Zabij bobra, zachráníš strom. Takhle nějak to aktuálně vypadá na Francouzském venkově. Po Francii přichází s nápadem na snížení rychlosti i Velká Británie a Německo.

Jakkoliv je míra úmrtnosti na Evropských silnicicíh nejnižší od roku 1960, politici se ve svých krátkých funkčních obdobích předhánějí, kdo z nich si s sebou do důchodu odnese největší pohrobek. Ve Francii vstoupila od 1.7.2018 v platnost norma snižující maximální rychlost na okreskách na 80 kilometrů za hodinu. Levicová vláda vedená Eduardem Philippem si slibuje snížení úmrtí na silnicích o 350 až 400 osob ročně. Francouzký motoklub FFMC svolal mnoho demonstrací, kterých se účastnily tisíce motorkářů. Zbytečně. Nebyli vyslyšeni. Podobně na tom byl i Francouzský autoklub.

Celý záměr ovšem vypadá jako dobrý byznys plán pro Francouzskou vládu. S plánem na snížení maximální rychlosti se hned objevil dokument, který vypočítává pozitiva pro státní rozpočet. Výměna dopravních značek sice vyjde na 250 milionů korun, ale výnos na pokutách by měl přinést 7,2 miliardy Kč každý rok. Každý rok za předpokladu, že se rychlost bude měřit stávajícím počtem radarů. Francie ovšem hodlá ročně instalovat stovky radarů nových, takže se přínos pro státní pokladnu ještě výrazně zvýší.

Francouzská veřejnost se ovšem stále bouří. Několik nově postavených radarů bylo zničeno. Znehodnoceno, postříkáno a často podpáleno. Přičemž se i na sociálních sítích objevilo video, kdy sami policisté znechuceni situací znehodnocují radary smršťovací fólií.

Podobného trendu se chytli i Němci, kteří mají na svém území 200 tisíc kilometrů silnic s povolenou rychlostí 100 km/h. Ti měli úmrtnost v roce 1970 téměř 20000 osob. V roce 2017 to bylo pouhých 1853 osob, z čehož bylo 50% právě na silnicích okreskového typu. Pokud tedy v Německu zahyne na okreskách ročně 900 osob, o kolik se toto číslo sníží pokud Německá vláda prosadí 80 km/h? A toto číslo není konečné. Pro nákladní vozidla přes 7,5 tuny má být snížena rychlost až na 60 km/h. Německu aktuálně hrozí žaloba od Evropské komise, že nestíhá snižovat emise výfukových plynů dostatečným tempem a proto by se mu i tento záměr hodil.

Velká Británie jde ještě dál. Na zdejších silnicích hrozí, že bude snížena maximální rychlost ze současných 60 mil za hodinu na pouhých 40. Což je snížení rychlosti o třetinu. Britské úřady si stanovili dvouletý plán, během kterého mají vyhodnotit a případně připravit půdu pro realizaci tohoto zpomalení dopravy. A současně jedním dechem přiznaly, že vyhodnocují přínosy úsekových radarů, které by dále mohly zvýšit bezpečnost silničního provozu.

"Britské silnice jsou jedny z nejbezpečnějších na světě, přičemž jejich bezpečnost kontinuálně zvyšujeme. Očekáváme, že další hodnocení vzýšení bezpečnosti přineseme v brzké době"
Mluvčí DfT (Department for Transport při Britské vládě).

 

Přiznané benefity přínosu do státních pokladen implikují, že si politici s řidiči motorových vozidel spíše hrají na lupiče a zloděje, než aby měli na srdci zdraví obyvatel. A nebo že úředníci státních úřadů vytvářejí kontraproduktivní vyhlášky jen proto, aby po jejich odchodu z úřadu něco viditelného zůstalo.