Někomu by se mohlo zdát že zažívá deja vu, když se dočte, že veliký konglomerát kupuje malého výrobce elektromotocyklů. Není to totiž poprvé a jistě ne ani naposledy.

Zkusme si například připomenout Harley Davidson, který pro svůj debut ve formě elektrického motocyklu Live Wire pohltil malého výrobce elektrických endur Alta Motors. Pomohly mu tehdy zejména technologie elektromotoru. Tento případ sice není úplně ten stejný, stejně možné jsou ovšem důvody. A vyplývají z něj zajímavá zjištění.

 

Royal Enfield je zastupován mateřským koncernem Eichler Motors. Sám o sobě se již po 2 roky snaží vyvinout elektrický motocykl, jehož prototyp nese jméno Electrik01. Svou snahu se snaží akcelerovat pomocí patentů a technologií, které se snaží dostat pod vlastní střechu a na které zřejmě nemá dost vlastních sil. Proto využil síly peněz.

Síla o hodnotě 50 milionů € byla proměněna v podíl 10,35% ve španělské společností Stark Future SL, která stojí za motocyklem Stark VARG, o kterém jsme vám nedávno psali. Tento podíl zajistil společnosti Eichler místo v představenstvu společnosti a zajímavé je, že společnost, která zatím neprodala jediný motocykl byla takto oceněna na více než 500 milionů € (téměř 13 miliard korun).

K celému záměru a důvodům se vyjádřil šéf Eichler Motors Siddartha Lal:

"Milujeme vizi, nadšení a koncentraci úžasného týmu ve společnosti Stark Future. Dnešní elektrické motocykly se potýkají s mnoha problémy, jako je jejich dojezd, cena baterií, jejich velikost a také hmotnost. To je příčinou pomalého růstu tohoto odvětví. Stark Future je schopna rozumět těmto úskalím a využít jejich potenciál, aniž by slevila na vysokých požadavcích v tomto odvětví.

Vytvořili absolutně úžasný motokrosový motocykl - Stark VARG, jako jejich prvotinu v elektrickém motosvětě. Věříme, že Stark Future má nejvyšší potenciál prolomit hranici reálné využitelnosti elektrických motocyklů a využít tento potenciál pro silný růst a silnou pozici v odvětví."

 

Stark VARG je unikátní motokrosový motocykl s elektrickým pohonem, u kterého výrobce deklaruje celodenní jízdní výdrž (konkrétně 6 hodin jízdy v terénu), který produkuje výkon 80 koní a 938 Nm točivého momentu. První testovací prototypy se již ukázaly v rukou několika specialistů a i my se na něj již těšíme.

Dá se předpokládat, že se bude Eichler Motor pro svůj Royal Enfield snažit vyzískat některé technologie do silničních motocyklů. Což může přinést vzájemné synergie pro obě spoečnosti. RE to přinese technologie, Starku to přinese další investice pro další vývoj a zejména možnost masovější výroby. A ta je důležitá, pokud se podíváme zpět k Alta Motors. Ta ve své vrcholné formě byla schopna vyrobit 1000 motocyklů ročně a každé čtvrtletí navyšovat výrobu o 50%. Což ovšem bylo i tak přespříliš málo, aby byla Alta Motors schopna platit všechny účty. Dá se říci, že nemožnost masové výroby stála za krachem Alty a tomu by se mohl Stark s motocyklem VARG vyhnout, pokud by dokázal využít potenciálu továren Royal Enfield.