MV Agusta bude počítat nemalé škody. Vlastník kontrolního balíku akcií MV Agusty (KTM, alias Pierer Mobility Group) údajně hodlá zaříznout výrobu jejich novinek. Segment cestovních endur přitom zažívá v Evropě a i ve veliké části světa roky hojnosti a MV Agusta by se mohla stát pro KTM nepříjemným konkurentem.

MV Agusta přitom do vývoje motocyklů Lucky Explorer nalila na její poměry neskutečné peníze. Výrobce, který ročně prodá něco málo přes 1000 motocyklů tak zřejmě bude muset odepsat nemalé množství nákladů a spokojit se s tím, co mu KTM dovolí vyrábět. Člen představenstva KTM Hubert Trunkelpolz totiž prohlásil v interview pro magazín Dueruote, že se KTM chystá koupit v MV Agustě majoritu (přes 50% akcií). A že vydat řadu motocyklů Lucky Explorer je od MV Agusty chyba. A doslova, že "produkce endurových motocyklů by mohla ohrozit KTM samotnou a MV Agusta se toho nesmí dopustit". A že "MV Agusta by se měla držet svého výrobního programu a jako exkluzivní italský výrobce by měla prodávat speciální silniční motocykly s cenou alespoň 30 tisíc euro".

Stefan Pierer: "Nikdo nepotřebuje Lucky Explorer od MV Agusty"

K tomu se přidal i sám Stefan Pierer, který prohlásil, že "Lucky Explorer nikdo nepotřebuje", že "MV Agusta by se měla vrátit do pozic, ve kterých má být" a že "MV Agusta vyrobí příliš málo motocyklů a přitom chce utrácet příliš mnoho za dodávky materiálu". Zdá se, že KTM, alias Pierer Mobility chce držet MV Agustu dostatečně na uzdě, aby mu náhodou italský výrobce nelezl do zelí.

Lucky Explorer 9.5 - dle KTM stroj, který by MV Agusta neměla vyrábět

MV Agusta Lucky Explorer byl italským výrobcem ukázán veřejnosti již na konci roku 2021 a to rovnou vedvou variantách. Na podzim 22 ho bylo možné osedlat na veletrhu EICMA v Itálii a jeho výroba měla již nyní běžet. Větší model 9.5 byl vybaven prémiovými komponenty a osazen novým 3-válcovým motorem z vlastní produkce, o objemu 931 ccm o výkonu 123 koní. V menším modelu Explorer 5.5 byl instalován dvouválcový motor o objemu 550 ccm, který byl vyvinut ve spolupráci se společností QJ Motor. Tyto motocykly mají takové jméno a pozici, že by mohly začít nepěkně dotírat na motocykly KTM. Konkrétně na KTM 890 Adventure, ačkoliv má být cenovka MV Agusty 9.5 o poznání vyšší.

Lucky Explorer 5.5: dle KTM je to stroj s příliš nízkou cenou, která neevokuje dojem luxusního motocyklu

Model 5.5 by zase mohl nepěkně zatápět stávající KTM 390 Adventure, mohl se stavět přímo proti (nyní již zrušené) KTM 490 Adventure. A může také stát proti připravované adventure motorce ze spojení CFMOTO/KTM s dvouválcovým motorem 450 ccm, který se aktuálně montuje do CFMOTO 450SR.

KTM přitom skoupila vše, co se skoupit dalo. Skoupila a zlikvidovala Husaberg, Koupila Husqvarnu, kterou chce profilovat coby designový městský motocykl a nově GASGAS, který chce profilovat jako levnou enduro značku pro mládež. Sama KTM chce zůstat na pozici výrobce sportovních a super výkonných motocyklů. A že se jí do portfolia MV Agusta vlastně vůbec nehodí chápou úplně všichni, jen ne evropské antimonopolní úřady. A první vlašťovka je tudíž tady. MV Agusta bude tedy zřejmě na popud KTM likvidovat již dokončené projekty, protože se koncernu nehodí, aby kanibalizovaly jeho vlastní produkci.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Aby se KTM vyhnula pozornosti úřadů, nejpravděpodobnější cesta je, že se Lucky Explorer nakonec v prodeji objeví. Existuje nespočet způsobů, jak ale jeho prodej zkomplikovat, aby se po několika měsících mohlo prohlásit, že "tu motorku nikdo nechce" a že bude ukončena její výroba. Tím by se mohly uchlácholit kontrolní orgány.