Brembo je pojem sám o sobě. Je to synonymum dobrých brzd a je to jedna prvních věcí, na které se zkušení jezdci dívají.

Firma Brembo vznikla v roce 1961 ve městě Curno, nedaleko italského Bergama. Byla pojmenována podle řeky Brembo, která Curnem protéká. V té době byly brzdové systémy pro motorky i auta téměř výhradně dováženy ze Spojeného království a strategická pozice na severu itálie nedaleko Lago di Como i Varese nabízela nasmlouvat si celé továrny, jako výhradního dodavatele brzdných systémů. U Coma leží Moto Guzzi, ve Varese působila Cagiva (MV Agusta) a mnoho dalších výrobců. Brembo postupně začalo dobývat celý svět. Pomohly mu v tom akvizice (skupování konkurentů), i expanze na méně náročné trhy (značka levnějších brzd BYBRE). Dnes má Brembo na 7000 zaměstnanců, včetně asi 650-ti zaměstnanců v České republice.

 

Pokud zůstaneme u produkce pro motocyklový trh, můžeme vidět dvě řady. Starší, technologicky přežité axiální třmeny a novější, moderní radiální třmeny. Všechny moderní motorky s dobrými třmeny je mají radiálně uchycené. Axiálně uchycené třmeny mají šrouby pro uchycení k vidli ve směru osy kola, tedy příčně ke směru jízdy. Protože je ale brzdný moment ve směru jízdy, dochází ke kroucení celého uchycení a výrobce si nemůže dovolit na brzdový kotoruč dovolit přenášet tolik síly. Zkrut třmenu také zapřičiňuje nerovnoměrný tlak vnější a vnitřní destičky a v brždění není tolik citu. Proto byly vynalezeny radiálně ukotvené třmeny.

V roce 1997 uvedla premiérově Aprilia radiální třmeny na svých strojích MS silničních motocyklů, kdy radiální třmeny Brembo pomohly Lorisu Capirossimu získat třetí místo v šampionátu. A byla to opět Aprilia, která jako první na světě uvedla radiálně ukotvené třmeny do první produkční motorky - Aprilie RSV 1000 Mille. Od té doby jsou radiální třmeny poznávacím znamením dobré motorky.

 

Aprilia RS250 (GP 1997) Aprilia RSV 1000 Mille 2003

Časem se přizpůsobili i ostatní výrobci a radiální třmeny vyrábějí prakticky všichni výrobci. Brembo zůstává jedničkou a synonymem kvality. Dnes můžeme na produkčních motorkách vidět několik modelů radiálních třmenů. Odlišují se zejména v konstrukci. Starší řada P reprezentuje třmeny, které nejsou monobloky, ale jsou šroubované ze dvou kusů. Vzhledem k omezené pevnosti šroubů nevynikají tyto třmeny oproti monoblokům takovou pevností ve zkrutu a proto neposkytují extra vysoký brzdící výkon. Výkonnější modely třmenů mají středový most. Ale například P4.32 nebo M4.34 nemají středový most a tutíž nemají pevnost jako modely s mostem. Tyto třmeny můžeme nalézt jako EOM levné brzdiče do prvovýroby velkého množství motorek.

Velikost pístků

Za číselným označením P nebo M se často objevuje číslo, které vyjadřuje průměr jednoho brzdícího pístku. Teorie je taková, že čím jsou bruzdové pístky menší, tím mají brzdy rychlejší nástup brzdícího účinku. Naopak, čím mají větší průměr, tím mají vyšší brzdný výkon i přes to, že mají nástup brzdného účinku pomalejší. Proto se o běžných motocyklů setkáváme se třmeny s velikými průměry pístku (32-34mm), kde není potřeba mít "kousavé brzdy", ale spíše oceníme neagresivní nástup a silný brzdící účinek. U sportovních a supersportovních motocyklů naopak očekáváme okamžitý nástup brzdného účinku, proto máme malé pístky (30mm), třeba u hojně užívaných třmenů M50. Nakonec - do všeho promlouvá zvolený typ brzdové pumpy, protože ta svým výkonem do celkového pocitu z brzd silně promlouvá.

Někteří lidé hledají kompromis mezi rychlým nástupem (30mm) a silným brzdným účinkem (34mm) a proto se prodávají některé třmeny (nejlevnější jsou P4.32/34, P4.30/34 - HP100 a GP4-RR), které obsahují dva průměry brzdových pístků. Menší (obvykle spodní pístek) přináší rychlý nástup brzd a za zlomek sekundy se přidává větší pístek, který přináší silný brzdný účinek.

Řada P

P byla první řada se kterou Brembo přišla. P4 (4 pistoni - 4 pístky) se poprvé ukázala ve výše uvedené Aprilii. A rovnou ve specifikaci P4.34, kde číslo za tečkou znaznačuje průměr brzdících pístků v milimetrech. Celkem jsou k dispozici dva modely - P4.32 a P4.34. Tyto brzdové třmeny se obvykle používají v běžných produkčních motocyklech, tedy nikoliv v supersportech. P4.32 se používají jako OEM třmeny v levných strojích, nebo ve strojích kde není kladen veliký důraz na brzdný výkon a přesto tam chce mít výrobce radiální Bremba. P4.34 se používají jako OEM třmeny pro středně silné silniční motorky, s výkonem cca do 180 koní. Jsou stejně jako P4.32 šroubované a nejsou to tedy monobloky. Tyto třmeny můžeme nejčastěji vidět jako OEM výrobek a jako nové je není běžné koupit. Pro jejich masovost je jich ovšem mnoho k dostání různě po bazarech (Ebay apod.). Existuje ještě P4.32/36 je CNC opracovaný dualblok pro stavitele motorek, nebo pro toho, kdo chce svůj výkonný stroj nějak odlišit.

P4.32 (stříbrné, černé, zlaté)

Například:

Aprilia Shiver/Dorsoduro (zlaté)
Ducati Multistrada 950, Monster 848, 696
Moto Guzzi Stelvio 1200/Griso/California
KTM Adventure 1050/1190/1290/SuperA
KTM Duke 690

Cena cca 520 USD/pár

P4.34 (černé, stříbrné, zlaté)

Například:

Aprilia RSV 1000R
BMW S1000R/S1000RR

Cena cca 660 USD/pár

P4.32/34 (model .484)


 

Custom třmeny pro stavby. Jakkoliv jsou šroubované, jsou kompletně CNC opracované a dosahují kvalit třmenů M4

Cena cca 1650 USD/pár

P4.30/34 (model HP-100)


 

Závodní šroubované speciální třmeny, CNC opracované, obsahující dvě velikosti brzdových pístků.

Cena cca 1600 USD/pár

   

Řada M

Řada M vznikla jako sériová verze závodních třmenů. Jsou to třmeny, které jsou montovány do vysoce výkonných strojů, nebo strojů, kde si chce výrobce vybudovat prestiž a trochu přebrzdit předek i když to motor a stroj tolik nepotřebuje. Pro běžnou sériovou produkci znamená řada M jakýsi šperk, který se svým brzdným výkonem téměř vyrovná závodním třmenům. Do této řady můžeme zahrnout i třmen GP4-RS (replica sport), který vychází z M50, s designem GP třmenů.

M4.32

Například:

Aprilia Tuono 1100RR/Caponord 1200
Ducati Monster 821
Ducati Panigale 959/1200 Enduro
Ducati Hypermotard
Ducati Supersport

BMW R1200GS LC/R1200RT
BMW S1000XR

Triumph Tiger Explorer 1200

Cena cca 770 USD/pár

Levný monoblok bez středového mostu, který se prodává výhradně jako OEM brzdič do středně výkonných motocyklů.

 

M4.34

Například:

BMW HP4 (2013)
Honda CBR1000RR
Suzuki GSXR1000 (2017)
Triumph Speed Triple 1050
Triumph Daytona 675

Cena cca 1400 USD/pár

Vstupenka do supersportovní kategorie. M4.34 je brzdič, který ještě nedávno používaly některé motocykly WSBK a MotoGP.

 

 

 

 

 M430 (M4.30)

Například:

Aprilia RCV 1100 Factory
Aprilia Tuono 1100

Cena cca 1600 USD/pár

Původně se tyto třmeny jmenovaly M430. K padesátiletému výročí firmy Brembo byly přejmenovány na M50, ovšem Aprilia toto označení používá dodnes.

 

 

 

M50 (30mm)

Například:

Aprilia RSV 1100 Factory
Ducati 1199 Panigale
Ducati Multistrada 1200S/1260
KTM 1290 SuperDuke R

Cena cca 1600 USD/pár

Výborné třmeny, které se aplikují do sériových superbike nejvyšších výkonostních kategorií.

GP4-RS (30mm)

Například:

PGM V8 2.0
BMW HP4 (2016+)

Cena cca 1700 USD/pár

Třmeny, které vycházejí z M50 s lepším chlazením brzdové kapaliny. Rozdíl je ten, že třmeny mají na svém povrchu chladící žebra.

 

 

Závodní řada X

V této řadě je veliké množství třmenů. Jedná se o malosériové třmeny a proto jdou někdy jejich ceny do tisíců euro. Ovšem i někdy se s nimi můžeme setkat v reálném životě, mimo závodní dráhy. Například v FGR Midalu 2500, nebo v BMW HP4. V tabulce jsou srovnány podle ceny a dá se do jisté míry předpokládat tudíž i výkonosti. Zde je také GP4 - RR. Opět jako Race Replica závodních třmenů XA9.

 GP4-RR (32/36mm)
Cena cca 3250 USD/pár

 X97
Cena cca 4730 USD/pár
 XA3
Cena cca 5700 USD/pár
 XB2
Cena cca 5700 USD/pár
 XA9
Cena cca 6500 USD/pár

 XA8
Cena cca 7400 USD/pár

Ceny jsou uvedeny orientačně, jen aby jste měli představu kolik třmeny stojí v doporučených prodejních cenách. Pokud byste se pohyboval třeba po Ebay, tak třeba set nových třmenů M50 se dá sehnat cca kolem 15 tis. Kč.

Brembo Stylema

A nakonec si řekneme něco o úplné novince Bremba, která si odbyla premiéru na EICMA 2017 ve stroji Ducati Panigale V4. Jedná se o zcela nový třmen, u kterého dostali inženýři za úkol vylepšit všechny jeho vlastnosti. Jedná se o třmen do velmi výkonných superbike, vylepšující všechny vlastnosti již dříve používaných třmenů M50. S Brembo Stylema se budeme častěji setkávat ve výkonostní špičce produkčních strojů.


1. o 9% lehčí
2. o 13% lépe chladí brzdové desky a tím je o 10% chladnější brzdová kapalina
3. společně s doporučenou inovovanou směsí destiček brzdí o 11% lépe než M50

 

 

Jaká se hodí brzdová pumpa k vašim třmenům?

Pomineme axiální brzdové pumpy a budeme se věnovat radiálním. I když, teorie radiálních se dá aplikovat i pro axiální. Aby brzdy dobře brzdily, je potřeba na pístky v brzdových třmenech vyvinou patřičný tlak brzdové kapaliny. Dostatečně rychle a kontrolovatelně. Radiální pumpy mají oproti axiálním tu výhodu, že aplikujete sílu brzdové páčky kolmo přímo na brzdový válec, který je rovnoběžně s vašimi prsty. U axiálních se síla prstů přenáší pravoúhlým převodem do kolmice brzdového válce k vašim prstům. Touto pravoúhlou změnou síly její část ztrácíte, což se projevuje na trátě brzného výkonu. Změna síly o 90° taktéž ubírá cit na páčce a tak i radiální brzdové pumpy jsou lepší v modulaci brzdného výkonu.

Jaký hlavní brzdový válec/pumpu?

Motocyklové pumpy mají stejně jako pístky ve třmenech různé průměry brzdových pístků. Nástup brzdného účinku brzd a výsledná brzdící síla je poté odvislá od poměru brzdového válce od pístků v třmenech. Celé to můžeme vysvětlit z pocitu ruky na páčce:

 33:1 Blátivé/gumové brzdy
 30:1 Měkké brzdy
 27:1 ideální bod pro běžné ježdění
 23:1 ostré brzdy
 20:1 tvrdé závodní brzdy

Máme brzdovou pumpu Brembo 19RCS a brzdové třmeny Brembo M50. Poměr brzdové pumpy ke třmenům vypočítáme jednoduše dle plochy pumpy k ploše pístků třmenů. Dle vzorce P=π × r²

P=plocha

π = pí = 3,14

r² = poloměr kruhu na druhou

Průměr pístku pumpy = 18mm, tedy 3,14*9,5*9,5 a vyjde nám číslo 283 Tedy plocha pístku brzdové pumpy je 283 mm²

Průměr pístků v třmenu (Brembo M50 = 30mm). Tedy 3,14*15*15 = 706 mm². Protože máme dva třmeny a tudíž 8 pístků, vynásobíme osmi, takže 5648 mm²

Poměr třmeny/pumpa je tedy 5648/283 = 19,9:1

19,9:1 jsou tvrdé ostré brzdy s rychlým nástupem, tedy kombinace pumpa/třmeny vhodná pro závodní/okruhové ježdění.

Společně s malými pístky ve třmenech M50 jsou to dobré brzdy na okruh, ale už ne tak vhodné pro civilní ježdění. Z tohoto důvodu se dají od Bremba koupit různé druhy brzdových pump s různým průměrem pístku. A aby si jezdec mohl nastavit brzdný účinek dle své nálady, vyvinulo Brembo systém RCS (Ratio Click System), kde je možné si šroubkem nad páčkou brzdy nastavit délku čepu který tlačí na brzdový pístek, což se projeví ve změně pocitu na páčce. Takže brzdová pumpa Brembo 19RCS se dá modulovat jako byste měli 18, nebo 20mm pístek. Pro třmeny Brembo M50 se pro závodění hodí brzdová pumpa Brembo 19RCS, která umožňuje virtuálně přepínat mezi 18 a 20mm. Pokud byste chtěli brzdy s ostrým nástupem a přesto použitelné při běžném civilním ježdění, zvolíte brzdovou pumpu s průměrem pístku 16mm, která vám dá poměr 28:1. Tuto kombinaci například využívá Ducati Panigale 1299.

 

Brembo 19RCS Corsa Corta 19mm

 
Brembo Standard Radial 16 nebo 19mm

 

Brembo MCS 16 nebo 18mm