlumiče o průměru 48 mm nabízení dráhu odpružení 220 milimetrů, což není věru mnoho. Disponují funkcí separátního nastavení útlumu a odskoku kola - na každém tlumiči svým vlastním seřizovacím motýlkem. Každá vidle má i svůj vlastní motýlek pro ruční nastavení předpětí pružin. Zadní kolo je odpruženo monoshockem WP Xplor s interní progresivní funkcí, protože je ke kyvné vidlici ukotven bez progresivního přepákování. Zadní tlumič vedle předpětí pružiny disponuje také nastavením útlumu a odskoku kola. Dráha odpružení je taktéž 220 milimetrů. WP do třetice - na brýle je ukotven tlumič řízení. Kola jsou bržděna třmeny značky Brembo, přičemž vpředu jsou třmeny Brembo P4.32. Ty se zakusují do 320-milimetrových kotoučů.
Silnou stránkou stroje je elektronika, protože Super Adventure je výkladní skříní rakouského výrobce. Centrálním mozkem je šestiosá měřící jednotka, která zajišťuje náklonové ABS v systému MSC (Motorcycle Stability Control) a náklonovou kontrolu trakce MTC (Motorcycle Traction Control). Stroj disponuje jízdními režimy, které v sobě kombinují separátní nastavení výkonu motoru, MSC a MTC a volitelně úrovně brždění motorem:
Street:
- výchozí mód s plným výkonem motoru
- standardní odezvu na plynovou rukojeť
- střední kontrolu trakce
- měkké brždění motorem
Rain:
- výkon motoru omezen na 100 koní
- jemná odezva na plynovou rukojeť
- maximální úroveň trakce
Sport:
- plný výkon motoru
- agresivní odezvu na plynovou rukojeť
- mírnou kontrolu trakce umožňující lehký prokluz zadního kola při akceleraci
- silné brždění motorem
Off-Road:
- výkon omezen na 100 koní
- střední odezvu na plynovou rukojeť
- nízká úroveň kontroly trakce, umožňující výrazný akcelerační prokluz kola oproti přednímu kolu
K režimu Off-Road si můžete připlatit ještě režim Rally, který umožňuje jezdci si nastavit akcelerační prokluz kola v devíti úrovních a nastavit si ručně odezvu plynové rukojeti ve třech úrovních (jemná, střední, agresivní). A také umožní deaktivovat antiwheelie kontrolu. Což je škoda, že tento mód není již v základu a je nutné si za něj připlácet.
KTM 1290 Super Adveture R disponuje podobnou elektronickou výbavou jako silniční Super Adventure S. Před jezdcem se vyjímá veliký 7-palcový displej s integrovanou Connectivity Unit, umožňující připojení mobilního telefonu. LCD bohužel sám o sobě nedisponuje navigací a tu si musí načítat skrze mobilní telefon, díky aplikaci KTM MY RIDE. Nová elektronika také disponuje bezklíčkovým startováním. Zcela nová jsou LED světla, která díky šestiosé měřící jednotce přisvětlují dle náklonu do zatáčky. Jednotka také dokáže intenzivně rozblikat zadní světlo při silném brždění.
Super Adventure R stojí na kolech 21 a 18", která jsou obuta do pneumatik Bridgestone A41 a AX41. Každá země to má trochu jinak. S novou Super Adventure se KTM vůbec nezmiňuje o radarovém systému. A je tedy možné že jím stroj vůbec nedisponuje.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Vedle již výše zmíněného Rally balíčku je možné si dokoupit TECH balíček. Ten obsahuje:
- Rally balíček
- Volitelnou regulaci brždění motoru
- Rozjezdový hill-holder
- Řadící obousměrný quickshifter
- Adaptivní brzdové světlo
Výška sedla stroje je 880 milimetrů a hmotnost bez paliva je 221 kilogramů.