Dílem náhody může být aktuální patentová přihláška značky KTM, která chce do svých modelů s 1290-tkovým motorem implementovat automatickou převodovku. Předkládá ho pár týdnů poté, co oznámila kapitálový vstup do MV Agusty, která převodovku na podobném principu prodává už několik let.

MV Agusta využívá odstředivé spojky značky Rekluse, která umožňuje bezespojkové rozjíždění a zastavování motocyklu. Dále poté elektronický quickshifter, který robotizovaně řadí rychlostní stupně nahoru a dolů, dle jízdního režimu, který si navolí pilot stroje. Ten případně může dávat pokyny k zařazení sám prostřednictvím klasické řadící páky.

Dá se polemizovat o tom, že některý z prvků této poloautomatické, robotizované, či automatické převodovky - říkejme si tomu jak chceme, byl pod patentovou ochranou MV Agusty a současný vzájemný vztah obou značek umožnil KTM udělat další krok k implementaci.

KTM v rámci registrace technického řešení jde až tak do detailu, že na některých dílech jsou dokonce viditelná produktová čísla, což značí, že firma již zcela přesně ví co bude vyrábět a z čeho. A značí to, že by nová převodovka mohla být velmi velmi blízko k uvedení do prodeje. Na první pohled do rozkresu je zřejmé, že systém spojky by mohl být u KTM jiný, než předkládá MV Agusta. U KTM by se měl více podobat odstředivé spojce podobné skůtrům. Na výkresech můžeme spatřit pod převodovkou krokový motorek, který skrze ozubené kolo s pružinkami pro eliminaci rázů bude otáčet řadícím bubínkem. Elektromotorek bude jistě iniciován elektronicky, což prokazuje pouze konektor a chybějící mechanická vazba na neexistující řadící páku.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

KTM by mohlo tento systém nabízet v celé řadě motocyklů. Sic nyní hovoří o tom, že půjde do V-twin motoru LC8, tedy do motorů pro KTM 1290 Adventure a Super Duke, obecná povaha řešení nebrání tomu, aby se v budoucnu tato převodovka nemohla ukázat i v jiných strojích, typicky nižší objemové kategorie. Setkat bychom se s ní tak mohli i u nynější řady 890 a obecně i motoru LC8c, což je řadový dvouválec.