Kawasaki se v posledních letech poněkud zmítá v křečích. A co záškub, to nový nápad, jak se odlišit od konkurence, což by mohlo zajistit přežití a prosperitu značky. Na veletrhu EICMA prezentovala elektrickou a hybridní budoucnost, tentokrát chce prezentovat tu vodíkovou.

Obecně, výrobci motorových vozidel všeho druhu reagují na poptávku spotřebitelů, tlak úřadů a občas i sami na své paranoické myšlenky a snaží se světu přinést tu zelené, tu modré vozidla. Kawasaki prozkoumává cestičky, kterými se dostat k vodíkovým vozidlům, ideálně co nejrychleji a nejlevněji.

A nutno říci že to není úplně jednoduchá cesta. Nevydalo se po ní mnoho výrobců automobilů, natož motocyklů, kteří jsou značně omezeni rozměry i hmotností. Vzhledem k tomu, že je vodíkový spalovací motor mechanicky značně podobný spalovacímu motoru na benzín, do prototypu byl instalován agregát pocházející z modelu Ninja H2, včetně kompresoru. Systém vstřikování paliva byl samozřejmě upraven pro provoz na vodík. Tento motor jsme mohli vidět taktéž na posledním italském veletrhu.

Vedle mnoha technických detailů v motoru a v jeho okolí je nejzásadnějším prvkem systém skladování vodíkového paliva, které musí být uchováváno pod velmi vysokým tlakem. Tento prototyp má deset palivových kartridží umístěných v bočních schránkách (kufru), které jim samy o sobě poskytují ochranu proti poškození.

Aby bylo zřejmé, že motocykl je nejen zelený, ale taktéž modrý, prototyp dává tento fakt najevo modře zbarvenými brzdovými třmeny, předními tlumiči a také modře zbarvenou koncovkou výfuku. Systém využití vodíku jako paliva není úplně složitý. V minulosti jsme se mohli setkat se systémy palivových článků, které vyráběly elektřinu díky chemické reakci vodíku a kyslíku. Na jedné straně článku byla elektrická energie pro elektromotor, na druhé potom emise ve formě vody. Celý tento systém je poměrně složitý. Přímé spalování vodíku je značně jednodušší.

 

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Otázkou ovšem je, nakolik je opravdu ekologický. Celková efektivita získávání energie cestou "uhlí → elektřina → vodík → energie vytvořená spálením vodíku" je kolem 12%. Celkové emise se ovšem mohou blížit nule, pokud je vodík získáván elektrolýzou vody za přispění elektřiny z obnovitelných zdrojů. Kawasaki tak může uživatelům přinést jistou alternativu k bezpohlavním elektrických motocyklům. Vodíková H2 může být značně ekologická a přitom si zachovat značný potenciál zábavy.