KTM oficiálně potvrdila, že cestovní supermoto motocykl označovaný SMT se vrací na trh jako KTM 890 SMT. Globální premiéru by stroj měl mít v dubnu a bude používat stejný paralelní dvouválec o objemu 890 cc jako má 890 Adventure. 

Kombinace širokých řídítek a vysokého odpružení s pneumatikami zaměřenými na jízdu po asfaltu byla vždy přitažlivá. Nejnovější špionážní snímky pak ukazují, že 890 SMT vyvíjí stroj, který toto místo zaplní. SMT bylo spatřeno při testech ve Španělsku, oblíbené zimní lokalitě pro testy nově vyvíjených modelů a to především díky celoročnímu dobrému počasí. SMT jehož zkratka pochází z 990 Supermoto Touring z let 2009-2013 by tak mohlo konkurovat motocyklům, jako je Hypermotard od Ducati, nebo BMW F 900 XR.

KTM 890 Adventure - základ budoucí SMT

Myšlenka kombinace odpružení streetbiků s posezem adventure motocyklu není nová. TDM od Yamahy byl v tomto odvětví průkopníkem už v 90. letech a původní Ducati Multistrada tento koncept použila o deset let později s odpružením a koly ze sportovního motocyklu. Původní KTM 990 Supermoto Touring z roku 2009 byl chválen pro svou schopnost kombinovat pohodlný posez bez ztráty zábavy z jízdy na supermotu s praktičností adventure motocyklu, ale ukázalo se, že má relativně krátkou životnost a po modelu 2013 tak zmizel z nabídky.

KTM byla vždy mistrem ve vytváření dalších modelů z běžně dostupných dílů a 890 SMT je toho jasným příkladem. Rám, motor, výfuk a většina karoserie jsou přímo z nejnovější generace 890 Adventure, která byla pro rok 2023 pozměněna. Nicméně silniční WP tlumiče, přední brzdy a litá 17" kola jsou spíše díly, které najdeme na 890 Duke. Hlavním novým prvkem, který je pro 890 SMT jedinečný, je palivová nádrž. Zatímco 890 Adventure půjčuje většinu svých dílů novému modelu, SMT nezdědí nízko posazené dvojité palivové nádrže. Místo toho je nádrž namontována na konvenčním místě nad motorem stejně jako u 890 Duke, ale v novém designu, vyrobeném tak, aby vyhovoval karoserii 890 Adventure a bočním panelům použitým na SMT. Zadní část je použita z 890 Adventure, stejně jako sedlo. Zatímco přední plexisklo je kratší verze zapůjčená z verze 890 Adventure R. Zrcátka jsou z 890 Duke.

Díky sdíleným součástkám je relativně snadné odhadnout výkon a hmotnost stroje. V Adventure je použit paralelní dvouválec LC8c o objemu 889 ccm s výkonem 103 koní. Je zde ale prostor pro více výkonu, protože Duke má 114 koní a Duke R údajně produkuje 119 koní, ale SMT používá stejný výfuk jako 890 Adventure, což naznačuje, že bude spíš laděna do tohoto modelu. Pohotovostní hmotnost 890 Adventure je 215 kilogramů, což by mohlo být u SMT totožné. Tato čísla pak dávají SMT mírnou výhodu nad konkurenčním BMW F900 XR, který má 99 koní ve dvouválcovém motoru o objemu 895 ccm a pohotovostní hmotností 219 kg.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Podle těchto dostupných informací je jasné, že 890 SMT pak navíc přesně zapadá do modelů Yamaha Tracer 9 GT (117 koní) a Ducati Multistrada V2 (113 koní). Rakouská motocyklová značka dále odhalila, že 890 SMT, která byla nedávno přistižena při testování v Evropě, bude oficiálně představena 24. dubna 2023.