Spojit nespojitelné, překonat hranice, ukázat konkurenci záda - co všechno měli inženýři AGV na mysli, když navrhovali nejlehčí výklopnou helmu na trhu?

Do nedávna byla Laser Monaco Evo 2.0 nejlehčí vyklápěčka na trhu. Laser se s pompou chlubil, že se dostal s hmotností pod 1400 gramů a jejich helma váží rovných 1350. Závod o hmotnost ale má vítěze vždy jen na omezenou dobu. AGV ukázalo Laseru záda a hmotnost své vyklápěčky Sportmodular dostala po 1300. A aby to nebylo všechno, pod 1300 gramů i s vysouvací sluneční clonou.


Abyste se dostali s hmotností takto nízko, je třeba hodit za hlavu některé zažité konvence, do vývoje vložit notnou dávku úsilí a do výroby hodně času a pečlivosti. Společným jmenovatelem (nyní již téměř všech) lehkých vyklápěcích helem je, že jejich karbonová skořepina bývá doplněna výklopnou částí z polykarbonátu. Má to několik důvodů. Čelistní část musí hostit celý systém zamykání a otevírání, což se v případě karbonu těžko implementuje. Potom je karbon velmi obtížně zpracovatelným materiálem na přesnost výroby a přesná plastová čelistní část lépe lícuje s karbonovou skořepinou. Ledaže...


...ledaže byste se rozhodli, že to z karbonu opravdu chcete. Pak musíte vyvinou nemalé úsilí, jak výklopnou část vyprojektovat, jak vyladit výrobní postupy pro přesnost a to celé zabalit do únosné cenovky. AGV-čku se to podařilo. Sportmodular je na světě a světe div se... je dokonce ještě lehčí než závodní AGV Pista GP R, kterou vozí na hlavě Valentino Rossi.

 

 

Helma dorazí v černočerné krabici, kterou když otevřete, máte pocit, že nahlížíte do garáže závodního auta. Z vnitřní strany je krabice potištěna šachovnicí a v krásném pytlíku prošívaném italskou trikolórou sedí zabalená helma, která je od stěn krabice oddělena tlustými mirelonovými bloky. Což znamená, že přeprava spedicí, pokud si helmu objednáte přes internet, na helmě nezanechá žádné stopy. Sama helma jako taková je ještě jednou chráněna mirelonovým vakem. Součástí helmy je protimlžící fólie Pinlock nejvyšší třídy (model 120), která se používá v WSBK, MotoGP, ale i ve Formuli 1. Pinlock je přibalen v originálním blistru a v případě zájmu a potřeby si ho sami můžete dle návodu nasadit.


K helmě dostanete balíček sestávající ze čtyřech různých manuálů, návodů a bezpečnostních pokynů, dvou samolepek AGV, lahvičky gelového silikonu pro údržbu gumových částí a hlavně náhradní bradový deflektor. Ten má jiný tvar a rozměry, než deflektor, který je na helmě připevněn z výroby. Pokud byste usoudili že se vám helma díky delší bradě hůře zavírá, stačí ho snadným způsobem vyměnit.


První co zaujme je pečlivá skladba karbonového rouna. To je do formy narovnáno tak, že jeho vlákna symetricky směřují od středu ke krajům helmy bez jakéhokoliv překryvu, či vady ve struktuře. Stejně tomu je na bradové části - je vidět veliká pečlivost při vkládání rouna do forem. Přesnost výroby je na karbon fenomenální - výše zmíněná obava o lícování jednotlivých prvků je zcela vyvrácena. Navazují na sebe zcela přesně, s jasně definovanou spárou, která je drobná a neměnná po celé své délce.


Samozřejmě, překvapí hmotnost helmy, která je doslova jako pírko. Překvapí i její rozměry. Aby byla helma co nejlehčí, výrobce šetřil na jejích proporcích. A aby tím neutrpěla bezpečnost, tam kde ubral na rozměru materiálu, přidal na jeho kvalitě. Vnitřní EPS bezpečnostní vystélka má 4 vrstvy, které aby dobře utlumily energii nárazu, jsou v pěti různých hustotách. Hmotností se šetřilo i jinde - každý gram se proti konkurenci počítá a proto i zapínací DD kroužky jsou vyrobeny z titanu. Kde se naopak nešetřilo je kotvící mechanismus výklopné brady. Mechanika je vyrobena z poctivé oceli, přičemž kotvící čepy jsou nerezové. To se také podepisuje na výborném hodnocení organizace SHARP, od které bezpečnostní systém zavírání helmy dostal známku 97%.


Větrání helmy je v intencích uvažovaného použití. AGV Sportmodular není helma určená pro jízdu za rozlehlými plexiskly cestovních motocyklů. Je určena pro provoz v čistém náporu vzduchu a pro tento účel je větrání dimenzováno. Na bradové části ho zastupuje uzavíratelná větrací mřížka, na temeni hlavy je to rozlehlý slajdr, kterým můžete regulovat množství vzduchu. Oba tyto větrací otvory lze snadno uzavírat i otevírat v rukavicích. Na zadní části helmy se nachází uzavíratelný výdech vzduchu z helmy, který má celkem 3 polohy. Ty už je třeba si nastavit předem bez rukavic, protože v rukavicích je jeho otevření obtížné. Otevřená pozice má dvě polohy a při plném otevření tvoří jeho stříška aerodynamický spoiler, který částečně zabraňuje tvoření turbulencí na hraně helmy. Vzadu, zcela dole na helmě je taktéž vzduchový výdech, který je drobný a neuzavíratelný. K němu vedou vzduchové kanálky vylisované ve vnitřní bezpečnostní vystélce.


Větrání napomáhá vyklápěcí plexi nejvyšší třídy GT3, které je po vzoru supersportovních helem jištěno kovou západkou. Ta se otevírá ve dvou krocích, takže mimo zcela uzavřené plexi je schopna ho zajistit i ve fázi mikroventilace. Po úplném otevření se dá plexi otevřít do dalších tří poloh. Ta nenižší je jištěna přítlačnými pružinami, takže se plexi silou opírá o zajišťovací mechanismus a umožňuje tak druhý level mikroventilace. Ten funguje do rychlosti cca 130 km/h, kdy už je tlak na plexi tak veliký, že se přes pružinky uzavře do prvního levelu mikroventilace. Plexi je samozřejmě snadno sundávací bez nástrojů díky systému XQRS. K čirému si můžete přikoupit dalších několik variant, od tmavých, přes zrcadlové až po barevné. Součástí plexi je příprava na fólii Pinlock, kterou tvoří kombinace plastových a kovových čepů.


Interiér helmy sestává z pouhých dvou dílů. Vnitřní čepička je velmi snadno vyjímatelná, protože ve své zadní části drží na pouhých dvou cvočcích a vpředu je nasazena na třech čepech. Vyjmutí čepičky je velmi snadné a otázkou deseti vteřin. Podobně tomu je i při opětovném nasazení. Specifikum čepičky je, že je oboustranná a z každé strany má jiný materiál. Strana označená Warmer side je pokryta (stejně jako lícnice a část límce) materiálem Shalimar. Strana čepičky označená jako Cooler side je vyrobena z materiálu Ritmo, který je hladší, méně absorbuje vlhkost a lépe se odpařuje a tudíž chladí. Druhá část interiéru je límec s lícnicemi, které tvoří jednu součást. Ty jsou taktéž potaženy materiálem Shalimar, přičemž vnější část límce je částečně potažena syntetickou kůží Dupont Nabuk, která je voděodpudivá a zajišťuje, aby se po helmě stékající voda nevsákla do interiéru helmy. Pravým opakem ke snadnému odepnutí vnitřní čepičky je nesnadnost odepnutí tohoto límce a lícnic. Spočívá na šesti cvoččích a dvou čepech a jejich demontáž i montáž je nesnadná. Helma je připravena na montáž bluetooth interkomu. Ve vnitřní EPS výstélce jsou připraveny jamky pro sluchátka a jediné co zamrzí je, že límec sám o sobě nemá nijak vyřešeno vedení kabelu mezi sluchátky a interkomem jako takovým. Tento kabel pak musíte vést mezi límcem a krkem, což může působit nekomfortně. Naštěstí, při instalaci interkomu a sluchátek nemusíte límec a lícnice zcela sundávat. Stačí je jen odepnout ze cvočků, sundat Shalimarovou krytku uší a pod nimi se už na vás smějí ucpávky pro instalaci sluchátek.


Co působí velmi komfortně jsou úhly rozhledu. Horizontálně je to 190° a vertikálně 85°. Takže to že máte na hlavě helmu vůbec nevnímáte. Vnitřní sluneční clona by mohla být trochu delší, ale je to možná jen mé přání cestovatele ve vzpřímené poloze, protože na naháči či supersportu se sedí více v předklonu a pak by její větší délka byla zbytečná. Její otevírání je podřízeno jednoduchému mechanismu na levé spodní hraně helmy, na který tím pádem může být spolehnutí. Komu by délka sluneční clony připadala jako nedostatečná, má možnost její výměny. Výrobce je totiž dodává ve dvou velikostech. Standardně je v helmě dodávána kratší - vhodná pro jezdce v mírném či větším předklonu.

 


Marně bloumám o tom, co bych helmě vytknul, protože není co. A aby se alespoň nějaký mínus našel, musím zmínit nandáváni či sundávání helmy. Helmu není za co chytit. Nandávání je samozřejmě v poloze otevřené brady a potom jsem se vždy modlil, aby mi helma nevyklouzla z ruky. Není jiné možnosti, než helmu držet pouze za upínací poutka, což zase na druhou stranu mohu přičíst pouze mé nešikovnosti a občasné zbrklosti.


K helmě AGV Sportmodular je možné koupit interiér jako náhradní díl, stejně jako náhradní plexiskla. Helma se dodává ve třech velikostech skořepiny a v celkem osmi barevných variantách. Ceny se pohybují od 19900,- Kč, cena testovaného modelu je 20990,- Kč.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

 Yshop

Helmu zapůjčil Yshop.cz - autorizovaný distributor produktů AGV a Dainese

+ lehká, karbonová

+ sluneční clona

+ jednoduchý funkční design

+ kvalitní zpracování

+ otočný interiér pro teplé a chladné dny

 

- nejistý úchop helmy při nasazování a sundávání