Harley Davidson se stal obětí obchodní války mezi USA a Evropou, která v roce 2018 přinesla drakonická importní cla. A bohužel to nebyla konečná stanice.
Hádky mezi USA a Evropou o ceně oceli, hliníku a základních surovin vyústily ke vzájemným sankcím ve formě dovozních cel. Pro Harley Davidson to znamenalo nejdříve 25%, potom 31% a aktuálně je to 56% importního cla z ceny motocyklu.
Brusel tlačí na HD, který se prý snaží vybruslit z importních cel tím, že offshoruje svou výrobu mimo USA. Typicky do Indie, nebo na Thaiwan. EU nyní bude považovat všechny motocykly Harley Davidson za americké a importními cly budou zatíženy všechny stroje tohoto výrobce. Brusel se totiž domnívá, že zásadní výrobní a konstrukční procesy probíhají v USA, přičemž ve vzdálených zemích probíhá pouze kompletáž komponent. Proto je chce Brusel zatížit dovozními cly ve výši 56% a to od 1. června 2021.
"Je to bezprecedentní situace, která podtrhuje vznik škod z obchodní války akcionářům na obou stranách Atlantiku. Zatížení importními cly na všechny motocykly Harley Davidson je proti myšlence volného obchodu a pro nás a pro naše motocykly to znamená obrovskou konkurenční nevýhodu oproti evropským výrobcům" dodal CEO Harley Davidsonu Jochen Zeitz
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Je možné očekávat, že akce přinese reakci a USA se bude vůči takovémuto názoru bránit. Výroba motocyklů v asijských zemích je pro HD důležitým prvkem a zatížení tak vysokými cly by v Evropě mohlo jejich prodeji citelně ublížit. A tím mateřské společnosti, nad kterou drží americká administrativa do jisté míry (a logicky) ochrannou ruku. Harley Davidson se (alespoň v České republice) postavil za své zákazníky a i přes takto vysoké importní poplatky podržel ceny motocyklů a nezdražoval. Zda-li tomu bude tak i v případě motocyklů z asijské produkce teprve uvidíme.