Proces zrodu motocyklu je dlouhý. Nejde jen o to stroj jako takový postavit. Musí se jednat o stroj, který se bude dobře prodávat. Co je k tomu třeba?

Zrod motocyklu má své fáze. Obvykle se do něho zapojuje několik oddělení výrobce, zodpovědné za každou fázi vývoje. Ještě než se vezme tužka do ruky, vznikne průvodní dokument, který popisuje nový projekt. Projekt musí mít hlavu a patu a obvykle již u projektu stojí CEO společnosti.


Na začátku je to obvykle marketingové oddělení. Oddělení sleduje trendy v oboru, sleduje sociální sítě, čte si diskuse ve fórech různých serverů a snaží se včas odhalit nálady zákazníků. Někdy to je ale i spontánní myšlenka, že by se něco mohlo, nebo mělo. Proces vývoje motocyklu je dlouhý a tak musí oddělení marketingu zavčasu reagovat na trendy, aby motocykl nepřišel s křížkem po funusu. Oddělení se snaží vytvořit strategii produktu na trhu a přibírá si odborníky v oboru ke konzultacím. Součástí tohoto procesu je výběr designéra. Může to být in-house designér, ale firmy také často poptávají designéry z řad veřejnosti, nebo uměleckých škol průmyslového designu.

Designér obvykle udělá několik návrhů, ze kterých si marketing vybere. V případě tohoto stroje se zúčastnilo návrhu designu šest továrních designérů. Návrhy jsou jen ve formě skic, které se následně převedou do digitální podoby. Dva vítězné návrhy byly představeny jako pěnové modely řediteli společnosti.

 

Druhá fáze je modeling. Vítězný návrh je vytvořen v hliněném modelu na základě již existujícíh komponent, jako jsou v tomto případě kola, přední vidlice, motor a řídítka. Na modelech si konstruktéři prověří, jestli budou odpovídat jejich možnostem. Sem už zasahují poradním hlasem technologové výroby, kteří usměrňují designéra v intencích komponent, které má firma k dispozici, nebo které se zvažují použít. Je to například motor - designér nemůže navrhnout stroj, do kterého se nevejde motor, který již má výrobce motocyklů k dispozici. Hlína se modeluje za tepla a po zchladnutí udržuje svůj tvar. Při modifikacích pak stačí inkriminovanou část rozehřát fénem, aby se pozměnila.

Jakmile je obecný návrh odsouhlasen a jsou jasné rozměry a tvar, dostanou konstruktéři za úkol provést návrh proveditelnosti instalace jednotlivých komponent. Ať se jedná o motor, ale také výfukové vedení, elektroniku a všechny skryté části motocyklu.

NEZAPOMEŇTE SI PŘEČÍST I

To spočívá v detailním rozboru jednotlivých částí, jejich návaznost na sebe samotné. Provádí se to formou reverzního inženýrství, kdy je model poskládán z hliníkových maket jednotlivých komponent, které dodala externí firma. Model je potom naskenován ve 3D a slouží pro třetí fázi.

Částečně paralalně s druhou fází vytváří konstruktéři tzv Master model. Ten vychází z podkladů reverzního inženýrství. Ze 3D modelu těchto maket řeší konstruktéři konstrukční změny v návrhu. Ve finální fázi je Master model seskládán z výtisků z 3D tiskárny (šedé díly). Master model také využívá předem daných komponent jako jsou kola, přední tlumiče, nebo motor.

Do procesu nastupují opět designéři, kteří dělají návrhy zbarvení. Master model se stane takzvaným Klinickým modelem a jednotlivé komponenty stroje se již zadávají do výroby přímo v továrně, případně u subdodavatelů. Zbytek projekční kanceláře začíná pracovat na volitelném příslušenství stroje.

Uplynuly dva roky od prvních skic. Konstrukce je prakticky dokončena. Zbývá ještě jeden rok do sériové výroby motocyklu. Konstrukční kancelář zasahuje pouze jako podpora pro inženýry, aby realizovala různá uspořádání, pokud se některé části ukázaly jako nerealizovatelné. Nebo pokud technika ukázala ergonomické vady. Do toho probíhá testování prototypů, kterých bývá postaveno několik kusů a které se testují v různých formách zatížení, v různých zeměpisných šířkách, aby se prověřila konstrukční spolehlivost.

Konstrukce navrhuje různé modifikace motocyklu, aby diferencovala různé modely. Ve výrobě jsou svařovací a kontrolní přípravky pro sériovou výrobu, formy na lisování plastů, připravuje se montážní linka, kde se připravují montážní přípravky a průběžně se zaškoluje obsluha linky. Do procesu opět zasahuje marketing, který se snaží provést propagaci produktu. Hledají se známé osobnosti pro tvorbu propagačních materiálů.

Vývoj pracuje na modifikacích stávajícího stoje, aby vytvořil individuální edice. Zároveň se již začíná pracovat na novém modelu, který omladí stávající ještě neuvedený faceliftem, který se dělá zhruba 3-4 roky po uvedení modelu na trh.

 

 

Továrna a subdodavatelé dodávají komponenty, ze kterých se na montážní lince montují finální stroje. Každý stroj projde krátkým testem, kde se na válcové brzdě prověří funkce motoru, převodovky, brzd a všech elektrických součástí. Se stroji pózují slavné osobnosti, uveřejňují se videa na kterých zkušení piloti brousí stupačky a skáčou motokrosové lavice.

Motocykly se v továrně balí do klecových boxů ve kterých jsou přikurtovány. Bedna je poté překryta lepenkovým kartónem s vyznačeným modelem, sériovým číslem a s průvodní dokumentací.

V hlavní roli Ducati Scrambler, kterého se jen za rok 2017 prodalo více než 14000 kusů.