Chcete si užít dobrodružných výprav a vaše malá tělesná konstituce vám to ztěžuje? Zanedlouho si bude moct sednout na novu KTM 390 Adventure R, která vám bude dělaná doslova na tělo.
Nabídka malých advíků se nám utěšeně rozrůstá. Nedávno přišlo na trh "malé" CFMOTO 450MT a Royal Enfield Himalayan 450, které brzy doplní podobné modely od Moto Morini a QJ Moto. V pozadí také nemůže stát Suzuki, která po téměř patnácti letech omladila své nenáročné cenduro DR-Z 400 (DR-Z4S). A v pozadí nemůže stát zejména KTM, která se donedávna snažila tomuto segmentu kralovat.
A proto přišla s modelem 390 Adventure R, který navazuje na veskrze silničního předchůdce KTM 390 Adventure. Navazuje, přesto se vyjma motoru jedná o zcela nový motocykl. Nový je celý rám, kyvná vidlice, podvozek, kola, plasty, nádrž, sedačka, ovladače, přístroje a tak dále a tak dále. Motor přesto také doznal nějakých těch generačních změn. Z původních 373 kubíků bude mít nově 399, což se projeví zejména na vyšším točivém momentu. Jeho maximum je navíc posazeno o celých 1000 otáček níže, což vyhoví zejména a právě při jízdě v terénu.
Vizuálně je 390 Adventure R opravdový advík, charakterizovaný vzpřímeným posezem a zejména vysokým, kolmo posazeným plexisklem, za kterým se ukrývá (či mají ukrývat) provozní a navigační přístroje. Na daný objem a výkon (očekává se kolem 32kW) je instalován odpovídající jeden přední brzdový kotouč, který je schován pod krytem (který tam s nejvyšší pravděpodobností v sérii nebude). Kotouče jsou bržděny třmeny značky Bybre, tedy levnými indickými Bremby.
Indickými proto, že stejně jako předchozí stroje řady 390, i tento model je vyráběn v továrnách Baja Auto v Indii. Otazník vyvolává ovšem volba podvozku, kdy KTM (ačkoliv na vyobrazeném modelu je nálepka XPLOR Pro a osazeny jsou očividně tlumiče XPLOR) píše, že stroj bude vybaven podvozkem APEX, což je model, který se obvykle osazuje na silniční motocykly KTM. Což by byla škoda, protože to by citelně ubralo komfortu jízdy v terénu. Otazník také stojí za údaji o délce zdvihu tlumení. Kvalifikovaným odhadem bych řekl že bude kolem 200-210 milimetrů.
Edit 9.11.2024: Na rozpory mezi psaným a vyobrazeným podvozkem jsme se dotázali přímo KTM a bylo nám sděleno, že podvozek APEX bude standardní výbavou. Za příplatek bude možné si objednat podvozek XPLOR Pro. Ten by měl mít zdvihy odpružení 230 milimetrů.
Terénnímu potenciálu naopak odpovídají použitá kola, která mají průměr 21 a 18 palců.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Před jezdcem bude 5-palcový TFT barevný displej, skrze který by se mělo dát volit mezi třemi jízdními režimy (Street, Rain, Enduro), přičemž poslední z nich z nich bude mít automaticky vypnuté ABS na zadním kole. ABS bude vypínatelné kompletně. Lze si všimnout, dle ovladačů na řídítkách, že stroj bude vybaven tempomatem.
KTM 390 Adventure R očekáváme u prodejců na jaře 2025. Cena je prozatím neznámá, ale je zřejmé, že konkurence v tomto segmentu je již nyní dost tuhá a tak se s ní KTM nebude moc kdovíjak rozletět.