Kawasaki návrat cestovního endura avizovala již na začátku listopadu minulého roku. Jen jsme všichni bláhově očekávali, že přivede na svět dvouválcovou konkurenci pro Ténéré 700. Původně měla představit 23. listopadu šest nových motocyklů. Výsledek zkrouhla na čtyři. Jeden z chybějících modelů se objevuje právě dnes.

 

A je to výrazně modernizované KLR 650. Model přišel na svět již v roce 1987 a stal se díky své spolehlivosti a jednoduchosti nekonečným bestsellerem ve své třídě. Za tou stál zejména festovní motor, který se svými 27 kW (36 koňmi) byl konstruován zejména na nekonečnou trvanlivost, než vysoké výkony.

Právě na motoru proběhly největší změny. Nejméně důležitá je změna objemu o jeden kubík. Důležitější je, že prehistorický karburátor byl vyměněn za vstřikování firmy DFI s 40-milimetrovou škrtící klapkou. To jednak usnadní startování, vyřeší automatický sytič a zejména sníží spotřebu paliva. 23- litrová nádrž by tak mohla poskytnout dojezd daleko přesahující 400 kilometrů. A současně trochu zvýší výkon motoru a kroutící moment.

Uvnitř motoru jsou nyní pevnější vodítka rozvodového řetězu a pevnější vačka - komponenty, které vykazovaly nejvyšší míru opotřebení. Nová je také převodovka. Ačkoliv je stále jen pětistupňová, má kola s lepší povrchovou úpravou a řazení by mělo být mnohem lehčí.

Před řidičem je nový multifunkční displej, který dle očekávání nebude výkřikem moderny. V jednoduchosti je spolehlivost a v případě KLR 650 je důležitá i cena, protože tento stroj je velmi oblíbený v nepříliš zámožných krajích. Nezříká se ale modernějších technologií - je vybaven třeba USB portem, nebo v edici Traveler i standardně dodávaným vyhříváním rukou. V té souvislosti bylo posíleno i dynamo, které nově dokáže dát až 320W výkonu, pro provoz a nabíjení připojené elektroniky, vyhřívání i přídavných světel.

Změny proběhly i na šasi stroje. Kyvná vidlice je o 30 milimetrů delší, aby se s KLR lépe cestovalo do dálek. V té souvislosti přišel i větší podsedlový rám, který může pohodlně nést sadu kufrů. Zesíleny byly taktéž tlumiče, osy kol a ráfky. Dráhy odpružení zůstaly stejné jako u posledního modelu - 200 a 185 milimetrů pro přední a zadní kolo.

Kola jsou ponovu v područí systému ABS, který ale je volitelnou součástí a není standardem všech modelů. Prozatím není známo, jestli se dá ABS vypnout, ale vzhledem k povaze stroje jsme si téměř jisti že to půjde. A nyní k seznamu novinek:

  • Inovovaný motor se vstřikováním
  • Nová vačka
  • Nové výfukové svody
  • Nová spojka s nižšími nároky na páčku
  • Nové dynamo o 50% silnější
  • Nový startér
  • Nová převodovka
  • LED přední světla  a mlhová světla
  • Nové veškeré plasty a nádrž
  • Větší přední kotouč a volitelné ABS
  • Lepší ochrana proti větru
  • Vyšší nosnost
  • Nový podsedlový rám s kapacitou pro kufry
  • Silnější odpružení
  • Pevnější ráfky
  • Vyšší průměry os kol
  • Jinak umístěná řídítka a stupačky pro moderní ergonomii
  • Na gumách uložená řídítka a stupačky pro redukci vibrací
  • Nádrž s vyšší kapacitou
  • Vyšší plexisklo
  • Nová sedačka
  • Madla spolujezdce
  • O 30 milimetrů kratší stojánek
  • Nové zadní světlo a blinkry
  • Delší zrcátka

KLR 650 je možno dovybavit o rozsáhlou výbavu z katalogu originálního příslušenství. Jsou to například kufry, padací rámy s mlhovkami, vyhřívání rukojetí, pevnější kryt motoru, USB zásuvka. Tyto všechny přípaltkové věcičky bude možno nakoupit v setu KLR 650 Adventure.

Bohužel, rozšířená výbava se logicky promítla do vyšší hmotnosti. S ABS vybavené KLR 650 s Adventure příslušenstvím je o 12 kilogramů těžší než bylo.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Nyní k tomu co nás nejvíce zajímá - motocykl má zcela nový katalyzátor, lambda sondu pro moderování bohatosti směsi a kanystr pro zachycování výparů paliva. Takto vybavený, společně s ABS bysme si přáli aby byl prodejný i u nás. Ovšem doposud nevíme, jestli mu modernizace dovolily splnit emisní normu Euro 5.