BMW představilo nový model R 1300 R, čímž rozšířilo svou novou platformu s motorem Boxer o objemu 1 300 cm³ o „naháče“ (naked bike) a zároveň nabídlo sportovnější náhradu za model R 1250 R.
Model R se tak připojuje k GS a GS Adventure, které už tuto novou platformu R 1300 využívají. Do budoucna se očekává také příchod modelů R 1300 RT a R 1300 RS.
Model R 1300 R zaplňuje v nabídce BMW velmi specifické místo – nabízí modernější vzhled a vyšší výkon než R 12 nineT, ale zároveň se nesnaží konkurovat modelům S 1000 R nebo M 1000 R, které zastupují špičku mezi „naháči“ značky BMW.
Cena R 1300 R začíná na 396000 Kč. Základní cena platí pouze pro standardní verzi bez volitelných doplňků. Pro rok 2026 BMW nabízí čtyři varianty:
-
Základní model
-
Exclusive – s prémiovějším vzhledem
-
Performance – se sportovnějším podvozkem
-
Option 719 Kilauea – se speciálními frézovanými doplňky
R 1300 R se od svého předchůdce vizuálně výrazně liší. Zatímco při porovnávání starších a nových modelů lze obvykle najít společné prvky, zde jediným takovým bodem je 17palcové přední kolo.
Motocykl působí v přední části robustněji díky ostrému tvaru světlometu, vícevrstvému opláštění chladiče a kompaktnějšímu pohonnému ústrojí. Přesto má stále stejnou pohotovostní hmotnost 239 kg jako R 1250 R.
Ergonomie posouvá jezdce více dopředu – řídítka jsou nižší a dále vpředu, stupačky posunuty lehce dozadu a standardní výška sedla je 790 mm, což je o 28 mm méně než u předchůdce. BMW nabízí i nižší a vyšší sedla dle preferencí jezdce.
Motocykl používá stejný 1 300ccm Boxer motor s technologií ShiftCam jako R 1300 GS, s výkonem:
-
143,5 k při 7 750 ot./min
-
149 Nm při 6 500 ot./min
To je více než u R 1250 R, který měl 134,1 k a 143 Nm.
Šestistupňová převodovka je nyní umístěna pod motorem místo za ním, což zkracuje délku stroje a zlepšuje rozložení hmotnosti. K dispozici je ASA – automatické řazení bez spojky.
Rám je kombinací ocelového hlavního rámu a odnímatelného hliníkového zadního rámu – pro nižší hmotnost a lepší centralizaci hmoty.
-
Přední vidlice: 47 mm obrácená, zdvih 140 mm
-
Zadní zavěšení: EVO Paralever, zdvih 130 mm
-
Standardní systém Dynamic ESA – elektronické tlumení
-
Volitelný DSA (Dynamic Suspension Adjustment) – s nastavitelným tlumením a pružinou i vpředu
Model Performance má vyšší podvozek pro větší světlou výšku a náklon v zatáčkách.
Brzdy jsou podobné oněm z minulého modelu.
-
Předek: dvojité 310mm kotouče s radiálními 4-pístkovými třmeny
-
Zadek: 285mm kotouč s 2-pístkovým třmenem
-
Systém Integral ABS Pro aktivuje obě brzdy při stisku páky
Jako další výbavu můžeme zmínit:
-
6,5" TFT displej
-
LED osvětlení, včetně volitelného adaptivního světlometu Headlight Pro
-
USB-C a 12V zásuvka
-
Nová, lehčí kola
Zákazník si může R 1300 R zvolit ve čtyřech barevnáých variantách:
-
Základní: Snapper Rocks Metallic, černá vidlice, nerez výfuk
-
Exclusive: Racing Blue Metallic, spoilery motoru, tmavý chromovaný výfuk
-
Option 719 Kilauea: Black Storm Metallic, bar-end zrcátka, frézované doplňky
-
Performance: Light White, sportovní podvozek (zlatá vidlice, červený tlumič), kratší řídítka, stavitelné stupačky, sportovní pneumatiky
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Parametr | Hodnota |
---|---|
Motor | 2válcový Boxer, kapalinou/vzduchem chlazený, ShiftCam |
Objem | 1 300 cm³ |
Výkon | 143,5 k při 7 750 ot./min |
Točivý moment | 149 Nm při 6 500 ot./min |
Komprese | 13,3 : 1 |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Konečný převod | Kardan |
Přední zavěšení | 47 mm inverzní vidlice, zdvih 140 mm |
Zadní zavěšení | EVO Paralever, zdvih 130 mm |
Brzdy | Přední 2×310 mm, zadní 285 mm, ABS Pro |
Kola | 17" hliníková |
Rozvor | 1 511 mm |
Výška sedla | 785–838 mm (různé varianty) |
Hmotnost | 239 kg (pohotovostní) |
Nádrž | 17 litrů |