Již více než 40 let je Goldwing ikonou nekompromisně komfortního cesťáku. Po dlouhé roky si Honda mazlí své dítě k dokonalosti a jednou za čas přinese výraznější upgrade.

Přepracování tako důležitého stroje není ani pro Hondu jednoduchým úkolem. Vytyčila si tři zásadní úkoly - udělat stroj lehčí, kompaktnější a plný technologických inovací. Vše při zachování, nebo i rozšíření stávajícího komfortu, na který jsou věrní zákazníci tohoto modelu zvyklí. Přepracovala svůj šestiválcový motor, vydala novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, přišla s kompaktnější kapotáží a infotainmentem plným moderních vymožeností. Komunita uživatelů stárne a starý model už tolik netáhl. Změny mají za úkol přitáhnout mladou generaci, která vyžaduje více agrese, zábavy a emocí.

Již na první pohled se úkol Hondě podařil. Stroj vyzařuje sílu, emoce a dokonce i špetku sportovního ducha. Starý model se utápěl v množství tlačítek a o nějakém sofistikovaném infotainmentu nemohlo být ani řeč. Mobilní telefon jste mohli připojit v kufru a namísto abyste viděli název skladby která vám hraje, viděli jste pouze pořadové číslo písničky. To vše je minulostí. Honda sloučila veliké množství tlačítek do ovladačů na řídítkách, případně do centrální obrazovky před řidičem. Stroj nyní nabízí 3 USB zdířky, snadné připojení bluetooth zařízení, integruje systém Apple CarPlay, kdy je možné hlasovými pokyny využívat Siri, nechat se navigovat pomocí Apple map a navigace, hlasem přijímat hovory, či diktovat při hledání adresy hlasem, namísto někdy obtížného psaní adresy na obrazovce.

 

Aerodynamika rozhodně neztratila na své účinnosti. I přes menší velikost kapotáže a plexištítu jsou nyní slyšet reproduktory v mnohem vyšší rychlosti než tomu bylo u starého modelu. A rozhodně to není vyšším výkonem aparatury.

Veliká změna proběhla na straně podvozku, kdy se Honda do jisté míry inspirovala u BMW K1600GT a jeho Duolever přední pružící vidlice. Tento systém odděluje funkci kyvné vidlice od pružení Showa a Honda ho nazývá Double Wishbone. Výsledkem je snažší řízení a až o 30% lepší pružení a tlumení oproti konvenčnímu tlumení předchozího modelu. Protože při propružení kola nedochází k přiblížení předního kola k motoru, mohla si dovolit Honda přiblížit kolo k motoru, což zlepšilo ovladatelnost stroje a zlepšilo to vnímání chování předního kola vůči vozovce. Jezdec si nyní může dovolit najíždět do zatáček rychleji, nebo jít později na brzdy, aniž by to v něm vyvolávalo pocit limitu, nebo nebezpečí.

Na motoru nezůstal kámen na kameni. Jediné co má společného s předchozím modelem je, že je to plochý šestiválec. Redesign byl zaměřen na nižší hmotnost a vyšší výkony. Bylo sníženo vrtání a zvýšen zdvih pro přesně čvtercových 73x73 mm. Nová vysoce pevná slitina umožnila posadit válce blíže k sobě, což má za důsledek kratší motor o 29 mm. Implementován je i systém přepínání mezi dvou a čtyřventilovým rozvodem. I přes nové technologie je motor s manuálním řazením téměř o 7kg lehčí a verze se sedmistupňovým automatem je o 4kg lehčí než předchozí motor s manuálním řazením. Lehčí a lehce výkonnější motor, společně s lepší aerodynamikou přináší dle Hondy až o 20% nižší spotřebu. Výkon motoru ovšem zůstává velmi blízký svému staršímu sourozenci, stejně jako křivka kroutícího momentu. Vyšší dynamika stroje vychází tedy nejvíce z nižší hmotnosti stroje a lepší aerodynamiky a výkonostní posun motoru se ukazuje na samé špici otáčkového spektra.

Stroj je řízen skrze plný ride-by-wire, který umožňuje přepínat čtyři výkonostrní charakteristiky motoru - Rain, Econ, Touring a Sport. Řazení DCT probíhá dle očekávání hladce a řidič má možnost ručně volit převodový stupeň skrze tlačítka na levé rukojeti. Kontrola trakce je k dispozici pouze u výbavy Tour. Využívá senzorů ABS a není tedy vybavena žádnou inerciální řídící jednotkou, která by řídila úroveň prokluzu v závislosti na zvolené mapě. Přece jen - není to sportovní motocykl, ale čistý cesťák a některé funkce nejsou nutně potřeba. Pokud jde o manuální řazení, očekávaně řadí skvěle a navíc byla snížena potřebná síla pro přeřazení o 20%. Šest převodů manuálního řazení má stejný rozsah jako sedm převodů automatu.

Motor integruje systém start-stop, který zhasne motor při delším stání než 3 sekundy. Start motoru je velmi jemný a rychlý, i proto, že startér a alternátor jsou nyní jednotným systémem. Motor pak naskočí doslova ve zlomku sekundy, aniž by to řidič nějak postřehl. O brždění předního kola se starají radiálně umístěné šestipístkové třmeny Nissin na 320mm kotoučích. Zadní kolo je bržděno třípístkovým třmenem téže značky, na 316mm velikém kotouči.

Všechny exteriérové prvky byly vylepšeny. Gripy, sedačky, lak, všechno je oproti minulému modelu vizuálně i kvalitativně vylepšeno. Pevnější a robustnější ovladače a tlačítka, bezklíčkové zapalování a zamykání kufrů, které se automaticky zamknou, jakmile se vzdálíte od stroje. Přesto se spolujezdci nezdálo pohodlí zadního křesílka takové, jaké poskytoval starší model. A je to zřejmě účelem, aby Goldwing pozbyl svého puncu "gauče na kolech". Méně pohodlí na dlouhých cestách přináší u kufry, jejichž objem se snížil ze 150 litrů na 110. Navíc vnitřní stěny kufrů nejsou zcela ploché, ale tvarované dle designu a funkce stroje. I tak ale kufr pojme dvě full-face helmy. Budoucí majitelé budou muset také zhubnout, protože užitečné zatížení (posádka + výbava) klesla na 215kg.

Hmotnost natankovaného stroje osciluje od 357kg do 378kg, v závislosti na úrovni výbavy. Dodáváno bude 5 modelů, včetně modelu s integrovaným aibagem, za ceny od 24700 USD do 31500 USD.