Italský výrobce motocyklů SWM pořádá každý měsíc veřejné testování motocyklů přímo v areálu své továrny. My jsme toho využili a dostali jsme se dokonce i tam, kam se dostane jen málokdo.
Historické okéno: SVVM (Sironi Vergani Vimercate Milano) byla založena v roce 1971 pány Sironim a Verganim. Zkratka SWM byla v pozdějších letech považována za akronym Speedy Working Motorcycles. Od začátku svého působení se SWM specializovalo na terénní motocykly a trialové speciály a v jejichž rámech bylo možné nalézt zejména motory Rotax.
Nová administrativní budova + showroom SWM
Motocykly SWM byl možné spatřit na někdejší světové endurové scéně. Produkce vrcholila v roce 1978, kdy SWM prodala 6000 motocyklů ročně. Pokles zájmu o enduro a trial motocykly v devadesátých letech minulého století způsobil postupný úpadek značky. Ta se sice snažila na trh dodat dva nové silniční modely, ale její nezkušenost na tomto poli vyústila v technickou a následně finanční katastrofu.
Hlavní výrobní hala SWM - někdejší továrna Husqvarny
Ve showroomu SWM najdeme téměř čtyřicítku strojů
Tehdy se SWM snažila snížit náklady přestěhováním z velmi drahého Milána do levnějších prostor v městečku Rivolta d'Adda, což vyústilo v bojkot zaměstnanců. Ten trval tak dlouho, dokud si zaměstnanci nezabili vlastního zaměstnavatele.
SWM montuje v Itálii i motocykly se sajdkárou
SWM skončila své působení rozprodejem technologií některých modelů konkurenci. Na základě modelu XN Tornado tak vznikl někdejší vojenský motocykl CCM, který se v pozdější době prodával i pod značkou Harley Davidson. Což jsou dvě značky, které doprovázejí nynější SWM v dnešních dnech, což bude osvětleno v článku dále.
V továrně SWM se aktuálně montuje 14 modelů motocyklů
V roce 1984 tak SWM ukončila činnost a přesně 30 let ležela v šuplíku, než ji oživil výrobce motocyklů (a čtyřkolek, rikš a všechmožných samohybů) Shineray Group. V roce 2014 se nabídla příležitost, kterou vzal za pačesy pan Ampelio Macchi, 51-násobný světový enduro šampion a dlouholetý technický ředitel někdejší Husqvarny, když se BMW rozhodlo prodat značku Husqvarna značce KTM. KTM neměla zájem o italské továrny na břehu jezera Varese, Antonio Macchi s pomocí kapitálu Shineray zařídil koupi jak celé továrny, know-how, patentů a projektů značky Husqvarna. A i v šuplíku spící značky SWM, která tak dostala druhou příležitost.
Některé motory se montují od šroubku
Továrna SWM sestává z několika budov. Staré tovární haly mají přes 40 tisíc čtverečních metrů. K nim je přilepena stará kancelářská budova, která dnes slouží jako zázemí dělníků ve výrobě. Na přelomu tisíciletí byla pod vlastnictvím BMW postavena i nová budova, která má ve svém průčelí showroom, recepci, v patře sídlí "velitelství" a v rozsáhlé zadní části pak oddělení vývoje, výzkumu, marketingu, podpory prodeje, podpory dealerské sítě a testovací zařízení, kde se na výkonových brzdách po desítky hodin trápí nové motory.
Část motocyklů se montuje z komponent dodaných externími dodavateli
Součástí této nové budovy je i servis, kam se stahují některé motocykly, u kterých se objevily závady, které zaslouží pozornost vývojového týmu. My jsme strávili nejvíce času v oné "staré továrně". Je logicky rozdělena do čtyřech oddělení a slouží jednak jako sklad komponent pro montáž motocyklů, jedna výrobní linka pro montáž motorů, tři výrobní linky pro montáž motocyklů, testovací oddělení pro "brždění" motorů, testovací oddělení pro testování celých motocyklů, kontrolu kvality a expediční sklad.
SWM ladí na brzdě nový motor o objemu 350 ccm, který půjde do budoucí MX a enduro řady
Je nutné říci, že motocykly SWM jsou montovány v Itálii. Více či méně. Tak jak je to obvyklé, montáž začíná dodávkou komponent od externích dodavatelů. Ty jsou do jisté míry v rozpadu na jednotlivé části - u některých strojů to začíná kompletní stavbou motoru, kdy můžeme na stojící lince vidět motory v postupující fázi montáže od jednotlivých převodových koleček, kliky, pístů, až po usazení hlavy. Všechny motory pak míří do oddělení testování, kde je každý jednotlivý motor podroben tortuře.
Tyto motory pak putují do vlastních motocyklů SWM, nebo jsou také dále prodávány jiným výrobcům motocyklů, jako je CCM, nebo AJP.
Jiné motocykly se montují z větší či z menší části z dodaných komponent dalších externích dodavatelů. Mezi nimi jsou i kompletní motory, které většinou pocházejí od mateřské společnosti Shineray. Ty začínají objemem 400 ccm, (model Hoku 400). Pro stavbu motocyklu je možné u "linky" shlédnout montážní stojan, na kterém jsou logicky vyskládány všechny jednotlivé komponenty, ze kterých je montáž prováděna. Montáž tak začíná zcela prázdným a holým rámem.
Některé stroje prodávané pod značkou SWM ale přicházejí do Itálie již z veliké části (před)smontované a SWM na nich odvádí již jen několik desítek procent finální montáže. Jako třeba někdejší Harley Davidson Sportster 1200, jehož kompletní výrobní linku, formy a podklady Shineray od HD odkoupila. Tento motocykl se nyní prodává pod značkou SWM Strormbreaker 1200. A to v 99,9% podobě originálu, který dostal jen několik modernizací, například ve formě bezklíčkového zapalování, nebo LCD TFT kulatého přístrojového panelu.
Modely Superdual, RS500 a RS300 jsou kompletně vyráběny v Itálii, počínaje rámy i motory. Motorů se v továrně vyrobí přes 2000 kusů ročně a k tomu se postaví ročně dalších 3000 motocyklů. A to vše s přispěním 35 zaměstnanců, kteří mají v největší hale SWM na starosti vše, od stavby motorů, přes montáž motocyklů, jejich testování až po finální balení do krabic a na palety.
SWM se chce rozvíjet a pod silným vlastníkem k tomu má příležitost. Pomáhají tomu nové modely jak v nejnižší objemové kategorii 125 ccm, tak i stroje s motory 1200 ccm.
Svou budoucnost si SWM chce nechat ještě nějaký čas sama pro sebe. Víme jen, že roce 2026 chce přijít na trh s dvěma novými stroji, v jejichž rámu najdeme zcela nový dvouválcový motor s objemem do 600 ccm. Již delší dobu pracuje na naháči, v jehož útrobách se má objevit i jejich jednoválcová šestistovka - toho bychom se snad mohli dočkat co nevidět, protože práce na něm započaly již před šesti lety. K vidění byl i zcela nový motor 350 ccm, který SWM ladí na brzdě a ten samý motor postavený do prototypu motokrosového stroje nejvyšší kategorie. Ale ten jsme si nesměli vyfotit. Takže i tímto směrem SWM směřuje. Těch přikrytých motocyklů jsme v továrně napočítali asi pět, takže je možné, že budoucí portfolio bude ještě širší.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Návštěva továrny, nebo přesněji řečeno manufaktury SWM byla optikou dnešní doby zajímavá zejména tím, že za každou činností je vidět člověk. Motocykly nemontují žádní roboti, každou součástku bere do ruky lidská ruka. Továrna SWM je tudíž óda na jednoduchost a potvrzení, že ke stavbě motocyklů by dnes snad stačila i lépe vybavená garáž. Podobné je to dle našich nedávných zkušeností i s jejich zaměstnanci. Žádný z nich není jen "číslo pracovníka" a rodina SWM je opravdu rodina.