Norton aktuálně čelí insolvenčnímu řízení, i kvůli pokutě od britského finančáku, který mu vyměřil pokutu 300 tisíc liber za neplacení daní. A poslal firmu do nucené správy. Jak je to možné, když jeho tiskové zprávy jsou plné pozitivních informací?

Čínské peníze od Zongshenu

Aby neměl Norton na daně, když v roce 2017 podepsal multimilionový kontrakt s čínskou firmou Zongshen? O jeho výši se spekuluje, ale spekulace hovoří o dvaceti milionech dolarů. Za tyto peníze získal Zongshen licence k některým motorům, na kterých chce stavět a prodávat své středněobjemové motocykly.

Nortonu musí dělat radost, že se věci hýbou kupředu, zejména proto, že by měl inkasovat další poplatek za každý vyrobený kus motocyklu. A Zongshen nelení, protože v prosinci 2019 představil cestovní enduro RX6 a cestovní koráb RK6.

Japonské peníze

Na začátku roku 2019 oznámil Norton, že podepsal s japonským dealerem PCI Limited smlouvu v objemu 20 milionů liber na prodej 1000 kusů motocyklů. Tato smlouva byla citována i japonským premiérem Shinzo Abem, i tehdejší britskou premiérkou Theresou Mayovou. Tato smlouva je sice rozprostřena na období 5 let, ale Norton se nechal slyšet, že umožní zaměstnat ve firmě dalších 200 zaměstnanců.

Současně oznámil, že mu tato smlouva přinese zisk 5 milionů liber, rozložených do pěti let. První 4 miliony liber měl již z Japonska inkasovat jako zálohu na produkci pro rok 2020.

Vládní grant

V červnu roku 2015 navštívil továrnu Nortonu kancléř George Osborne, který je hlavou vládního fondu Advanced Manufacturing Supply Chain Initiative. Výsledkem jednání je vládní grant je výši 4 milionů liber, který měl za účel zvýšení kvalifikace vývojových inženýrů a vystavění nových čistých prostor o výměře 10000 čtverečních metrů.

Iniciativa se měla dotknout 159 kmenových zaměstnanců a společně s externími dodavateli přinést 600 pracovních míst.

Další 3 miliony liber od banky v roce 2017

V dubnu 2017 získal Norton úvěr ve výši 3 miliony liber od španělské banky Santander. Úvěr měl za účel pomoci zvýšit výrobu, protože Norton měl příliš mnoho nedodaných objednávek. Jen na model 961 Comando evidoval 500 nedodaných kusů. Měl zvýšit objem výroby ze 40 motocyklů měsíčně na 130.

Ke zvýšení výroby došlo jen kosmeticky a některé zdroje tvrdí, že tyto peníze Norton utratil do vývoje 200-koňového motoru V4 a šasi supersportovního motocyklu, což je z obchodního hlediska čistá ztráta nepřinášející žádný budoucí zisk.

Objem protočených peněz? Nakonec neznámé číslo

Norton měl za rok 2018 (účetně končí na konci března 2019) prodeje ve výši 6,7 milionu liber. A hrubý zisk pouhých 33,7 tisíce liber. Odborníci se domnívají, že Norton čachruje s čísly, aby se vůči státnímu aparátu tvářil jako mírně zisková firma a nebyl pod jejich hledáčkem. To nyní kazí výše uvedená pokuta, kterou Norton dostal za to, že nezaplatil daně, nebo je neplatí dlouhodobě.

Vkrádá se otázka a jistá paralela, zda-li není britský Norton podobným případem jako italská MV Agusta. Obě společnosti vykazují podobnou rétoriku vůči veřejnosti. Nadneseně řečeno - na vrchu huj, pod kapotami fuj. Norton stejně jako MV Agusta investuje (rozumněj rozhazuje) spoustu peněz do reklamy, PR a marketingu a přitom prodeje a obchody váznou. U Nortonu je to o to zarážející, že funguje částečně z vládních peněz a přitom vládu šidí na daních.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Koupit motocykl Norton?

Jistěže ano. Nortony jsou bezpochyby famózní stroje, zejména pro milovníky extravagance, nebo neutuchající nostalgie. Otázkou zní, jak dlouho bude Norton fungovat. Pokud se sečtou všechny výše uvedené příjmové složky, je s podivem že nezbývá na daně. A to může Nortonu velmi rychle srazit hlavu. Hlavu a dodávku náhradních dílů pro zakoupené stroje.