Jedním z míst kde je elektrický pohon více než vítán je enduro a motokrosový svět. Tichý provoz a minimální servisní náklady jdou již nyní ruku v ruce s rozumným dojezdem i s cenou.

Hlavním argumentem odpůrců elektrického pohonu je dojezd. Tak jak se nám každým rokem zvyšuje kapacita baterií, tento argument se stává více a více lichým. Jedním z příkladů je kalifornská společnost Alta Motors, která nabízí ucelenou řadu svých motocyklů Redhift. V nabídce má motokrosový speciál, enduro a supermoto.

 

Novinkou pro rok 2018 je výkonostní posun, kdy nový motor dává výkon 50 koní a kroutící moment 200 Nm již téměř od nulových otáček. Bateriový pack s kapacitou 5,6KWh jde z běžné 230V sítě nabít na 100% kapacitu za 2,5 hodiny, přičemž na 80% kapacity stačí jedna hodina nabíjení. Společně s rekuperací brzdné energie dává nejnovější Alta Redshift dojezd kolem 100 kilometrů v endurové zátěži, nebo 4+ hodiny v zátěži motokrosové.

 

Motocykl nabízí pro modulaci výkonu čtyři výkonové mapy. Eco mapa nabízí výkon kolem 25 koní a dojezd 100 kilometrů. Mapy Sport, Performance a Overclocked pak nabízí vyšší a vyšší výkon a adekvátně k němu se snižuje dojezd stroje. Vyššímu dojezdu stroje pomáhá regenerativní brždění zadním kolem. Jeho úroveň je závislá na zvolené výkonostní mapě, přičemž tyto hodnoty jsou taktéž uživatelsky nastavitelné skrze aplikaci v mobilním telefonu. V nejvyšším módu brzdí Redshift motorem zhruba jako benzínový motocykl o objemu 450 ccm.

 

Podvozek firmy White Power nebyl vybrán náhodou. WP zásobuje značku KTM, Husqvarna i Triumph a kdo by měl mít větší zkušenosti? WP je sázka na jistotu nejvyšší kvality a Alta tento prvek nijak nepodcenila. Přední vidlice WP AER má zdvih 300mm a průměr 48mm. Zadní WP Alta je do značné míry designovaný na míru a poskytuje zdvih odpružení 280mm.

 

Brzdy jsou na tom podobně jako podvozek od WP. Zde sáhla Alta do nabídky firmy Brembo. Předek obývá kotouč o průměru 260 mm a dvoupístkový třmen. Zadek potom kotouč o průměru 219mm a jednopístkový plovoucí třmen. Další italský dodavatel je Acerbis. Ten dodává veškeré plastové díly.

 

V případě endurové variaty je stroj postaven na kolech Warp9 o průměru 21 a 18 palců. Motokros má 21/19 a supermoto standardních 17 a 17". Enduro je z výroby obuto do standardních pneumatik Metzeler a motokrosový speciál do pneumatik Dunlop Geomax.

Příznivcům enduro poježdění musí být jasný potenciál stroje. Motor s 50 koňmi a s kroutícím momentem 200 Nm akceleruje hruba jako KTM 690. Hmotnost stroje je jako 250ccm endurový speciál (117 kg) a dojezd 100 kilometrů v terénu je více než dostatečná. Pokud ráno vyjedete, v poledne si někde u oběda dáte stroj na hodinu na nabíječku, potom máte celodenní jízdní potenciál. Celodenní jízda vás na elektrické energii bude stát 25 korun. Pro hovoří i servisní intervaly, kdy výrobce doporučuje absolvovat servis po 1000 hodinách jízdy.

POSLEDNÍ NOVINKY

 

Jízda po lese je téměř neslyšnou záležitostí a hbitost 117-kilogramového stroje je nespornou devizou. V oblasti endura a motokrosu, kde se servisní intervaly výměny oleje počítají v řádu pouhých několika hodin je nenáročnost tohoto stroje naprostým fenoménem. Konstrukční jednoduchost elektrického motoru snižuje náklady na servis na minimum a adekvátně tomu se zvyšuje spolehlivost celého stroje. Podobně je na tom i životnost bateriového packu. Výrobce udává, že i po 1000 nabíjecích/vybíjecích cyklech nebude kapacita baterie nižší než 80% baterie nové.

Cena Alta Redshift se pohybuje kolem 12000 dolarů, což je částka, kterou stojí kvalitní benzínové endurové stroje renomovaných výrobců. Cena elektromotorek již atakuje nabídky benzínových strojů a dá se tak čekat že jejich popularita bude rychle stoupat.