Už jsme si zvykli, že v Bendě sedí parta šílenců, očividně s neomezenými finančními možnostmi. Proto, že z její konstrukční kanceláře padá jedna motorářská šílenost za druhou. A očividně to nemá konce.

 

V-Twin BD300 Turbo, V4 motor o objemu 500 ccm, nebo V4 motor 1200 ccm se 154 koňmi či jeho zmenšená verze o objemu 950 ccm, v modelu Black Flag. A to nepočítáme komplexní šílenosti typu LFC700 nebo NapoleonBob, byť jsou tyto motorky natolik neobvyklé, až jsou pro jistou skupinu lidí přitažlivé.

bemo1

Když vezmeme v úvahu někdejší informace z KTM, že ji vývoj jednoho motoru stojí kolem jedné miliardy korun, nedokážeme si ani představit, na kolika miliardách sedí konstrukční kancelář v Bendě, která chrlí jeden motor za druhým. 

Nově představuje tři nové motory. Když pomineme nový řadový čtyřválec o objemu 550 kubíků, na scénu se chystá elegantní dvouválec typu boxer. V zásadě o něm víme jen vrtání 76 a zdvih pístu 77 milimetru, krát dva, takže objem válců cca 698 kubíků. Tento motor byl na veletrhu CIMA k vidění již v postaveném motocyklu typu naked Benda P51 Hybrid.

bemo2

Motor bude Benda dodávat jak v čistě spalovací verzi, ale i v hybridní verzi, která je právě v P51 Hybrid. Ta má vpředu instalován ještě silný elektromotor a pod (jakoby) převodovkou je bateriové úložiště. Proto má spalovací motor "jen" 700 kubíků, protože sílu dodá i elektromotor.

bemo4

Druhý extrém je řadový šestiválec, který by mohla Benda instalovat do cruiseru podobnému BMW K1600. Jak je obecně známo, Honda udělala se svou DCT (dual clutch) technologií signifikantní krok kupředu a v zásadě ji následovali všichni konkurenti. Benda ale trochu jiným způsobem, protože v toto motoru má být DCT spojka s elektromagnetickým řadícím systémem, který má řadit rychleji, hladce a přesněji. 

bemo3

Současně nejde jen o motor, ale o celou pohonnou platformu, protože Benda ho hodlá využít pro pohon kardanem na jednostranné kyvné vidlici. Opět v tom vidíme ono BMW. Jak bude výkonný samozřejmě nikdo neví, ale dá se očekávat, že bude chtít trumfnout motor BMW z roku 2011 nejen objemem (1686 ccm versus 1649 ccm), ale také výkonem. BMW má výkon 160 koní a Benda by jich mohla mít více.

bemo5

Samozřejmě nemůžeme ani vyloučit, že se tato platforma neobjeví v nějaké tříkolce po vzoru Can-Am Spyder.

Přece jen, Benda není jen motocyklová fabrika, ale výrazný podíl na jejích prodejích dělají i čtyřkolky. Tak proč nevyjet i s tříkolkou? Budeme se muset nechat překvapit.