Yamaha před půl rokem oznámila ukončení prodejů R1 v homologované verzi ke konci roku 2024. Modelový rok 2025 již nebude splňovat přísné emisní limity a v podobě v jaké se prodává nyní se s námi rozloučí.
Ovšem možná ne úplně na dlouho, protože podle zákulisních informací z patentových úřadů již pracuje na elektrifikované verzi.
Yamaha si totiž nechala patentovat svůj nový bateriový systém, který není nepodobný vodou chlazeným systémům, které můžeme vidět v některých elektrických supersportovních autech. A tento svůj systém prezentuje v implementaci do sportovního kapotovaného motocyklu.
Vyobrazený stroj je vybaven příhradovým rámem, který je ukotven do hliníkových výkovků držících motor a kyvnou vidlici. Zadní kolo je vyobrazeno poháněné klasickým řetězem. Patentována je baterie. Přesněji její chlazení, které je koncipováno prostřednictvím dvojitých H profilů, ze kterých je odváděno teplo částečně vzduchem, částečně vodním okruhem. Baterie je složena z osmi bateriových modulů u kterých Yamaha píše, že jsou snadno vyměnitelné.
Zahraniční média spekulují, že by měla být použita baterie s vysokou energetickou hustotou, kolem 500 Wh/kg a že by měla mít baterie kapacitu 200kWh s dojezdem kolem 1000 kilometrů na jedno nabití. Použitím hlavy nám ale vychází, že by takováto baterie musela vážit 400 kilogramů, což je tedy zřejmý nesmysl. Buďto tedy Yamaha počítá s mnohem vyšší energetickou hustotou (ta by ale tím pádem musela být kolem 2000 Wh/kg), nebo je prostě 200 kWh nesmysl.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Zejména když moderní elektromobily mají baterie o kapacitě 75-120 kWh. Reálná "velikost" baterky by se mohla pohybovat kolem 20 kWh a pokud by Yamaha použila to nejlepší co se dá nyní na světě použít, teoreticky by se mohla dostat na hmotnost baterie kolem 75 kilogramů, aby se továrna vešla s celým motocyklem někam k 175 kilogramům. S takovouto baterií by mohl mít stroj reálný "civilní dojezd" kolem 300 kilometrů. Pokud byste R-jedničku honili po Dubé, tak 200 kilometrů a pokud na okruhu, pak samozřejmě mnohem mnohem nižší.