Před několika měsíci jsme mohli shlédnout účast prototypu KTM 1390 na hard enduro závodě Erzberg Rodeo. Dnes se tento prototyp zmaterializoval do sériového modelu, který se stane novou vlajkovou lodí značky KTM.

Změna názvu modelu odráží zvýšený objem válců, který povyskočil ze 1300 na 1350 kubíků. Což pro uživatele znamená maximální výkon 127 kW (173 koní) a točivý moment 145 Nm. Motor nedoznal pouhého zvýšení objemu, ale také  technologii variabilního časování ventilů Camshift, která zvyšuje točivý moment v nízkých a maximální výkon ve vysokých otáčkách. KTM také zapracovalo na životnosti rozvodů, které se budou muset kontrolovat (a případně seřizovat) namísto původních 30 tis. km po 60 tisících kilometrech.

25vla1

Změny nejsou pouze na motoru, ale také na rámu. O jednu desetinu stupně se snížil úhel řízení, takže by měl být motocykl (zřejmě téměř neznatelně) svižnější v zatáčkách. Rám byl nově navržen z pevnějšího materiálu, což by se mělo projevit v jeho pevnosti při mezním zatížení. Výhody veliké motorky více ocení vyšší jezdci, zejména díky o 8 milimetrů níže posazeným stupačkám. Ty byly také dále  o 10 milimetrů posunuty směrem ven, takže při jízdě ve stupačkách již nebudou tolik bolet kolena.

25vla4

Revizí prošel podvozek, který je pro model S opět semiaktivní. Díky instalace jemnějších PWM (Pulse Width Modulation) senzorů bude lépe žehlit rychle za sebou jdoucí nerovnosti, jako jsou například rolety na šotolinových cestách. Byla změněna i konstrukce vnitřků předních tlumičů, které v sobě nyní kombinují výhody otevřených a uzavřených kartridží. KTM zachovalo přední brzdy Brembo M4.32 a jejich lepší brzdný účinek podpořilo inovovanou horní brzdovou pumpou a také jinou směsí brzdových destiček.

25vla6

Zásadní změna se odehrála na straně převodovky. Tento stroj je standardně vybaven automatickou převodovkou AMT, s možností ručního řazení prostřednictvím tlačítek na levé straně řídítek. Lze si všimnout, že stroj je tradičně vybaven řadící pákou na levé straně motoru, která je nyní jen elektronickým switchem pro řazení nohou. Jezdec si bude moct navolit, jestli chce řadit ručně, nohou, či zcela automaticky. Případně v automatickém režimu provést ruční přeřazení, pokud se například chystá provést svižný předjížděcí manévr. AMT převodovka je spřažena se systémem jízdních režimů a má různé chování při různých scénářích. Například řadí jinak v režimu RAIN a v režimu SPORT. Řazení probíhá ve schématu P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6, přičemž poloha P je parkovací, jako u automobilových automatických převodovkách.

25vla2

1390 Super Adventure S EVO má integrován již pátou generaci radarového systému Bosch. Ten je také standardní výbavou modelu. Zajišťuje jak funkci hlídání mrtvých úhlů, ale zejména adaptivní tempomat, brzdový asistent, varování před kolizí, upozornění před nízkým rozestupem mezi vozidly, ale nově i systém Stop&Go. Pátá generace radaru má zcela nový software, který lépe detekuje vozidla, náklaďáky, funguje i za vyšších rychlostí a obsahuje funkci Group Ride.

25vla5

Před řidičem je zcela nový, 8,8 palců veliký, vertikálně umístěný a dotykový displej s HD kvalitou rozlišení. Ten obsahuje zcela nový infotainment s novým rozhraním a vylepšenou konektivitou s okolními zařízeními a telefony s instalovanou aplikací KTM Connect. Skrze něj si může řidič volit ze čtyřech jízdních režimů RAIN, STREET, SPORT, OFFROAD, jednoho uživatelsky definovatelného režimu CUSTOM a případně příplatkového režimu RALLY.

Jak jsme nedávno psali v samostatném článku, inovace přišly i na straně ovladačů, které byly zjednodušeny, ořezány o některá tlačítka, jejichž funkce byla přesunuta pod dotykové ikonky na displeji.

25vla7

Všechny režimy jsou navzájem provázány s náklonovým systémem ABS (Bosch 9MB), náklonovou kontrolou trakce a semiaktivním podvozkem WP. Stroj oživí bezklíčkové startování ARA (Anti Relay Attack), který odemyká i víčko nádrže a případně i dokoupené originální kufry KTM.

25vla3

Přes větší objem motoru a instalaci AMT převodovky se podařilo KTM udržet shodnou hmotnost s loňským modelem. Tak je 245 kilogramů i s plnou 23-litrovou nádrží. Co se nepodařilo udržet je spotřeba, která šla téměř o 20% nahoru (kvůli AMT převodovce?) na 6,7 litru na 100 kilometrů.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Motocykl bude veřejnosti fyzicky představen nyní na podzim, do prodejen přijde počátkem jara příštího roku. Cena je prozatím neznámá.