KOVE 450 Rally již získalo certifikát o splnění emisní normy Euro 5. Což byla největší překážka pro vstup na evropské trhy. Ta byla nyní překonána, byť to motor stálo několik koňských sil výkonu.

Současná konfigurace motocyklu nesplňovala homologace pro provoz na silnici, proto byl výrobce nucen obětovat 9 koní a 7 Nm točivého momentu, aby emisním normám vyhověl. FSE 450R je o to víc zajímavá, o co méně rally motocyklů používaných v závodech se dá koupit. Je to v podstatě jediný závodní rally stroj v sériové výrobě, který si budete moci zanedlouho koupit. Některé motocykly Kove je možné koupit v Portugalsku, aktuálně se prodej připravuje v Itálii, kde bude značku distribuovat zaběhlá společnost Pelpi International. A také v Polsku, v Litvě, na Slovensku, v Belgii a ve Velké Británii.

O technické výbavě motocyklu jsme psali už v článku zde, kde jsme zmiňovali i jeho účast na Rallye Dakar. Není ani tak podstatné na jakých pozicích jezdci Kove dojeli, jakožto ten holý fakt, že všechny tři nasazené stroje dojely, což je pro nováčka v tomto odvětví obdivuhodné. Nehledě na to, že celé Kove FSE 450R Rally je postaveno a konstruováno v Číně a to včetně pneumatik, ráfků, podvozku, motoru a ostatních komponentů od čínských dodavatelů. Nicméně jak se můžeme v běžném životě přesvědčit, Čínská lidová republika v posledních letech ve vývoji značně pokročila a motocykly, které vyrábí jsou rok od roku kvalitnější.

Abychom poskytli aktualizovaný náhled to technických specifikací, tak Euro5 modely (označené modře a zeleně) by měly mít maximální výkon 42,5 koňských sil, tedy nějakých 31 kW. A současně 33 Nm točivého momentu. Kove by ovšem mělo stále mít v nabídce Race verzi, která mimo lepšího podvozku a rallyové výbavy bude mít původní výkon, tedy 54 koní.

Zcela nově vyplývá, že KOVE stále pracuje na ladění elektroniky, kdy se přístrojový displej dá použít jako navigace. Byť prozatím, pro možnost stažení obslužné aplikace do mobilu je nutné v něm mít čínské telefonní číslo. Případně získat QR kód, který nasměřuje telefon ke stažení příslušné aplikace přímo ze stránky výrobce. Uvidíme, jak to bude dál v EU verzí.


Nastartování motoru probíhá hladce a kromě ABS zde nenajdeme žádnou další elektroniku. Ovládací prvky jsou příjemně na dosah, stroj působí úzkým dojmem a výška sedla je poměrně vysoko, ale rozhodně ne nijak přehnaná. Stavba těla motocyklu při postoji ve stupačkách dává možnost jezdci pevně ho stisknout mezi koleny, pro jeho lepší kontrolu.

S plnými nádržemi váží motocykl 167 kg. Nepatří tedy mezi nejlehčí, nicméně při jízdě to není zásadně znát. Kove je opticky kompaktní a má velmi nízké těžiště. Řídítka jsou vysoko, ale jsou úzká, oproti jiným sice nepatrně, ale přeci. Řídítka lez posunou dozadu, nebo dopředu.

Odezva na plyn jednoválce je čistá a ostrá. Ve vyšších otáčkách jsou pak patrné vibrace motoru, což ale nemusí být nutně špatně. Je třeba si uvědomit, že tyto jednoválce jsou známe tím, že produkují velké množství vibrací od motoru. Ovšem gumové tlumiče uvnitř řídítek pomáhají vibrace zmírnit.

Kove je vybaveno šestistupňovou převodovkou s lankem ovládanou spojkou a spojkový koš je zalitý motorovým olejem stejně jako u tradičních japonských, nebo evropských motocyklů. Výkon na zadní 18" kolo je dodáván pomocí řetězu na levé straně. Řazení převodovky je plynulé a protože zde není žádné elektronicky řízené rychlořazení, používá se zde tradiční kombinace plynu a spojky. Motor poskytuje výkon 52 koňských sil.

Americký dovozce Kove GPX Moto dokonce provedl přímé srovnání s novou KTM EXC 500 a během tří rozjížděk byla rychlost akcelerace v drag testu stejná a jednou dokonce vyšší než u půllitrové KTM. Ovšem to platí o plně otevřenou verzi. Euro5 verze bude pochopitelně slabší.

Co se týká údržby a životnosti, tak motor pojme 1,8 litru oleje a má předepsaný servisní interval 8000 km. Obzvláště atraktivní je pak cena 8 999 USD, což je cca nějakých 200 tisíc korun. Za příplatek 5000 USD pak můžete mít závodní specifikaci Rally Pro, která zahrnuje tlumič řízení Scotts, titanový výfuk, karbonovou věž a pěnovou výplň pneumatik ve stylu Mousse. Současně má závodní specifikace o 2 koně vyšší výkon. Všechny tyto díly jsou vhodné pro náročné rallye jezdce a závodníky. K dispozici je také verze s nižší výškou sedla, která používá odpružení nižší o 5 cm.

Slovy recenzenta: "Ergonomie je skvělá a lze říci, že se jedná o plnohodnotný rally bike. Brzdy fungují dobře a dobře se s ním manipuluje i při přepravě a i přes pohotovostní hmotnost 167 kg působí mnohem svižněji a kompaktněji než byste čekali."

Celé Kove 450R Rally je pak zhmotněná zábava a to i když to není nejlehčí, ani nejrychlejší 450. Není totiž ani nejpomalejší a v měkkém písčitém terénu má dostatek síly postarat se o zábavu. Navzdory nízkonapěťové baterii a lehkým problémům s převodovkou, které výrobce jistě brzy odladí, má FSE potenciál.

Dostáváme se k otázce ceny, u které nám nezbyde než de odpíchnout od cen zahraničních, protože v ČR se importu zatím nikdo nezhostil. A ceny jsou různé, dle různých importérů. Nejlevnější je má litevský importér (8900€) a nejdražší francouzský (10490€). V Německu je možné stroj objednat za 9900€. U nás by se stroje mohly prodávat v tomto rozmezí, záleží jakou přirážku si na ně místní distributor narazí.