Ono se to nezdá, ale stávající R1 je tady s námi již 5 let. Což je obvykle polovina životního cyklu modelu a čas přinést nějakou výraznější evoluční inovaci.

Předpokládá se, že Yamaha přinese v inovované R1 technologie, které používá ve strojích MotoGP. Všichni konkurenti Yamahy již převedli technologie z MotoGP a WSBK do svých civilních verzích. BMW, Ducati, Suzuki a již nadcházející Honda CBR1000RR mají variabilní časování ventilů.

Yamaha si také pro civilní užití před půl rokem patentovala bezztrátovou převodovku. V roce 2015 takovouto převodovku nasadila do MotoGP Yamaha i Ducati, následovala Aprilia a Suzuki. Proč se doposud nerozšířila do sériových civilních motocyklů je zřejmé z její ceny. V MotoGP byla cena takovéto převodovky téměř čtvrt milionu euro. Nyní si ovšem Yamaha zapatentovala poměrně složitý, ovšem i přesto výrazně jednodušší a levnější řešení, které by se mohlo ukázat v nové Yamaze R1M a tudíž v sériové produkci.

 

U dnešních moderních civilních strojů dnes frčí quickshiftery. Systémy, které umožňují pod plynem sázet rychlosti nahoru a dolů s rychlostí přeřazení v řádu několika desítek milisekund. Několik desítek milisekund je ovšem během jednoho závodního kola mnoho. Za předpokladu že motocykl neustále řadí, tyto desítky milisekund se mohou nasčítat třeba v pět vteřin, kdy není motor motocyklu v tahu, protože právě probíhá přeřazování na jiný rychlostní stupeň. Proto pro závodní účely vznikly bezztrátové převodovky, které se anglicky označují jako seamless. V rámci MotoGP jsou tyto převodovky často natolik složité, že jejich principu nerozumí ani tovární mechanici a její systémy si nechávají posílat přímo z továrny, jakmile na nich dojde k nějaké závadě nebo anomálii.

Mechanické variabilní časování ventilů v podání Suzuki GSX-R1000RR

Systém Yamahy by měl být výrazně jednodušší. Yamaze vůbec nepomohlo to, že v rámci vývoje si nechala Honda zapatentovat každé kolečko a pro sériovou produkci musela jít Yamaha zcela jinou cestou. I tato cesta byla pro ni dost trnitá a proto oplatila Hondě stejnou měrou a zaregistrovala si patent, který je v popsiu 70 stran dlouhý a obsahuje přes 300 vyjmenovaných částí. Tato převodovka by se měla objevit v modelu R1M, aby ji Yamaha mohla následně uplatnit v seriálu WSBK. A protože podmínka seriálu WSBK je ta, že motocykl musí vycházet z obdobného motocyklu sériové produkce, je jasné, že se tato převodovka dostane do rukou široké veřejnosti. A aby se mohla dostat, musí být rozumně drahá a finančně únosná.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Další inovací je obráceně otáčející se kliková hřídel. Aktuální superbajky disponují motorem, jehož kliková hřídel se otáčí dopředu. V závodních motocyklech se osvědčilo otáčení směrem dozadu. Obrácené otáčení do jisté míry redukuje efekt odstředivých sil, které produkují otáčející se kola, což se projevuje v lepší ovladatelnosti motocyklu. Aktuálně můžeme tento efekt vidět u Ducati, která s novou Panigale V4 doslova devastuje startovní pole ve WSBK.