Yamaha a Rally Dakar je synonymum, které se pro mnohé zdá neoddělitelné. Po 44 letech se ale motocyklový svět mění a Yamaha vyvěšuje bílou vlajku.

Yamaha zřejmě dostala po loňském katastrofickém Dakaru poslední šanci, kterou letos nevyužila. Adrien Van Beveren a Andrew Short skončili na čtvrtém, respektive osmém místě, což Yamaze přišlo za nedostatečný výsledek. Proto z seriálu dakarských soutěží odstupuje. A odstupuje rovnou i z celého FIM Cross-Country Rallies World Champioship seriálu.

Přitom Yamaha sama Dakar tvořila, když za řídítky Yamahy XT500 vyhrál v roce 1979 Cyril Neveu a rok na to titul obhájil. Následně za řídítky v úspěších pokračoval Stephane Peterhansel, který do roku 1990 přivezl Yamaze dalších 6 vítězství. V roce 1997 pak vyhrál na Yamaze Edi Orioli. Potom přišlo dlouhé období sucha s výjimkou v roce 2014, kdy Yamahu dovezl na (bronzové) stupně vítězů Olivier Pain. Od roku 1979 Yamaha nevynechala jediný Dakar, čemuž nyní bude konec.

Byznys na prvním místě?

Nesporný fakt je ten, že Yamaze nákladná účast na Dakaru nijak zvlášť ekonomicky nepomáhá. Od té doby co z Dakaru zmizely "veliké" motorky a jezdí se na 450-tkách, Yamaze čím dál tím více ujíždí vlak. Účast na Dakaru je neslavná, stejně jaké byly výsledky celého jejího enduro oddělení. To vloni prodala do rukou italské společnosti Fantic, která se do endura naopak vrhla po hlavě a plným nadšením. Na posledním veletrhu EICMA Fantic dokonce představil rallyový motocykl, který zřejmě hodlá postavit na startovní dakarskou čáru namísto Yamahy.

Yamaha tak nemá v portfoliu žádný produkt, kterému by dělala účast v dakarské sérii reklamu. Vyjma Ténéré 700, pro kterou si Yamaha hodlá vymyslet svůj vlastní šampionát.

Yamaha se ale z Dakaru nestahuje úplně. Po jistou dobu bude dělat podporu Fanticu, který jak známo využívá technologie Yamahy a Yamaha bude také podporovat účast své techniky v kategorii lehkých vozů SSV.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Stejně jako Yamaha může napříště klidně s podobným krokem přijít Honda, protože ona taktéž má velmi slabé portfolio, kterému by dělala dakarská účast nějakou reklamu. V posledních letech jsme svědkem nástupu nových dravějších značek, které dychtí po zviditelnění se v této nejprestižnější soutěži. Můžeme zmínit indické Hero, které Yamaze nepříjemně dýchalo na záda a v letošním Dakaru si i připsalo etapové vítězství. Stejně tak Sherco a Rieju, kteří jsou dakarští nováčci. Na Dakar se chystají i další. Svůj dakarský speciál staví a už dva roky testuje v různých soutěžích třeba čínské Colove. Ústup Yamahy ze scény je bolestný, zejména pro fanoušky značky. Nebude ale bolestný pro Dakar. Jeden odejde, dva další přijdou.