Ducati se svým novým modelem Panigale V4 S ukazuje, že se má v současnosti jen velmi málo kam posouvat. Na World Ducati Week v Misanu překvapivě ukázala nový model, který je 0,15% výkonnější, váží o 0,4% méně a podle matematických výpočtů má o 4% lepší aerodynamiku. Přesto by měla dát jezdci jistější jízdní vlastnosti, tedy pokud s ní jezdec pojede v naprosto mezních jízdních výkonech.

Bohužel je faktem, že superbike motocykly jsou zcela na ústupu. Japonští výrobci jich ročně prodají jen nízké tisíce a tyto superbike motorky se v reálném světě čím dál častěji objevují pouze na závodních okruzích. A některé brzy již jen výhradně, jako třeba Yamaha R1 či Suzuki GSXR 1000, kterých nové modelové ročníky ani nebudou mít civilní silniční homologaci. Moderní svět je natolik svázaný pravidly, zákazy, regulacemi a kontrolovaný všudepřítomnými kamerami, že jízda na veřejnosti s takovýmito stroji je jen otázkou statistiky, kdy na jejich piloty přijde nějaký postih. Zákazníci to vnímají, což ovšem nebrání některým výrobcům inovovat své vlajkové lodi, které jim udržují vysoké image.

dpa251

Nová Ducati Panigale V4 S pro rok 2025 je dramaticky jiná, nezůstal na ní vlastně kámen na kameni a přesto se v mnoha parametrech až tolik neposunula dál. Na první pohled zaujme absence jednostranné kyvky, kdy nová oboustranná kyvná vidlice je o 37% méně tuhá, což má jezdci přinést vyšší přilnavost v povrchu, zejména při agresivní akceleraci při výjezdech ze zatáček.

dpa256

Ducati oznamuje, že na ní ušetřila 2,7 kilogramu hmotnosti, 0,73 kilogramu na rámu, instalovala kola inspirovaná modelem Desmosedici GP, která jsou taky lehčí a použila zcela nové brzdové třmeny Brembo Hypure, které ušetřily 60 gramů. Někde tedy ubrala, jinde (a o tom se již nezmiňuje) musela zase přibrat, protože celkové skóre jsou dva ušetřené kilogramy - 187 namísto původních 189.

dpa252

Největší posun, zdá se, tedy přichází na straně aerodynamiky, kde Ducati tvrdí, že je o 4% lepší, než u předchozího modelu. Ducati Panigale V4 rozhodně nelze upřít, že se jedná o nádherný stroj a nový model je ještě hezčí. Sice mu nelze upřít, že se jedná o evoluci, nikoliv revoluci, ale kde se stroj neposunul v technických specifikacích, tam se posunul v designu. Ten je pro rok 2025 mnohem rafinovanější a nesnaží se působit prvoplánovitě agresivně.

dpa254

Nový model ztrácí několik ostrých hran a agresivních křivek a dostává značný podíl elegance. Horní výdechy horkého vzduchu za chladičem jsou schované pod spodní částí kapotáže a přítlačné winglety již nemají potřebu na sebe tolik poukazovat černým karbonem a jsou lakovány do barvy kapot. Nová Panigale vypadá mnohem uhlazeněji a ony 4% lepšího aerodamického výkonu jsou na ní vidět snad i pouhým okem.

dpa253

A není to pouze o aerodynamice a výkonech, ale také o lepší ergonomii. Nový model má ve spodní části užší nádrž, kolem které se lépe zapřou kolena a současně jim dá lepší podélnou volnost. Naopak, směrem nahoru se rozšiřující nádrž vytváří lepší grip pro vnější koleno při agresivnějším průjezdu zatáček. Podobně podélnou vyšší volnost dává jezdci i nově tvarovaná sedačka. Od víčka dopředu se nově nádrž agresivněji svažuje, aby vytvořila více prostoru pro bradu jezdce, který se potřebuje schovat za plexištítkem.

dpa255

Ducati se poučila ze závodů Moto GP a nově definovala potřebu tuhostí rámu. Znají to třeba i závodníci na downhillových kolech, že příliš pevný rám někdy škodí. Poznali to i inženýři Ducati a mimo o 37% "měkčí" kyvné vidlice má i nový rám o 40% nižší podélnou tuhost. Pro špičkové jízdní výkony byl zřejmě ten předchozí zbytečný overkill.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Nová Panigale V4 S opět stojí na elektronicky řízeném podvozku značky Öhlins NPX-30 a TTX-36, který je již ve své třetí generaci. Zbytek prezentace Ducati je zejména o kolekci elektronických udělátek, z nichž nejviditelnější přínos spočívá v instalaci širokoúhlého TFT přístrojového LCD panelu.

Za zmínku stojí i budoucí levnější verze Panigale s označením V4 (bez přídomku S). Ta má instalován podvozek Showa (vpředu) a Sachs (vzadu), tlumič řízení Sachs, těžší olověnou baterii a odlišná, také těžší kola. V4 bude vážit bez paliva 191 kilogramů, tedy o 4 kilogramy více než V4 S.