KTM vyjíždí s novou Super Adventure 1290 S. Ve své třetí generaci je opět o kus dál, i když se majorita změn projevila zejména na elektronické výbavě.

KTM nás přesvědčuje přehršlí superlativ nového největšího advíka. Mimoto že se dozvídáme, že s Adventure S se můžeme s přehledem vydat na každou cross-country jízdu, KTM nám vedle hromady nepodstatných informací ukazuje zajímavé inovace stroje.

Na prvním místě je rám, který je zcela nový. Je o 15 milimetrů kratší a hlava řízení je nyní posazena blíže k řidiči. Motor je v něm nakloněn o 2° dopředu, aby se snížilo těžiště stroje. Obě tyto změny by měly přinést snadnější manévrovatelnost stroje a sportovnější feeling, protože jezdec bude sedět o něco více vpředu. Rám je tradičně z chrom-molybdenových trubek, ke kterému je našroubovaná od základu nová hliníková podsedlová sekce, která je vyrobená z lisovaného hliníku. Kyvná vidlice je zase o 15 milimetrů delší, aby kompenzovala kratší rám. Přestože je kyvná vidlice delší, je o 11% tužší než u předchozího modelového ročníku. Nový model má také o 1,3° menší úhel řízení, který byl z původních 26° snížen na 24,7°. Pro svižnější ovladatelnost.

Podvozek je tradičně značky WP. 1290 Adventure S je silničně pojatý model, který vás bude rozmazlovat nejvyšší specifikací silničního podvozku. Je elektronicky nastavitelný se semiaktivním nastavením předpětí, útlumu a odskoku. Můžete si nastavit režim Comfort, Street, Sport, a Offroad. Úroveň a vlastnosti odpružení lze nastavovat ručně skrze management motocyklu, nebo ho nechat spřažený s jízdními režimy motoru. Jako volitelné příslušenství je balíček Suspension PRO, který navíc umí automatizovaně nastavovat úroveň předpětí tlumičů v závislosti na zatížení stroje a diferencovat od sebe nastavení předního a zadního odpružení. S vysokou mírou ovladatelnosti je v přímé úměře nestabilita stroje za vyšších rychlostí. Proto je stroj standardně vybaven tlumičem řízení, aby vám nechtěně nenafackovala zrcátka, až se vám na rozvlněné dálnici splaší rejdy.

Motor poskytuje stejně jako loňský model 160 koní. A 138 Nm krouťáku, což je o 2 Nm méně. O pouhé 2 Nm, protože nově motor a výfukový systém splňují emisní normu Euro 5. Proto je i vybaven novým výfukovým systémem, který řídí tři lambda sondy. Servisní interval výměny oleje je výrobcem doporučen 15000 kilometrů. Dle KTM má nový advík inovovanou převodovku, na které spolupracovala se specialistou, firmou Pankl. Ta byla optimalizována pro rychlejší a hladší řazení, zejména s (příplatkovým) quickshifterem.

1290 Adventure S je silniční model, který je pro svižnou ovladatelnost vybaven litými silničními koly. Z výroby jsou obuta do pneumatik Mitas Terra Force R. Bržděna jsou radiálně ukotvenými třmeny Brembo základní specifikace P4.32, které má v područí antiblokovací systém Bosch 9M+. Asistenční paket MSC rozšiřuje funkci ABS o náklonovou funkci a tak náklonová čidla moderují úroveň brzdné síly v závislosti na náklonu a přetížení stroje. Dá se tedy říci, že podvozek, brzdy a kola jsou téměř beze změny oproti minulému modelovému ročníku.

Výrazné změny jsou v prostoru řidiče. Nový model má zcela nové a přepracované ovladače, které obsahují více jednoúčelových tlačítek. Stejně jako u minulého modelového ročníku, všechna tlačítka jsou podsvícená, pro lepší orientaci mezi nimi v noci. Ruce chrání zcela nové kryty rukou, které slibují vyšší odolnost a lepší aerodynamiku. Před jezdcem je 7" veliký displej s tvrzeným sklem, odolným proti poškrábání. Poskytuje veškeré informace o motocyklu, o vlastnostech nastavení podvozku, volbě jízdního režimu a o všech jízdních údajích stroje. Právě kvůli němu byly přepracovány ovladače na řídítkách, aby poskytly snažší orientaci v nabídkách. Displej není vybaven vlastním navigačním systémem. Navigační pokyny je možné dodat skrze spárovaný mobilní telefon a aplikaci KTM MY RIDE.

Displej je sklopný, takže si jeho úhel můžete nastavit přesně tak, jak vyhovuje vaší výšce. Stejně jako sedačka, kterou si můžete nastavit v rozmezí 849 - 869 milimetrů výšky. Dobré ergonomii přispívá i možnost nastavení stupaček, které lze variabilně nastavit až o 10 milimetrů nahoru a dozadu. Nové je i plexisklo, které by mělo přinést méně turbulencí do oblasti hlavy jezdce. Plexi je výškově nastavitelné v rozmezí 55 milimetrů. Dobré ergonomii a bezpečnosti také napomáhá systém ATIR, tedy automatizované vypínání blinkrů po ujetí 150 metrů.

Motocykl disponuje podobnými elektronickými pakety, jako loňský model. Vedle obligátního ABS obsahuje již zmíněné náklonové ABS. To lze zcela vypnout, nebo ho přepnout do režimu Enduro ABS, kdy je možné zcela zablokovat zadní kolo. Podobně je tomu u systému kontroly trakce MTC. Ta taktéž obsahuje náklonovou funkci a tak moderuje sílu motoru v závislosti na jízdním režimu a náklonu a přetížení stroje. Kontrolu trakce je možné také ručně přepnout do jednoho z čtyřech režimů - Street, Sport, Rain a Offroad. A nebo ji zcela vypnout.

Jízdní režimy v sobě spojují všechny režimy stroje současně. Například jízdní režim Offroad změkčí tlumení, sníží výkon motoru a potlačí jeho agresivitu, vypne ABS na zadním kole a potlačí jeho citlivost na kole předním. Zároveň přepne kontrolu trakce tak, že umožní kolu se protočit jednou kolem dokola, než začne zasahovat. Nebo za jízdy umožní 200% otáček zadního kola oproti kolu přednímu.

Nejviditelnější změna je na designu stroje, který vychází ze zcela nově tvarované palivové nádrže. Ta byla po vzoru modelu 790 Adventure přepracována a chlopně nádrže byly protaženy dolů na bok motoru. Aby palivo bylo níž a níž tedy bylo celé těžiště stroje. 23 litrů paliva dává při deklarované spotřebě 5,7 litrů na 100 kilometrů dojezd kolem 400 kilometrů na jedno tankování. Před víčkem nádrže vznikl i prostor pro schránku na mobilní telefon s USB nabíječkou. Nebo na klíče, peněženku, nebo sluneční brýle.

O čem se KTM ve své prezentaci vůbec nezmiňuje je instalace systému ARAS, tedy radarového systému, který je instalován vpředu mezi světly a vzadu vedle koncového světla. Radarový systém má umožnit funkci adaptivního tempomatu, který si hlídá rozestup od vpředu jedoucího vozidla, varuje při nenadálé změně jízdní situace, nebo varuje před rychle se blížícími vozidly zezadu. Prozatím ovšem netušíme (KTM se nezmiňuje), jestli je tento systém spřažen s brzdovým systémem a umí svévolně intervenovat při brždění. Osobně se domnívám že neumí, při pohledu na poměrně zastaralý systém managementu brzd.

Pozitivní zpráva je, že i přes instalaci nových technologií a přes větší nádrž je nový KTM 1290 Adventure S o 5 kilogramů lehčí, než byl loňský model. Z 220 kilogramů jde na 215. Bude to mít na svědomí zejména zadní podsedlová část, která je nyní lisována z hliníku.

KTM 1290 Super Adventure S je vybaven funkcemi z horní tabulky. Příplatkově si můžete přikoupit funkce z dolní tabulky. Z nezmíněných funkcí to je třeba management brždění motorem, asistent rozjezdu do kopce, Rally mode pack umožňující detailní nastavení jízdního režimu Enduro, nebo řadící quickshifter.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

S výbavou v horní tabulce začíná cena modelu od 479 900,- Kč