U Triumpha si můžete v současnosti vybrat Scrambler 1200 ve variantách XE a XC. K těmto špičkovým modelům půjde objednat i levnější variantu označenou X.

XE a XC jsou špičkově vybavené zejména proto, že jsou osazeny plně nastavitelnými tlumiči Marzocchi, respektive Showa a Öhlins a také tím nejlepším co se dá koupit ve spotřebitelském segmentu brzd - brzdovými třmeny Brembo Stylema či M50. Tyto a některé další pokročilé komponenty se tak citelně odráží na ceně motocyklů a aby mohl Triumph oslovit i fanoušky s prázdnější kapsou, uvádí na trh model X, který tyto drahé komponenty mění za komponenty citelně levnější. Nyní budou modely seřazeny dle značení XE - XC - X, podle výbavy a ceny. Přičemž s modelem XC se velmi brzy úplně rozloučíme.

Triumph Scrambler 1200 X tudíž bude ještě levnější než model XC, přitom stále držící se značkových komponent. Tudíž jeho odchod do nižších cenových příček není kompenzován citelným snížením kvality. Přední plně nastavitelné tlumiče Showa u modelu XC byly v modelu X nahrazeny modelem nenastavitelným, přesto nesoucím značku Marzocchi. Podobně tomu je u zadních tlumičů, kdy byl Öhlins taktéž nahrazen za Marzocchi, u kterých je možné nastavit pouze předpětí pružin.

Přední a zadní tlumiče doznaly citelného snížení délky odpružení, z původních 250 na 170 milimetrů. O 50 milimetrů, z 870 na 820 se tudíž snížila výška sedačky, kterou si může budoucí majitel nechat vyměnit i za 795 milimetrů snížený model. Nový Scrambler 1200 X se tak přibližuje široké veřejnosti nedosahující příliš rozměrné tělesné výšky. A taktéž drobnějším ženám.

Podobným vývojem prošly i brzdy. XE i XC byly v modelovém roku 2023 osazeny radiálními monobloky Brembo M50. Model X je vybaven axiálně ukotvenými plovoucími brzdovými třmeny Nissin. Stejná změna proběhla i vzadu, kde dvoupístková Bremba uvolnila prostor pro jednopístkový Nissin. O 10 milimetrů také mají nižší průměr přední kotouče, které u modelu X mají 310 milimetrů.

I přes změnu brzdových třmenů, Triumph zachoval před řidičem radiální brzdovou pumpu Brembo a slibuje, že brzdný výkon na předním kole bude velmi podobný jako se třmeny Brembo. Triumph pro modelový rok 2024 zapracoval na systému plnění. Všechny modely 2024 (modelu X nevyjímaje) mají novou centrální klapku o průměru 50 mm, která plní oba válce. Modely mají stále 90 koní a 110 Nm, tohoto výkonu a točivého momentu ovšem shodně dosahují o 250 otáček níže než předchozí modelový ročník.

Před řidičem je u modelu X o trochu jednodušší přístrojový panel. Je to kombinace Digitálního přístroje s barevným TFT obdélníkovým displejem, tudíž hybrid, který můžeme najít například u modelu Trident 660. Stroj ovšem zachovává 5 jízdních režimů, a na rozdíl od pokročilého modelu XE mu chybí jen režim Enduro Pro. Displej disponuje bluetooth konektivitou k mobilnímu telefonu a bude tak možné jeho prostřednictvím přijímat/odmítat telefonické hovory do interkomu, menežovat přehrávanou muziku apod.

Model X díky použití odlišných komponent trochu zhubnul a váží o 2 kilogramy méně - s plnou nádrží 228 kilogramů. Dá se očekávat, že díky nižší světlé výšce bude nový Scrambler 1200 X znatelně ovladatelnější v rámci asfaltového provozu. A zřejmě také v lehkém terénu, kde bude zase trochu ztrácet na možnostech nastavení podvozku.

Podle všeho, Triumph přišel s novým levnějším modelem X, aby více rozevřel cenové nůžky. Model XE a XC si byly příliš blízké. XC by tudíž měl skončit a měl by být plně nahrazen modelem X, který by měl být citelně levnější. Levnější komponenty by se měly odrazit v ceně o dalších cca 25 až 30 tis. Kč nižší, něž stál model XC. A možná ještě více. Český trh prozatím modelovou řadu X nereflektoval a tudíž si na přesnou cenu budeme ještě muset chvilku počkat.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Podobným vývojem ovšem prošla i vrcholná verze XE. Ta pro rok 2024 také mění podvozek. Showu a Öhlins nahradí plně nastavitelné Marzocchi, které zachovají původní dráhy odpružení 250 milimetrů. Brzdy Brembo M50 budou pro ročník 2024 nahrazeny (lepšími a přesto levnějšími) třmeny Brembo Stylema. I model XE by se měl v modelovém ročníku podívat s cenou znatelně níže. Dle stránek výrobce by mohl být cenový rozdíl v přepočtu cca 18 tis. Kč.

Oba nové/inovované modely by se měly na český trh dostat na počátku roku 2024.