Jaké změny přinesla oblíbená sportovně-cestovní řada pro rok 2024? Vedle modernější vzhledu jsou změny zaměřeny především na výkon. Spolu s novou verzí S totiž přichází i vysoce výkonný model M 1000 XR a tím tak BMW představuje nového člena rodiny M, kde je již M 1000 RR a M 1000 R.

Největší novinkou modelu S 1000 XR je navýšení výkonu oproti loňskému modelu - 170 koní oproti 165 koním. Ještě lepší zprávou ovšem je, že tohoto výkonu je dosaženo při stejných otáčkách motoru jako dříve - 11.000 ot/min. Nárůstu bylo dosaženo optimalizací průtoku paliva sacími kanály a novým mapováním řídící jednotky. Maximální točivý moment zůstává nezměněn a činí 84 Nm při 9.250 ot/min.

Další velkou změnou je přepracované sedadlo s větší využitelnou délkou a šířkou, která umožňuje větší volnost pohybu řidiče. V důsledku toho je nyní výška sedadla o 10 mm vyšší než dříve, tedy 850 mm, nicméně v případě potřeby jsou k dispozici tři různé varianty výšky sedla.

V rámci designu má nyní zadní část nové boční panely a vstupy vzduchu inspirované programem BMW pro motorsport, jejichž linie jsou ostřejší a hranatější než dříve. Mezi další aktualizace pak patří:

  • Texturovaný povrch krytu chladiče,
  • barevně sladěný "zobák",
  • optimalizovaný asistent řízení Shift Assist Pro pro přesnější řazení,
  • přepracované odpružení s větším předpětím pružin,
  • přepracované klemy řídítek,
  • baterie s vyšším výkonem 12 Ah oproti původní 9 Ah,
  • bezklíčkové zapalování, nabíjení přes USB, světlomet Pro - ve standardní výbavě,
  • systém E-Call (nouzové volání) nyní dostupný pro US trh,
  • karbonová kola jsou k dispozici jako volitelné příslušenství.

Nový model S 1000 XR bude k dispozici ve třech barvách: Blackstorm metallic, Gravityblue metallic a Lightwhite solid Motorsport, který se dodává ve spojení s M paketem a M sedadlem.

Tak jak se u modelu M od BMW očekává, M 1000 XR ještě více zvyšuje úroveň modelu XR. Ten je navržen jak pro maximální sportovně-cestovní výkony, tak pro závodění na trati. Nejvýznamnějším vylepšením oproti novému S 1000 XR je ovšem další nárůst výkonu. M XR vychází z motoru modelu S 1000 RR a dosahuje výkonu 201 koní pri 12.750 ot/min. Jeho nejvyšší točivý moment je 83,3 Nm při 11 000 ot/min, s maximální hranicí 14 600 ot/min.

Pro umocnění pocitu rychlosti a větší akceleraci ze zatáček zde jiný převodový poměr. Zadní rozeta má 47 zubů ve srovnání s rozetou S XR se 45 zuby. Kromě toho jsou nyní převodové poměry pro 4., 5. a 6. rychlostní stupeň kratší než u modelu S XR. Po vzoru všech dnešních superbiků se M XR také může pochlubit aerodynamickými křidélky a větrnými deflektory, které pomáhají zvýšit mechanickou přilnavost a jízdní stabilitu při vysokých rychlostech. BMW uvádí, že při rychlosti 220 km/h vytvářejí křídla přítlak přibližně 26,5 kg.

Další velkou oblastí vylepšení M XR oproti verzi S je odpružení. U modelu M jsou 45mm vidlice s uzavřenými vložkami kazety, které oddělují kompresi a odskok mezi oběma vidlicemi. V rámci aktivního odpružení DDC lze nyní také nastavit předpětí pružiny. Mezi drobné prvky na vidlicích patří jemně frézovaná brýle, černá hliníková tyč s laserem vyvedeným nápisem "BMW M 1000 XR", nastavitelný tlumič řízení, volitelná koncová zrcátka na řídítkách a přepracované nohy vidlice, které tak mohou pojmout brzdové třmeny M.

M XR jde ve stopách modelů M 1000 RR a M 1000 R, pokud jde o použití modře eloxovaných třmenů brzd. Ty pracují ve spojení se dvěma 320mm kotouči o tloušťce 5 mm s černě eloxovanými nosiči. K dispozici je nový radiální hlavní válec pro přesné dávkování brzdové kapaliny. To vše je namontováno na lehkých kovaných hliníkových kolech, přičemž karbonová kola M jsou k dispozici jako volitelná výbava, pokud si zvolíte balíček M Competition. Navíc pro jezdce, kteří opravdu rádi posouvají hranice svých možností, je model M XR vybaven také funkcí brzdového asistenta. Ta umožňuje dostat zadní kolo motocyklu do zatáček smykem.

Nemělo by to být velkým překvapením, ale 6,5palcový TFT displej je stejný jako u ostatních modelů M a má podobné uspořádání a funkce. K dispozici je rozšířené zobrazení červeného pole otáček, a pokud to s jízdou na okruhu myslíte vážně, je k dispozici volitelná sada zařízení pro záznam dat, kterou lze odemknout prostřednictvím rozhraní OBD.

Pokud chcete z M XR vymáčknout opravdu vše, co se vymáčknout dá, pak je tu paket M Competition. Ten zahrnuje nastavitelné stupačky pro jezdce i spolujezdce, GPS Laptrigger a řadu karbonových dílů, jako jsou kola, kryt kola, kryt řetězu, boční panely a mnoho dalšího. BMW uvádí, že kompletní M paket znamená snížení hmotnosti o 3 kg.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Cena modelu S 1000 XR začíná na 18 190 USD a cena modelu M 1000 XR na 24 990 USD. Cena v českých korunách zatím nebyla uvedena.