Variabilní časování ventilů je obvykle doménou vysoce výkonných motocyklů, které jsou pro výrobce jistou známkou prestiže. Už jen zřídkakdy se objevuje u strojů střední kategorie a prakticky vůbec u mainstream produkce. To by se mohlo brzy změnit, alespoň v podání značky BMW.

Variabilní časování ventilů má za úkol zvýšit točivý moment v nižších otáčkách, zvýšit výkon v těch vysokých a mimochodem snížit emise při prudší akceleraci. Existuje několik systémů na mechanickém základě, stejně jako elektro či hydraulicky spínané systémy. Někteří výrobci používají i několik odlišných systémů přepínání VVT, podle modelu svých motorů. Tyto VVT systémy ovšem stojí nějaké ty náklady navíc, které se snadno rozpustí v ceně drahých modelů. Už hůře se rozpouští u motocyklů, kde je silné konkurenční zastoupení a kde je silný tlak na jejich cenu. BMW se zřejmě podařilo nalézt rozumný kompromis mezi užitnou hodnotou a cenou, aby bylo možné jeho VVT instalovat i do jeho nejlevnějšího modelu.

Schéma fungování BMW Shiftcam u motoru R1250

 

BMW má s variabilním časováním rozsáhlé zkušenosti. Vždyť svůj systém Valvetronic přivedlo na svět již v roce 2001, byť to bylo v automobilovém motoru. V poslední době dalo o svém VVT v motocyklu vědět v případě BMW R1250 GS a S1000 RR, kde uvedlo systém Shiftcam. Ten zajišťuje, že v nižších otáčkách a při méně otevřeném plynu se sací ventily otevírají méně a při požadavku na vyšší výkon naopak. Celé to řídí ECU od Bosche, která skrze elektomagnet posouvá vačkovou hřídel sacích ventilů, na které jsou dvě vačky s různou geometrií.

 

Podle nákresů, které se podařilo ukořistit z německého patentového úřadu si BMW patentuje analogický systém u jednoválcového motoru G-čkové řady motocyklů. Na nákresu můžeme vidět stejný elektromagnetický motor jako mají výše uvedené high-end motocykly BMW, stejný posuvný mechanismus (šnek) na vačkové hřídeli. Na té budou podobně jako u BMW R1250 GS dvě vačky s odlišnou geometrií otevírání sacích ventilů.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

BMW se očividně podařilo dostat cenu systému na takovou úroveň, že ho může implementovat i do levných motorů. A nebo mu nic jiného nezbyde i za předpokladu, že bude výroba dražší. Motor G310 neoplývá kdovíjakými výkony, kterými by se mohl povyšovat nad konkurencí. VVT by mu v tom mohl pomoci a tím by si v budoucnu mohl udržet prodejní pozici proti čím dál tím agresivnější dvouválcové konkurenci.

Kdy fakticky začne BMW (skrze svého výrobního partnera v Indii) vyrábět tyto modernizované motory není prozatím známo.