Po sérii dílčích upoutávek na novou Multistradu V4 přichází finální a kompletní představení této univerzální motorky.
Pětadvacetiminutová videoprezentace italského výrobce odhalila kompletní specifikace tohoto univerzálního stroje. Je nutné říci, že Multistrada V4 nepřináší kromě radarového systému nic převratného. Její wow efekt se ale skrývá v detailu. Lépe řečeno v detailech, kterých není rozhodně málo.
První Multistrada 1000 přišla na svět v roce 2003 jako litrový dvouválec. Jako jeden z prvních představitelů kategorie Adventure Sport nepřinesla příliš úspěchu a tak sedm let na to ukázala Ducati zcela nový stroj, který na svou dobu ohromil veřejnost. Jeden z prvních motocyklů, který byl vybaven jízdními režimy, elektronickým semiaktivním podvozkem a motorem, který byl přímo adaptován z tehdejších superbajků. V půlce svého životního cyklu dostala Multistrada zcela nový motor o objemu válců 1260 kubíků, který měl implementováno variabilní časování ventilů, které dokázalo zklidnit motor za bežných jízdních situací a zároveň ho pořádně rozběsnit, když jste chtěli více topit pod kotlem.
Po deseti letech přichází obvyklá komplexní generační obměna a ta se jmenuje Multistrada V4. Nová V4 již podle svého názvu vybavena zcela novým čtyřválcovým motorem do V, který produkuje maximální výkon 170 koní. Již při vývoji stroje se Ducati zaměřila na to, aby ještě více umocnila všechny jízdní režimy motocyklu. Nová Multistrada V4 je tedy v režimu Touring ještě cestovnější, než její předchůdce. Přispívá k tomu novější podvozek s inovovaným semiaktivním odpružením, pohodlnější sedačky a zejména ta spolujezdce, dlouhé servisní intervaly rozvodů (60 tisíc kilometrů), olejové servisní intervaly o délce 15000 kilometrů, zcela nový komplexní bezpečnostní balíček jízdních asistentů s adaptivním tempomatem a brzdovým asistentem a také výrazně nižšími vibracemi, které produkuje nový čtyřválcový motor. Zapomenout se nesmí ani na integrovaný navigační systém, který využívá systému Sygic a který při připojení mobilního telefonu skrze bluetooth dokáže čerpat aktuální navigační informace přes internet.
Enduro režim plně profituje z faktu, že motor u nové V4 je výrazně menší, než byl původní dvouválec. Nový motor V4 Granturismo s objemem válců 1158 kubíků má maximální kroutící moment 127 Nm a váží pouhých 66,7 kilogramů, což je o 1,2 kilogramů méně než dvouválec 1260. Nový čtyřválec je o 95 milimetrů nižší a o 85 milimetrů kratší než předchozí dvouválec. To umožnilo snížit těžiště motoru, což se výrazně projevuje v manévrovatelnosti při offroad jízdě. Motor také mohl být o něco posunut kupředu, což vytvořilo více prostoru pro sedačku a pro komfort posádky. Pro enduro jízdu byl zkrácen první převodový stupeň.
Naopak, pro ukrajování dlouhých vzdáleností po dálnici byl prodloužen šestý převodový stupeň, aby stroj mohl jet za nižších otáček motoru a šetřil palivo. A aby byl podpořen enduro potenciál, nižší výška motoru umožnila motor posadit o něco výše. Což přineslo o 46 milimetrů vyšší světlou výšku (na celkových 220 milimetrů), kterou ocení zejména jezdci, kteří se s Multistradou pustí mimo asfalt. K dobrému enduro svezení také patří dobrý podvozek. Semiaktivní podvozek Marzocchi má enduro režim, který se aktivuje volbou Enduro jízdního režimu motoru. Režim podvozku byl pečlivě vyladěn, aby stroj byl dobře ovladatelný za nízkých i vyšších rychlostí.
Urban režim byl také umocněn. Motor byl odladěn na hladký a neagresivní průběh při kličkování provozem. Bezpečnosti pomáhá zadní radarový prvek, který nyní hlídá mrtvé úhly a po vzoru automobilů varuje jezdce blikáním v zrcátku. Zadní radarový systém také varuje před rychle se blížícími vozidly za motocyklem. Přední radar rozšiřuje funkci tempomatu o adaptivnost. Motocykl si tak bude moci sám hlídat odstup od před ním jedoucího automobilu. A také zastoupí funkci brzdového asistenta, který začne progresivně brzdit, jakmile stroj zaregistruje intenzivně brzdící automobil před ním a zároveň když na tuto situaci nebude jezdec sám reagovat.
Pomalé courání po městě není pro jezdce často největší zábavou. Třeba i kvůli teplu, které se za nízkých rychlostí hůře odvádí od motoru a chladiče. Toto Ducati řešila pečlivým odladěním aerodynamiky, kdy jsou výstupní chlopně teplého vzduchu odděleny žábrami, které dynamicky odvedou proudící horký vzduch do oddělených směrů a umožní mu snadnější promíchání se studenějším okolním vzduchem. Aby bylo teplo motoru ještě více eliminováno, při stání na křižovatce se motoru nové Multistrady V4 vypínají zadní válce (systém vypíná přívod paliva), aby motor zbytečně nehřál.
Sportovní režim plně využívá 170 koní výkonu. Aerodynamika motocyklu byla pečlivě modulována pomocí počítačových animací a i pomocí klasického větrného tunelu. Centrální a zadní část motocyklu je odlehčená a zúžená a podporuje tak jak vizuální lehkost stroje, tak snadnější odtok vzduchu od boků pilota. Multistrada V4 vyniká ovladatelností i za vyšších rychlostí, protože se motor (po vzoru MotoGP strojů) otáčí proti směru jízdy. Setrvačné síly motoru tak z části negují setrvačné síly otáčejících se kol a tak je stroj nezvykle obratný při změně směru jízdy.
Samostatnou kapitolou je elektronika stroje. Nikoho nepřekvapí že je Multistrada vybavena náklonovým ABS Bosch 10.3 ME a náklonovou kontrolou trakce. O elektronickém a semiaktivním podvozku, který je řízen algoritmem Skyhook jsme už psali. Podvozek disponuje také autoleveling funkcí, což znamená, že stroj si udržuje světlou výšku bez ohledu na to jak těžký je pilot, batůžek, zavazadla, nebo vše dohromady. Multistrada je také vybavena kontrolou jízdy po zadním kole a tak si můžete užít bezpečné výjezdy z křižovatek pod plným plynem. Pro snadnější rozjezdy do kopce je motocykl taktéž vybaven hilholderem, který zamezí couvání stroje při rozjezdu do prudšího kopce. Obligátní jsou také již senzory tlaku pneumatik a LED přední i zadní světla. Ty přední mají náklonovou funkci a přisvětlují tak do zatáčky při náklonu stroje.
Co je před pilotem je kolekce podsvětlených ovladačů, jejichž iluminace zajišťuje bezpečné ovládání i za tmy. Před řidičem je 6,5 palců (více než 16 cm úhlopříčky) veliký barevný přístrojový panel, s jehož pomocí řidič vidí všechny jízdní údaje motocyklu. A s jehož pomocí a s pomocí nového ovládacího joysticku na levém palci může moderovat všechna nastavení stroje. LCD panel umožňuje napárovat mobilní telefon posádky skrze aplikaci Ducati Connect App. Ta umožní zrcadlení funkcí mobilního telefonu. Mimo již běžných esemesek, vytáčení a přijímání hovorů a přehrávání hudby nabízí nově také plnohodnotnou navigaci Sygic, která je při jízdě poté přes celou šířku displeje. Nejen zrcadlení jízdních údajů, ale také kompletní mapový podklad a dopravní informace přímo v mapě. Aby byl telefon po ruce a posádce se nevybíjel, je na nádrži pro něj vytvořena speciální vodotěsná schránka, vybavená USB nabíječkou.
Ředitel Ducati Stefano Domenicali také neopomněl připomenout, že motor je jak svalem stroje, tak jeho kostrou. Motor je nosnou součástí rámu, aby se ušetřilo na hmotnosti celého stroje, která je 215 kilogramů bez paliva. Multistrada je standardně vybavena 19 a 17 palcovými koly. Standardní výbavou jsou lehká litá kola. Na objednávku je ovšem možné model Multistradu V4S dovybavit i koly s drátěným výpletem. Přední kolo je o šířce 120 mm a zadní o šířce 170 mm. 170 mm předního zdvihu odpružení a 180 mm vzadu nedělá z Multistrady žádného offroad specialistu. Ovšem Multistrada má být všeobecně použitelná a zdvihy odpružení jsou pro absolvování lehčího terénu dostatečné. Univerzálnost stroje také vyjadřuje široká škála výšek sedačky jezdce. Standardní, snížená a zvýšená sedačka tak dokáží vytvořit výšku sedačky 810, 840, 860 a 875 milimetrů. Vyberou si tedy jak nižší, tak vysocí zákazníci.
Na své si přijdou i spolujezdci. Zadní sedačka je nově o 40 milimetrů delší, širší a kufry jsou umístěny o něco více vzadu, aby měl spolujezdec více místa na nohy. Současně jsou zadní madla vyšší a lépe dosažitelná, takže se může spolujezdec lépe držet. Jeho dobrou náladu také zlepší volitelně vyhřívaná sedadla, zejména vyhřívaná sedačka spolujezdce.
Ducati Multistrada V4 bude dodávána ve třech modelových řadách, se čtyřmi volitelnými balíčky:
Ducati Multistrada V4 bude základem. Bude vybavena pouze pětipalcovým LCD přístrojovým panelem bez možnosti navigace, 320 mm kotouči s brzdami Brembo M50 a mechanicky plně nastavitelným podvozkem. Základní i vyšší modely mají výškově nastavitelné plexi. Můžete si vybrat mezi nízkým enduro plexisklem a vyšší touring plexisklem.
Ducati Multistrada V4S bude lépe vybaveným modelem. Vybavený semiaktivním podvozkem s algorytmem Skyhook, 330 mm předními kotouči a brzdovými třemeny Brembo Stylema a obousměrným řadícím quickshifterem.
Ducati Multistrada V4 Sport bude vybavena balíčkem Performance a speciálním zbarvením. Součástí balíčku je vš co má model V4S, ale i koncovka Akrapovič a karbonový přední blatník.
Ke strojům bude možné si dokoupit rozšiřující balíčky.
Cestovní balíček bude obsahovat boční kufry, vyhřívané rukojeti a vyhřívaná obě sedadla a centrální stojan.
Travel&Radar balíček bude obsahovat k předchozí výbavě i radarový systém vpředu a vzadu stroje s funkcí adaptivního tempomatu, brzdového asistentu a kontrolou mrtvého úhlu.
Performance balíček nabídne titanovou a lehkou výfukovou koncovku Akrapovič a karbonový přední blatník. Na konci nabídky bude verze označená Full, která bude vybavena všemi třemi předchozími výbavovými stupni současně.
Customizace stroje bude na vysoké úrovni. Ducati nabídne k nové Multistradě dalších téměř 50 doplňků, pomocí kterých si budete moci svoji Multistradu vymazlit k dokonalosti.