Jak jinak než růžovými výhledy do budoucna se snaží Kawasaki uklidnit své akcionáře. A ti uklidnit vážně potřebují. Jakkoliv celosvětový trh s motocykly explozivně roste, Kawasaki již několik let po sobě stagnuje. Chybí ji inovace, nevidí nálady na trhu a není schopna dostatečně pružně reagovat na změny poptávky. A pružně znamená klidně i v řádu let.
Na trhu ji chybí cruisery, skůtry, klasické veliké cesťáky, endura, cestovní endura a celou svou nabídku opírá o několik málo modelů. Zcela nezachytila nástup generace café, generaci scrambler a generaci classic opírá o pouhé dva modely v jedné kategorii. Proto prodeje šestým rokem za sebou stagnují, když všichni konkurenti kolem prodávají násobně více. Kawasaki navíc není zdravá finančně. Hrubý zisk se pohybuje kolem 6% a přitom by měl být u zdravé firmy nad deseti procenty. Do roku 2030 slibuje tento ukazatel zvýšit alespoň na 8%.
Nová strategie Kawasaki se hodlá opírat o elektrifikaci. Výrobce slibuje, že do roku 2035 budou všechna jeho vozidla elektrická, nebo alespoň hybridní. A hybridní vozidla nemají spalovat benzín, ale "uhlíkově neutrální" vodík. Na jednu stranu slibuje investorům že do roku 2030 hodlá prodeje zvýšit o 150%, na druhou stranu ale neříká jak toho chce dosáhnout. Nehledě na to, že takovéto zvýšení prodejů během deseti let není úplné terno, pro výrobce takového formátu jakým Kawasaki je.
Kawasaki je pro většinu zákazníků o motorkách. Na tom se nic nemění. Stěžejní pozici vidí Kawasaki ale zejména v offroad čtyřkolkách a buginách, které prodává zejména na severoamerickém trhu a kde očekává téměř trojnásobné zvýšení objemů prodejů. Za tímto účelem (a jistě za účelem celním a daňovým) chce investovat 300 milionů dolarů do nových továren v USA a Mexiku. A tady chce začít, protože již v roce 2025 chce mít na trhu alespoň čtyři elektrické buginy nebo čtyřkolky.
Kawasaki hodlá více utužit spolupráci s Kymcem, protože Kawasaki skůtry vůbec neumí a Kymco ano. Jejich společný produkt - Kawasaki J300 se prodával jen 4 roky a aktuálně je bez nástupce. A bez jakékoliv zelené alternativy, ať větší, nebo menší. Přitom 2 miliardy lidí v Asii jezdí na malých skůtrech a Kawasaki jim neprodá ani kus. Zajímavé je, že s Kymcem chce spolupracovat nejen na skůtrech, ale právě také na čtyřkolkách.
Sázka na elektrifikaci produkce má být u Kawasaki mnohem intenzivnější než u ostrovní konkurence. Honda a Yamaha chtějí plné elektrifikace dosáhnout až v roce 2050. Takže tak daleko, že to ani nemusí být pravda. Kawasaki chce stejného dosáhnout již v roce 2035. Řekněme si přitom, kolik motorkářů by koupilo elektrickou motorku? Motorkáři jsou aktuálně velmi proti elektrifikaci. A na tom chce Kawasaki postavit růstovou strategii?
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Budeme jí držet palce. Se svou strategií možná oslovila akcionáře, ale ruku na motorkářské srdce - nás tím neoslovuje vůbec.