Po sedmileté přestávce nám letos na podzim naservíruje Moto Guzzi své největší cestovní enduro, které se od roku 2007 do roku 2016 prodávalo pod názvem Stelvio.

Je to tak, jako ženská ráda posuzuji motorky i z pohledu vhodnosti jejího použití něžným pohlavím. A je spousta motocyklů kde, i když je žena do určité míry vyježděná, stejně se pere s váhou, protože síla je něco, co nám nebylo shůry dáno. To si bohužel musíme tvrdě vybudovat. Ale pro Transalpa tohle jistě neplatí. Jak tedy z mého holčičího pohledu dopadl?

Internetoví odborníci po celém světě mají jasno - MX a enduro motocykly KTM, Husqvarna a GASGAS jsou vyráběny v jedné továrně a je to v podstatě to samé. Podstata sama je ale poměrně široká a my se tedy přesně podíváme, v čem jsou ony rozdíly.

Že se nám Duke 790 vrací po třech letech zpět na prodejny jsme avizovali již v únoru letošního roku, a tak jsme rádi, že se nám ho i podařilo získat na test. S radostí jsme ho hned vzali s sebou na dovolenou do pomyslné motorkářské Mekky - italských Alp.

Před 50 lety Yamaha uvedla na trh své první sériové motokrosové modely YZ. Stalo se to ve stejném roce, kdy společnost vyhrála své vůbec první mistrovství světa v motokrosu s Hakanem Anderssonem na továrním modelu YZM250. Byl to začátek nové éry tohoto sportu a během posledního půlstoletí se Yamaha etablovala jako jedna z nejinovativnějších a nejkonkurenceschopnějších značek ve třídách čtyřtaktů a dvoutaktů.

Čím déle jsem na světě, tím více mi ke spokojenosti v rámci běžných dnů stačí tak nějak méně. Dobré jídlo, pohodová domácnost a počasí vhodné na popojíždění po kraji. A proč se na denní bázi tarabit z garáže s více jak 200kg strojem, když člověk může sáhnout po něčem lehčím a kompaktnějším? A rozhodně o nic méně zábavném.

Jedno z nejlepších rozhodnutí které může jezdec na motocyklu udělat, je vyrazit do světa tam, kde je opravdová svoboda. Svobodu na silniční motorce vymezuje jen oněch několik metrů šířky asfaltu a svět je přitom mnohem širší. Jízda na adventure motocyklu je přitom značně odlišná od jízdy na běžném silničním stroji. Jezdec se během ní musí potýkat s obvykle značně těžším strojem, se strojem který má vyšší těžiště, míří s ním často i mimo asfaltové cesty a proto je dobré se na toto dobrodružství náležitě připravit.

Když dva dělají totéž, není to totéž, i když mají stejnou myšlenku, motorový základ i podvozkové komponenty. U scramblerů do 200 tisíc korun máme na výběr nepřeberné množství motocyklů, ovšem jen velmi málo z nich nabídne motorizaci 600+. Mezi těmito jsme vybrali CFMOTO CLX 700 ve verzi Adventure a Motoro Morini Seiemmezzo SCR a vzájemně je porovnali.