U BMW to občas vypadá, že pravá ruka neví, co dělá levá. V březnu 2018 prohlásil šéf BMW Stephan Schaller, že BMW elektrické motorky nezajímají a že skůtry C-evolution budou jediným elektrifikovaným jednostopým vozidlem z produkce firmy. Časem to vykrystalizovalo výrazně jiným směrem.

Ani ne půl roku na to si BMW nechalo patentovat elektricky poháněné přední kolo ve stylu prototypu Wunderlich X2. Další půlrok na to si BMW nechalo patentovat elektromotor uvnitř boxerového motoru a nyní v patentech pokračuje. A nikoliv neinvenčně, protože představilo zajímavé nákresy, které mají ukazovat palivovou nádrž s variabilním objemem. Motocykl má být koncipovaný jako hybridní, přičemž má být schopen jízdy i bez baterie, pouze na benzínový pohon. Baterie má být vyjímatelná a po jejím vyjmutí se na její místo navrátí objem palivové nádrže, která má být právě baterií stlačována.

bhb1Baterie instalována pod palivovou nádrží

Motocykl potom může mít dva módy provozu. Na dálkové cesty bez přístupu k nabíječce může být baterie vyjmuta a stroj být provozován pouze s benzínovým pohonem. Na poskakování po městě se baterie a elektromotor hodí, protože pomáhá svižným rozjezdům z křižovatek. Nehledě na to, že alespoň nějaké množství kilometrů by mohl motocykl levněji ujet pouze na elektrický pohon.

 

bhb2Vyjmutá baterie - dno nádrže se vrací do plného objemu nádrže

Smysl hybridu je pouze tehdy, pokud se do baterií ukládá energie při brždění. Aby se baterie nabíjela silným alternátorem není energeticky efektivní, protože je efektivnější motorem vyprodukovanou sílu převést do pohonu, než do přeměny na elektrickou energii. Řešením je plug-in hybrid, který můžete dobít v noci ze zásuvky a to bude zřejmě správný účel celého patentu. Elektromotor by byl přitom přímo součástí (boxerového) motoru, což si BMW patentovalo letos v únoru. Každopádně myšlenka hybridního pohonného ústrojí s hybridním uspořádáním prostoru pro palivo a baterii je zajímavá a unikátní a bylo by fajn, kdyby ji BMW dotáhlo do konce.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

bhb3Patent elektromotoru v předním kole BMW

ewa1Schéma patentu elektromotoru uvnitř boxerového motoru